Siirry suoraan sisältöön

Päihde- ja huumetyöLaajuus (5 op)

Tunnus: K701S012

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 07.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Aika ja paikka

Lähi- ja verkko-opetus.

Oppimateriaalit

Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.



Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus.  Juva. Soveltuvin osin.



Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29. – Teos valituin osin.



Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.



Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Osuudet: Johdanto, s. 28-37 ja Yhteenveto ja johtopäätökset s. 104-118. Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 (core.ac.uk) 



Rahapeliongelma sosiaali- ja terveydenhuollossa - ammattilaisten näkemyksiä. Castrén, S. Alho, H. & Salonen, A. 2016. Yhteiskuntapolitiikka, 418-428. YP1604_Castrenym.pdf (julkari.fi)

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus: verkkoluennot ja yhteistyöskentely, opetuskeskustelut, tehtävät ja tentit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentit on jaettu neljään pienempään sisällölliseen kokonaisuuteen. Tentit ovat Moodlen essee- ja monivalintatentteja ja ne tehdään yksilösuorituksina seuraavien ajankohtien puitteissa.

T1 9.-24.9.
T2 25.9.-7.10.
T3 8.-20.10.
T4 21.10.-3.11.

Tenttien uusinta on mahdollista 4.-17.11.24 välisenä aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikken tenttien hyväksyttyä suorittamista. Kokonaisarvosana muodostuu tenttien kokonaispistemäärästä.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 09.09.2024

Ajoitus

10.09.2024 - 05.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Oppimateriaalit

Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.



Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus.  Juva. Soveltuvin osin.



Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29. – Teos valituin osin.



Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.



Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Osuudet: Johdanto, s. 28-37 ja Yhteenveto ja johtopäätökset s. 104-118. Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 (core.ac.uk) 



Rahapeliongelma sosiaali- ja terveydenhuollossa - ammattilaisten näkemyksiä. Castrén, S. Alho, H. & Salonen, A. 2016. Yhteiskuntapolitiikka, 418-428. YP1604_Castrenym.pdf (julkari.fi)

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus: verkkoluennot ja yhteistyöskentely, opetuskeskustelut, tehtävät ja tentit.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on asiantuntija- ja kokemuskouluttajavieraita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on ns. palasteltu neljään pienempään opintojakson aihealueiden sisältöihin. Tentit ovat Moodlessa essee- ja monivalintatenttejä yksilötyönä. Tentit ovat suoritettavissa seuraavina ajankohtina:
T1 9.-24.9.
T2 25.9.-7.10.
T3 8.-20.10.
T4 21.10.-3.11.

Tenttien uusintamahdollisuus 4.-17.11.24 välisenä aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikken tenttien hyväksyttyä suorittamista. Kokonaisarvosana muodostuu tenttien kokonaispistemäärästä.