Päihde- ja huumetyöLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S012
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 20.03.2025
Ajoitus
21.03.2025 - 28.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Aika ja paikka
Kevät 2025, Moodle-alusta sekä Zoom-työtila.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla perehdytään muun muassa seuraaviin lähteisiin:
Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.
Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus. Juva.
Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29.
Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.
Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Lisäksi hyödynnetään opiskelijan omaa tiedonhakua ja muuta mahdollista opettajan osoittamaa materiaalia, joka löytyy Moodle-työtilalta opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää työskentelyä sekä itsenäisesti että pienryhmissä. Opetus koostuu sekä luento-osuuksista että yhteistoiminnallisesta työskentelystä ja opetuskeskusteluista. Opintojakson opetus Zoom-työtilassa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla mukana mahdollisuuksien mukaan työelämä- / kokemusasiantuntijavierailija.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on yhteensä neljä arvioitavaa tehtävää. Tehtävien sisällöt, tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja tehtävien palautusaikataulut käydään läpi opintojakson alkaessa.
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien opintojaksolle kuuluvien tehtävien palauttamista ilmoitettuun palautusaikatauluun mennessä ja kaikkien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Opintojakso arvioidaan HYL-5, kaikki opintojaksolle kuuluvat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 19.03.2025
Ajoitus
20.03.2025 - 20.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Aika ja paikka
Kevät 2025, Moodle-alusta sekä Zoom-työtila.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla perehdytään muun muassa seuraaviin lähteisiin:
Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.
Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus. Juva.
Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29.
Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.
Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Lisäksi hyödynnetään opiskelijan omaa tiedonhakua ja muuta mahdollista opettajan osoittamaa materiaalia, joka löytyy Moodle-työtilalta opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää työskentelyä sekä itsenäisesti että pienryhmissä. Opetus koostuu sekä luento-osuuksista että yhteistoiminnallisesta työskentelystä ja opetuskeskusteluista. Opintojakson opetus Zoom-työtilassa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla mukana mahdollisuuksien mukaan työelämä- / kokemusasiantuntijavierailija.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on yhteensä neljä arvioitavaa tehtävää. Tehtävien sisällöt, tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja tehtävien palautusaikataulut käydään läpi opintojakson alkaessa.
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien opintojaksolle kuuluvien tehtävien palauttamista ilmoitettuun palautusaikatauluun mennessä ja kaikkien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Opintojakso arvioidaan HYL-5, kaikki opintojaksolle kuuluvat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 11.09.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 07.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Aika ja paikka
Lähi- ja verkko-opetus.
Oppimateriaalit
Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.
Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus. Juva. Soveltuvin osin.
Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29. – Teos valituin osin.
Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.
Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Osuudet: Johdanto, s. 28-37 ja Yhteenveto ja johtopäätökset s. 104-118. Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 (core.ac.uk)
Rahapeliongelma sosiaali- ja terveydenhuollossa - ammattilaisten näkemyksiä. Castrén, S. Alho, H. & Salonen, A. 2016. Yhteiskuntapolitiikka, 418-428. YP1604_Castrenym.pdf (julkari.fi)
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus: verkkoluennot ja yhteistyöskentely, opetuskeskustelut, tehtävät ja tentit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentit on jaettu neljään pienempään sisällölliseen kokonaisuuteen. Tentit ovat Moodlen essee- ja monivalintatentteja ja ne tehdään yksilösuorituksina seuraavien ajankohtien puitteissa.
T1 9.-24.9.
T2 25.9.-7.10.
T3 8.-20.10.
T4 21.10.-3.11.
Tenttien uusinta on mahdollista 4.-17.11.24 välisenä aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikken tenttien hyväksyttyä suorittamista. Kokonaisarvosana muodostuu tenttien kokonaispistemäärästä.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 09.09.2024
Ajoitus
10.09.2024 - 05.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
• tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
• osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
• tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Oppimateriaalit
Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.
Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus. Juva. Soveltuvin osin.
Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29. – Teos valituin osin.
Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.
Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Osuudet: Johdanto, s. 28-37 ja Yhteenveto ja johtopäätökset s. 104-118. Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 (core.ac.uk)
Rahapeliongelma sosiaali- ja terveydenhuollossa - ammattilaisten näkemyksiä. Castrén, S. Alho, H. & Salonen, A. 2016. Yhteiskuntapolitiikka, 418-428. YP1604_Castrenym.pdf (julkari.fi)
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus: verkkoluennot ja yhteistyöskentely, opetuskeskustelut, tehtävät ja tentit.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on asiantuntija- ja kokemuskouluttajavieraita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on ns. palasteltu neljään pienempään opintojakson aihealueiden sisältöihin. Tentit ovat Moodlessa essee- ja monivalintatenttejä yksilötyönä. Tentit ovat suoritettavissa seuraavina ajankohtina:
T1 9.-24.9.
T2 25.9.-7.10.
T3 8.-20.10.
T4 21.10.-3.11.
Tenttien uusintamahdollisuus 4.-17.11.24 välisenä aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikken tenttien hyväksyttyä suorittamista. Kokonaisarvosana muodostuu tenttien kokonaispistemäärästä.