Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen IILaajuus (5 op)

Tunnus: K701S020

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisempiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• tietää yleisempiä sosiaalialan kehittämismenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja muita tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteiden merkityksen myös tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuus
• yleisimmät sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan kehittämistyön menetelmät
• sosiaalisen kestävyyden periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.


Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa analysoida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Hyvä (4):

Opiskelija
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- tunnistaa erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella sosiaalisesti kestävän kehityksen merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- tietää erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida niihin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnassa

Ilmoittautumisaika

03.12.2024 - 04.06.2025

Ajoitus

05.06.2025 - 31.08.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Leena Viinamäki

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisempiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• tietää yleisempiä sosiaalialan kehittämismenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja muita tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteiden merkityksen myös tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuus
• yleisimmät sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan kehittämistyön menetelmät
• sosiaalisen kestävyyden periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Aika ja paikka

Kesätoteutus 5.6.-31.8.2025.

Oppimateriaalit

Relevantti tutkimuslähteistö ja muu materiaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkkototeutus Moodlessa kesällä 2025.
Moodlen välitehtävät ja kirjallinen lopputehtävä.

Aloitusinfo 5.6.2025 klo 13.00-15.00 Zoomissa. Aloitusinfo tallennetaan.

Opintojakson osaamistavoitteet:
• Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
• Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
• Tiedät yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
• Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus- ja kehittämisprosessi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
• Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimus- ja kehittämistyön etiikka
• Tutkimuksellinen kehittäminen ja toiminnallinen opinnäytetyö
Tutkimusotteet ja -menetelmät
• Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• Yleisimmät aineistonkeruun menetelmät
• Yleisimmät analyysimenetelmät
• Tieteellinen kirjoittaminen ja vakuuttamisen taito

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopputehtävän palautus 15.8., 31.8. tai 15.9.

Hylätyn arvosanan uusimisessa ja hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.

Lisätietoja opiskelijoille

Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
- tietää yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
- osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja

Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus- ja kehittämisprosessi:
- tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimus- ja kehittämistyön etiikka

Tutkimusotteet ja -menetelmät:
- tutkimustoiminnan peruskäsitteet
- yleisimmät aineistonkeruumenetelmät
- yleisimmät analyysimenetelmät
- tieteellinen kirjoittaminen ja vakuuttamisen taito

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.


Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa analysoida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Hyvä (4):

Opiskelija
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- tunnistaa erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella sosiaalisesti kestävän kehityksen merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- tietää erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida niihin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnassa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson oppimistehtävien tekoa

Hylätty (0)

0 Hylätty:
Opiskelija ei osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä eikä tunnista tutkimusprosessin eri vaiheita. Opiskelija ei osaa nimetä hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikka koskevia periaatteita eikä osaa niitä soveltaa. Opiskelija ei osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä eikä osaa hyödyntää tutkimustietoa oman ajattelun

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

2:
Osaat nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistat tutkimusprosessin vaiheita. Osaat nimetä hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä jossakin määrin. Osaat nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistat niihin liittyviä käytäntöjä jossakin määrin. Osaat tarkastella jossakin määrin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä oman ajattelusi tukena.

1:
Osaat nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistat prosessin vaiheita. Osaat nimetä jossakin määrin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä. Osaat nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä. Osaat hyödyntää tutkimustietoa jossakin määrin oman ajattelusi tukena.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

4:
Osoitat tietäväsi hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Osoitat tuntevasi hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja sovellat oppimaasi hyvin. Osoitat tietäväsi hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä. Osaat tarkastella kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä oman ajattelusi tukena.

3:
Osoitat tietäväsi varsin hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Osoitat tuntevasi varsin hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja sovellat oppimaasi varsin hyvin. Osoitat tietäväsi varsin hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistat niihin liittyviä käytäntöjä. Osaat tarkastella varsin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä oman ajattelusi tukena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
Osoitat tietäväsi erinomaisesti tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Kykenet tarkastelemaan prosessin valintoja myös kriittisesti. Osoitat tuntevasi erinomaisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja sovellat oppimaasi erinomaisesti. Osoitat tietäväsi erinomaisesti keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja osaat tarkastella niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä kriittisesti. Osaat tarkastella kriittisesti tutkimustietoa ja yhdistät ja hyödynnät sitä laajasti oman ajattelusi tukena.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 08.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 04.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Susanna Helavirta
  • Päivi Hietala
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisempiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• tietää yleisempiä sosiaalialan kehittämismenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja muita tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteiden merkityksen myös tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuus
• yleisimmät sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan kehittämistyön menetelmät
• sosiaalisen kestävyyden periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Aika ja paikka

Opetus ajalla 7.1.-25.3. Zoomissa ja kampuksella.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään erilaista tutkimusmenetelmäkirjallisuutta, muun muassa:




  • Hyvärinen, M. & Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana)

  • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)

  • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5.painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)

  • Viinamäki, L. & Saari, E. (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.

  • Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki: Art House. (myös e-kirjana)

  • Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. (myös e-kirjana)

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus
Ryhmäharjoitteet
Itsenäinen opiskelu
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa tehtäväksiantojen mukaisesti.

Tehtävän uusimisessa tai arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä: opiskelijalla on mahdollisuus korottaa kerran hyväksytty arvosana tai uusia kaksi kertaa hylätty arvosana seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Korottamisen tai uusimisen tarkempi ajankohta sovitaan opintojakson opettajan kanssa erikseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.


Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa analysoida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Hyvä (4):

Opiskelija
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- tunnistaa erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella sosiaalisesti kestävän kehityksen merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- tietää erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida niihin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnassa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit ops:n mukaiset.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 04.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Susanna Helavirta
  • Päivi Hietala
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisempiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• tietää yleisempiä sosiaalialan kehittämismenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja muita tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteiden merkityksen myös tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuus
• yleisimmät sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan kehittämistyön menetelmät
• sosiaalisen kestävyyden periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Aika ja paikka

Opetus lukujärjestyksen mukaisesti ajalla 9.1-27.3. Zoomissa ja kampuksella.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään erilaista tutkimusmenetelmäkirjallisuutta, muun muassa:




  • Hyvärinen, M. & Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana)

  • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)

  • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5.painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)

  • Viinamäki, L. & Saari, E. (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.

  • Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki: Art House. (myös e-kirjana)

  • Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. (myös e-kirjana)

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus
Ryhmäharjoitteet
Itsenäinen opiskelu
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa tehtäväksiantojen mukaisesti.

Tehtävän uusimisessa tai arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä: opiskelijalla on mahdollisuus korottaa kerran hyväksytty arvosana tai uusia kaksi kertaa hylätty arvosana seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Korottamisen tai uusimisen tarkempi ajankohta sovitaan opintojakson opettajan kanssa erikseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.


Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa analysoida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Hyvä (4):

Opiskelija
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- tunnistaa erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella sosiaalisesti kestävän kehityksen merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- tietää erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida niihin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnassa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit ops:n mukaiset.