Siirry suoraan sisältöön

Päihde- ja huumetyöLaajuus (5 op)

Tunnus: K701S012

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 20.03.2025

Ajoitus

21.03.2025 - 28.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Aika ja paikka

Kevät 2025, Moodle-alusta sekä Zoom-työtila.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla perehdytään muun muassa seuraaviin lähteisiin:



Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.



Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus. Juva.



Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29.



Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.



Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.



Lisäksi hyödynnetään opiskelijan omaa tiedonhakua ja muuta mahdollista opettajan osoittamaa materiaalia, joka löytyy Moodle-työtilalta opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää työskentelyä sekä itsenäisesti että pienryhmissä. Opetus koostuu sekä luento-osuuksista että yhteistoiminnallisesta työskentelystä ja opetuskeskusteluista. Opintojakson opetus Zoom-työtilassa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla mukana mahdollisuuksien mukaan työelämä- / kokemusasiantuntijavierailija.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on yhteensä neljä arvioitavaa tehtävää. Tehtävien sisällöt, tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja tehtävien palautusaikataulut käydään läpi opintojakson alkaessa.

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien opintojaksolle kuuluvien tehtävien palauttamista ilmoitettuun palautusaikatauluun mennessä ja kaikkien tehtävien suorittamista hyväksytysti.

Opintojakso arvioidaan HYL-5, kaikki opintojaksolle kuuluvat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 19.03.2025

Ajoitus

20.03.2025 - 20.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Aika ja paikka

Kevät 2025, Moodle-alusta sekä Zoom-työtila.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla perehdytään muun muassa seuraaviin lähteisiin:



Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.



Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus. Juva.



Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29.



Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.



Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.



Lisäksi hyödynnetään opiskelijan omaa tiedonhakua ja muuta mahdollista opettajan osoittamaa materiaalia, joka löytyy Moodle-työtilalta opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää työskentelyä sekä itsenäisesti että pienryhmissä. Opetus koostuu sekä luento-osuuksista että yhteistoiminnallisesta työskentelystä ja opetuskeskusteluista. Opintojakson opetus Zoom-työtilassa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla mukana mahdollisuuksien mukaan työelämä- / kokemusasiantuntijavierailija.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on yhteensä neljä arvioitavaa tehtävää. Tehtävien sisällöt, tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja tehtävien palautusaikataulut käydään läpi opintojakson alkaessa.

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien opintojaksolle kuuluvien tehtävien palauttamista ilmoitettuun palautusaikatauluun mennessä ja kaikkien tehtävien suorittamista hyväksytysti.

Opintojakso arvioidaan HYL-5, kaikki opintojaksolle kuuluvat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 07.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Aika ja paikka

Lähi- ja verkko-opetus.

Oppimateriaalit

Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.



Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus.  Juva. Soveltuvin osin.



Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29. – Teos valituin osin.



Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.



Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Osuudet: Johdanto, s. 28-37 ja Yhteenveto ja johtopäätökset s. 104-118. Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 (core.ac.uk) 



Rahapeliongelma sosiaali- ja terveydenhuollossa - ammattilaisten näkemyksiä. Castrén, S. Alho, H. & Salonen, A. 2016. Yhteiskuntapolitiikka, 418-428. YP1604_Castrenym.pdf (julkari.fi)

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus: verkkoluennot ja yhteistyöskentely, opetuskeskustelut, tehtävät ja tentit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentit on jaettu neljään pienempään sisällölliseen kokonaisuuteen. Tentit ovat Moodlen essee- ja monivalintatentteja ja ne tehdään yksilösuorituksina seuraavien ajankohtien puitteissa.

T1 9.-24.9.
T2 25.9.-7.10.
T3 8.-20.10.
T4 21.10.-3.11.

Tenttien uusinta on mahdollista 4.-17.11.24 välisenä aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikken tenttien hyväksyttyä suorittamista. Kokonaisarvosana muodostuu tenttien kokonaispistemäärästä.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 09.09.2024

Ajoitus

10.09.2024 - 05.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Oppimateriaalit

Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.



Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus.  Juva. Soveltuvin osin.



Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29. – Teos valituin osin.



Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.



Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Osuudet: Johdanto, s. 28-37 ja Yhteenveto ja johtopäätökset s. 104-118. Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 (core.ac.uk) 



Rahapeliongelma sosiaali- ja terveydenhuollossa - ammattilaisten näkemyksiä. Castrén, S. Alho, H. & Salonen, A. 2016. Yhteiskuntapolitiikka, 418-428. YP1604_Castrenym.pdf (julkari.fi)

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus: verkkoluennot ja yhteistyöskentely, opetuskeskustelut, tehtävät ja tentit.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on asiantuntija- ja kokemuskouluttajavieraita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on ns. palasteltu neljään pienempään opintojakson aihealueiden sisältöihin. Tentit ovat Moodlessa essee- ja monivalintatenttejä yksilötyönä. Tentit ovat suoritettavissa seuraavina ajankohtina:
T1 9.-24.9.
T2 25.9.-7.10.
T3 8.-20.10.
T4 21.10.-3.11.

Tenttien uusintamahdollisuus 4.-17.11.24 välisenä aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikken tenttien hyväksyttyä suorittamista. Kokonaisarvosana muodostuu tenttien kokonaispistemäärästä.