Siirry suoraan sisältöön

Työntekijäkokemuksen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: T31L141OJ-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 25.03.2024

Ajoitus

26.03.2024 - 12.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 55

Tutkinto-ohjelma

  • Liiketalouden koulutus, Tornio

Opettaja

  • Mari Angeria

Opiskelijaryhmät

  • TA31L22S
    Tradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Tiedostat työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat muotoilla työntekijäpolun ja tunnistat kehittämiskohteita. Tiedät kuinka työntekijäkokemusta mitataan ja analysoidaan.

Sisältö

* työntekijäkokemus
* työntekijäpolun muotoilu
* mittaaminen ja analysointi

Oppimateriaalit

Kaiki materiaali saatavilla verkossa tai korkeakoulun kirjaston tietokannasta.  Muistathan kirjautua korkeakoulutunnuksillasi LUC-Finnaan, jotta saat lisensoidut aineistot käyttöösi.



 



*Johdatus aiheeseen:  



Kaihua, H., Kemi, J., Tapaninen, M., Vähäkuopus, M. (2020).



Työntekijäkokemus -opas esimiehille. LapinAMK. Saatavissa: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=2502367f-99db-4bfb-b7f7-fea7951427c9



Positiivinen työntekijäkokemus – Pohdintapakka esimiehille



https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=e9fcbb40-7d97-48e8-8da9-cbd46c2bd151



 



*Opintojaksotehtävään VAADITTU materiaali:



Bailey, C., & Madden, A. (2016). What makes work meaningful -- or meaningless. MIT Sloan Management Review, 57(4), 53-61.  Saatavissa: https://www.proquest.com/scholarly-journals/what-makes-work-meaningful-meaningless/docview/1802194552/se-2



 



Itam, U. & Ghosh, N. (2020). Employee Experience Management: A New Paradigm Shift in HR Thinking. International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals. 11. Saatavissa: https://www.researchgate.net/publication/339301817_Employee_Experience_Management_A_New_Paradigm_Shift_in_HR_Thinking



 



Plaskoff, J. (2017). Employee experience: the new human resource management approach.  Strategic HR Review, Vol. 16 Issue: 3, pp.136-141. Saatavissa: https://doi.org/10.1108/SHR-12-2016-0108



 



Vuori, S-T. & Vuori, T.O. (2022). Työntekijöiden kokemuksen ymmärrys syventää organisaatiokulttuurin ymmärtämistä. Työn Tuuli 2/2022. s. 40-50. Saatavissa: https://www.henry.fi/media/tyontuuli_022022-.pdf

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus /luennot/harjoitukset Zoom ja Moodle.
Itsenäinen materiaaliin perehtyminen ja tiedonhankinta
Itsenäisen oppimistehtävän laatiminen

**
Oppimistehtävän tarkempi ohjeistus Moodlessa opintojakson alettua.
Oppimistehtävänä on laatia organisaatiolle suunnitelma työntekijäkokemuksen kehittämiseksi. Kehittämissuunnitelma sisältää:
I Tietopohja. Osion laajuus min 6 sivua. (40 %)
II Työntekijäymmärrys. Laajuus min 4 sivua. (30 %).
III Kehittämistoimet. Laajuus min 4 sivua (30%)

Opintojaksotehtävä on yksilötyö. Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n kirjoitusohjeita ja lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan. Puutteellisin lähdeviittein oleva työ palautetaan täydennettäväksi. Opintojakson läpäisy edellyttää, että jokainen osio on suoritettu hyväksytysti. Tehtävä palautetaan kokonaisuudessa (ei osio kerrallaan) ja valmiin tehtävän ohjeellinen pituus on kansilehden ja sisällysluettelon lisäksi noin 14-25 tekstisivua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävä (H-K5).
Varsinainen palautuspäivä 12.5.2024
Uusintasuoritusten palautuspäivät: 5.8.2024 ja 20.10.2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaat kuvata esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Tunnistat työntekijäpolun sekä sen kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja raportoida tulokset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat selittää esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa yleistäen työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat kuvata työntekijäpolun sekä huomioida laajemmasta näkökulmasta siihen liittyviä kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja raportoida tulokset kehittävällä otteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat analysoiden raportoida esimiehen vaikutuksen työntekijäkokemuksen syntymiseen. Osaat kertoa analysoiden työntekijäkokemuksen vaikutukset yrityksen strategiaan ja toimintaan. Osaat muotoilla työntekijäpolun ja osaa kertoa perustellun kriittisesti erilaisia kehittämiskohteita. Osaat mitata työntekijäkokemusta ja analysoida tuloksia analyyttisesti hyödyntäen teoriatietoa.