Työntekijäkokemuksen kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: T31L141OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Tiedostat työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat muotoilla työntekijäpolun ja tunnistat kehittämiskohteita. Tiedät kuinka työntekijäkokemusta mitataan ja analysoidaan.
Sisältö
* työntekijäkokemus
* työntekijäpolun muotoilu
* mittaaminen ja analysointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat kuvata esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Tunnistat työntekijäpolun sekä sen kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja raportoida tulokset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat selittää esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa yleistäen työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat kuvata työntekijäpolun sekä huomioida laajemmasta näkökulmasta siihen liittyviä kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja raportoida tulokset kehittävällä otteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat analysoiden raportoida esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa analysoiden työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat muotoilla työntekijäpolun ja osaa kertoa perustellun kriittisesti erilaisia kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja analysoida tuloksia analyyttisesti hyödyntäen teoriatietoa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
24.03.2025 - 11.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Mari Angeria
Vastuuhenkilö
Mari Angeria
Opiskelijaryhmät
-
TA31L23STradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Tiedostat työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat muotoilla työntekijäpolun ja tunnistat kehittämiskohteita. Tiedät kuinka työntekijäkokemusta mitataan ja analysoidaan.
Sisältö
* työntekijäkokemus
* työntekijäpolun muotoilu
* mittaaminen ja analysointi
Aika ja paikka
Zoom-kerrat
• ma 24.3. klo 17-20:15
• ke 26.3. klo 17-20:15
• ma 31.3. klo 17-20:15
• ke 2.4. klo 17-20:15
• ma 7.4. klo 17-20:15
Oppimateriaalit
Kaikki materiaali saatavilla verkossa tai korkeakoulun kirjaston tietokannasta. Muistathan kirjautua korkeakoulutunnuksillasi LUC-Finnaan, jotta saat lisensoidut aineistot käyttöösi.
Tässä vuoden 2024 materiaali. Opintojaksolla vaadittu materiaali vahvistetaan opintojakson alkaessa toteutussuunnitelmassa.
***
*Johdatus aiheeseen:
Kaihua, H., Kemi, J., Tapaninen, M., Vähäkuopus, M. (2020).
Työntekijäkokemus -opas esimiehille. LapinAMK. Saatavissa: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=2502367f-99db-4bfb-b7f7-fea7951427c9
Positiivinen työntekijäkokemus – Pohdintapakka esimiehille
https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=e9fcbb40-7d97-48e8-8da9-cbd46c2bd151
*Opintojakson materiaali:
Bailey, C., & Madden, A. (2016). What makes work meaningful -- or meaningless. MIT Sloan Management Review, 57(4), 53-61. Saatavissa: https://www.proquest.com/scholarly-journals/what-makes-work-meaningful-meaningless/docview/1802194552/se-2
Itam, U. & Ghosh, N. (2020). Employee Experience Management: A New Paradigm Shift in HR Thinking. International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals. 11. Saatavissa: https://www.researchgate.net/publication/339301817_Employee_Experience_Management_A_New_Paradigm_Shift_in_HR_Thinking
Plaskoff, J. (2017). Employee experience: the new human resource management approach. Strategic HR Review, Vol. 16 Issue: 3, pp.136-141. Saatavissa: https://doi.org/10.1108/SHR-12-2016-0108
Vuori, S-T. & Vuori, T.O. (2022). Työntekijöiden kokemuksen ymmärrys syventää organisaatiokulttuurin ymmärtämistä. Työn Tuuli 2/2022. s. 40-50. Saatavissa: https://www.henry.fi/media/tyontuuli_022022-.pdf
Opetusmenetelmät
Ryhmäohjaus /luennot/harjoitukset Zoom ja Moodle.
Itsenäinen materiaaliin perehtyminen ja tiedonhankinta
Oppimistehtävien laatiminen sekä ryhmä- että yksilötyönä.
Ryhmäohjaus /luennot/harjoitukset Zoom ja Moodle.
Itsenäinen materiaaliin perehtyminen ja tiedonhankinta
Itsenäisen oppimistehtävän laatiminen
**
Ryhmäohjaus /luennot/harjoitukset Zoom ja Moodle.
Itsenäinen materiaaliin perehtyminen ja tiedonhankinta
Itsenäisen oppimistehtävän laatiminen
**
Oppimistehtävän tarkempi ohjeistus Moodlessa opintojakson alettua. Tässä esimakua vuoden 2024 tehtävästä:
Oppimistehtävänä on laatia organisaatiolle suunnitelma työntekijäkokemuksen kehittämiseksi. Kehittämissuunnitelma sisältää:
I Tietopohja. Osion laajuus min 6 sivua. (40 %)
II Työntekijäymmärrys. Laajuus min 4 sivua. (30 %).
III Kehittämistoimet. Laajuus min 4 sivua (30%)
Opintojaksotehtävä on yksilötyö. Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n kirjoitusohjeita ja lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan. Puutteellisin lähdeviittein oleva työ palautetaan täydennettäväksi. Opintojakson läpäisy edellyttää, että jokainen osio on suoritettu hyväksytysti. Tehtävä palautetaan kokonaisuudessa (ei osio kerrallaan) ja valmiin tehtävän ohjeellinen pituus on kansilehden ja sisällysluettelon lisäksi noin 14-25 tekstisivua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi (H-K5).
