Skip to main content

Work with Substance Abuser (5 cr)

Code: K701S012-3003

General information


Enrollment
01.10.2024 - 20.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.03.2025 - 28.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Riikka Korhola
Course
K701S012

Evaluation scale

H-5

Objective

Student
• knows the importance of preventive substance abuse work
• identify cultural, social and health factors related to substance use
• can describe individual and community factors related to addictive behavior
• knows the different treatment methods for substance abuse and knows how to guide customers in the service system.

Location and time

Kevät 2025, Moodle-alusta sekä Zoom-työtila.

Materials

Opintojaksolla perehdytään muun muassa seuraaviin lähteisiin:



Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.



Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus. Juva.



Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29.



Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.



Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.



Lisäksi hyödynnetään opiskelijan omaa tiedonhakua ja muuta mahdollista opettajan osoittamaa materiaalia, joka löytyy Moodle-työtilalta opintojakson alkaessa.


Teaching methods

Opintojakso sisältää työskentelyä sekä itsenäisesti että pienryhmissä. Opetus koostuu sekä luento-osuuksista että yhteistoiminnallisesta työskentelystä ja opetuskeskusteluista. Opintojakson opetus Zoom-työtilassa.

Employer connections

Opintojaksolla mukana mahdollisuuksien mukaan työelämä- / kokemusasiantuntijavierailija.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan työtä.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Go back to top of page