Päihde- ja huumetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S012-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.10.2024 - 20.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.03.2025 - 28.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Riikka Korhola
- Ryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
- Opintojakso
- K701S012
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Aika ja paikka
Kevät 2025, Moodle-alusta sekä Zoom-työtila.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla perehdytään muun muassa seuraaviin lähteisiin:
Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.
Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus. Juva.
Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29.
Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.
Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Lisäksi hyödynnetään opiskelijan omaa tiedonhakua ja muuta mahdollista opettajan osoittamaa materiaalia, joka löytyy Moodle-työtilalta opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää työskentelyä sekä itsenäisesti että pienryhmissä. Opetus koostuu sekä luento-osuuksista että yhteistoiminnallisesta työskentelystä ja opetuskeskusteluista. Opintojakson opetus Zoom-työtilassa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla mukana mahdollisuuksien mukaan työelämä- / kokemusasiantuntijavierailija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.