Arvioitavan suorituksen, tentin tai tehtävän varsinainen
palautuspäivä 11.5.2025 klo 23:59
Uusintasuoritusten palautuspäivät:
1. uusinta 10.8.2025 klo 23:59
2. uusinta 19.10.2025 klo 23:59
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat kuvata esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Tunnistat työntekijäpolun sekä sen kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja raportoida tulokset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat selittää esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa yleistäen työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat kuvata työntekijäpolun sekä huomioida laajemmasta näkökulmasta siihen liittyviä kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja raportoida tulokset kehittävällä otteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat analysoiden raportoida esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa analysoiden työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat muotoilla työntekijäpolun ja osaa kertoa perustellun kriittisesti erilaisia kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja analysoida tuloksia analyyttisesti hyödyntäen teoriatietoa.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 25.03.2024
Ajoitus
26.03.2024 - 12.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 55
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Mari Angeria
Opiskelijaryhmät
-
TA31L22STradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Tiedostat työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat muotoilla työntekijäpolun ja tunnistat kehittämiskohteita. Tiedät kuinka työntekijäkokemusta mitataan ja analysoidaan.
Sisältö
* työntekijäkokemus
* työntekijäpolun muotoilu
* mittaaminen ja analysointi
Oppimateriaalit
Kaiki materiaali saatavilla verkossa tai korkeakoulun kirjaston tietokannasta. Muistathan kirjautua korkeakoulutunnuksillasi LUC-Finnaan, jotta saat lisensoidut aineistot käyttöösi.
*Johdatus aiheeseen:
Kaihua, H., Kemi, J., Tapaninen, M., Vähäkuopus, M. (2020).
Työntekijäkokemus -opas esimiehille. LapinAMK. Saatavissa: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=2502367f-99db-4bfb-b7f7-fea7951427c9
Positiivinen työntekijäkokemus – Pohdintapakka esimiehille
https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=e9fcbb40-7d97-48e8-8da9-cbd46c2bd151
*Opintojaksotehtävään VAADITTU materiaali:
Bailey, C., & Madden, A. (2016). What makes work meaningful -- or meaningless. MIT Sloan Management Review, 57(4), 53-61. Saatavissa: https://www.proquest.com/scholarly-journals/what-makes-work-meaningful-meaningless/docview/1802194552/se-2
Itam, U. & Ghosh, N. (2020). Employee Experience Management: A New Paradigm Shift in HR Thinking. International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals. 11. Saatavissa: https://www.researchgate.net/publication/339301817_Employee_Experience_Management_A_New_Paradigm_Shift_in_HR_Thinking
Plaskoff, J. (2017). Employee experience: the new human resource management approach. Strategic HR Review, Vol. 16 Issue: 3, pp.136-141. Saatavissa: https://doi.org/10.1108/SHR-12-2016-0108
Vuori, S-T. & Vuori, T.O. (2022). Työntekijöiden kokemuksen ymmärrys syventää organisaatiokulttuurin ymmärtämistä. Työn Tuuli 2/2022. s. 40-50. Saatavissa: https://www.henry.fi/media/tyontuuli_022022-.pdf
Opetusmenetelmät
Ryhmäohjaus /luennot/harjoitukset Zoom ja Moodle.
Itsenäinen materiaaliin perehtyminen ja tiedonhankinta
Itsenäisen oppimistehtävän laatiminen
**
Oppimistehtävän tarkempi ohjeistus Moodlessa opintojakson alettua.
Oppimistehtävänä on laatia organisaatiolle suunnitelma työntekijäkokemuksen kehittämiseksi. Kehittämissuunnitelma sisältää:
I Tietopohja. Osion laajuus min 6 sivua. (40 %)
II Työntekijäymmärrys. Laajuus min 4 sivua. (30 %).
III Kehittämistoimet. Laajuus min 4 sivua (30%)
Opintojaksotehtävä on yksilötyö. Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n kirjoitusohjeita ja lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan. Puutteellisin lähdeviittein oleva työ palautetaan täydennettäväksi. Opintojakson läpäisy edellyttää, että jokainen osio on suoritettu hyväksytysti. Tehtävä palautetaan kokonaisuudessa (ei osio kerrallaan) ja valmiin tehtävän ohjeellinen pituus on kansilehden ja sisällysluettelon lisäksi noin 14-25 tekstisivua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävä (H-K5).
Varsinainen palautuspäivä 12.5.2024
Uusintasuoritusten palautuspäivät: 5.8.2024 ja 20.10.2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat kuvata esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Tunnistat työntekijäpolun sekä sen kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja raportoida tulokset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat selittää esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa yleistäen työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat kuvata työntekijäpolun sekä huomioida laajemmasta näkökulmasta siihen liittyviä kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja raportoida tulokset kehittävällä otteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat analysoiden raportoida esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa analysoiden työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat muotoilla työntekijäpolun ja osaa kertoa perustellun kriittisesti erilaisia kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja analysoida tuloksia analyyttisesti hyödyntäen teoriatietoa.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 19.03.2023
Ajoitus
20.03.2023 - 17.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 62
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Mari Angeria
Vastuuhenkilö
Mari Angeria
Opiskelijaryhmät
-
TA31L21STradenomikoulutus, liiketalous (verkkoto-opinnot), Tornio, syksy 2021
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Tiedostat työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat muotoilla työntekijäpolun ja tunnistat kehittämiskohteita. Tiedät kuinka työntekijäkokemusta mitataan ja analysoidaan.
Sisältö
* työntekijäkokemus
* työntekijäpolun muotoilu
* mittaaminen ja analysointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat kuvata esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Tunnistat työntekijäpolun sekä sen kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja raportoida tulokset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat selittää esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa yleistäen työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat kuvata työntekijäpolun sekä huomioida laajemmasta näkökulmasta siihen liittyviä kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja raportoida tulokset kehittävällä otteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat analysoiden raportoida esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa analysoiden työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat muotoilla työntekijäpolun ja osaa kertoa perustellun kriittisesti erilaisia kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja analysoida tuloksia analyyttisesti hyödyntäen teoriatietoa.