Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen II (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S020-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.12.2024 - 31.05.2025

Ajoitus

01.06.2025 - 31.08.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Leena Viinamäki

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisempiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• tietää yleisempiä sosiaalialan kehittämismenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja muita tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteiden merkityksen myös tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuus
• yleisimmät sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan kehittämistyön menetelmät
• sosiaalisen kestävyyden periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.


Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa analysoida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Hyvä (4):

Opiskelija
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- tunnistaa erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella sosiaalisesti kestävän kehityksen merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- tietää erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida niihin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnassa