English for BusinessLaajuus (5 op)
Tunnus: T31L126OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija oppii käyttämään liiketoimintaan ja sen eri osa-alueisiin sisältyvää sanastoa englannin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti eri käyttötilanteissa. Opiskelijat lukevat liiketoimintaan ja sen osa-alueisiin liittyviä tekstejä ja tekevät erilaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia kielitaitonsa kehittämiseksi ja sanasto-osaamisen laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi.
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan kulttuurienvälisiä viestintätaitoja, jotta hän pystyy toimimaan tehokkaasti nykypäivän moni-ilmeisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija oppii soveltamaan asianmukaisia viestintästrategioita ja käyttämään erilaisia sähköisiä työvälineitä yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä kansainvälisessä liike-elämässä toimiessaan.
Sisältö
Opiskeltava asiakokonaisuus: yrityksen sisäisten ja ulkoisten suhteiden ja asiakassuhteiden hoitaminen kirjallisesti ja suullisesti: kokousten ja neuvotteluiden suunnittelu ja pitäminen kasvokkain ja virtuaalisesti sekä niihin liittyvä kirjallinen viestintä; erilaisten alustusten ja esitysten valmistelu ja pitäminen; yritysvieraiden vastaanottaminen (Kansainvälinen liiketoiminta); messuihin osallistuminen (Kansainvälinen liiketoiminta)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 20.01.2025
Ajoitus
21.01.2025 - 13.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
16 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Teresa Chen
Vastuuhenkilö
Teresa Chen
Opiskelijaryhmät
-
TA31L24KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2024
-
T31L24STradenomi (AMK) liiketalous, XBIT-akatemia, päiväopinnot, Tornio, syksy 2024
-
T31L24KTradenomi (AMK) liiketalous, Xbit-akatemia, päiväopinnot, Tornio, kevät 2024
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija oppii käyttämään liiketoimintaan ja sen eri osa-alueisiin sisältyvää sanastoa englannin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti eri käyttötilanteissa. Opiskelijat lukevat liiketoimintaan ja sen osa-alueisiin liittyviä tekstejä ja tekevät erilaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia kielitaitonsa kehittämiseksi ja sanasto-osaamisen laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi.
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan kulttuurienvälisiä viestintätaitoja, jotta hän pystyy toimimaan tehokkaasti nykypäivän moni-ilmeisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija oppii soveltamaan asianmukaisia viestintästrategioita ja käyttämään erilaisia sähköisiä työvälineitä yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä kansainvälisessä liike-elämässä toimiessaan.
Sisältö
Opiskeltava asiakokonaisuus: yrityksen sisäisten ja ulkoisten suhteiden ja asiakassuhteiden hoitaminen kirjallisesti ja suullisesti: kokousten ja neuvotteluiden suunnittelu ja pitäminen kasvokkain ja virtuaalisesti sekä niihin liittyvä kirjallinen viestintä; erilaisten alustusten ja esitysten valmistelu ja pitäminen; yritysvieraiden vastaanottaminen (Kansainvälinen liiketoiminta); messuihin osallistuminen (Kansainvälinen liiketoiminta)
Aika ja paikka
Kevät 2025, Kauppakatu 58, Tornio luokassa ja Zoomissa
Tiistaisin iltapäivällä klo 14:00-18:00 (21.1, 11.2., 18.2., 25.2., 11.3., 18.3., 25.3., 8.4., 15.4. & 13.5.)
Suuren opiskelijamäärän vuoksi koko luokka jaetaan kahteen ryhmään:
Ryhmä 1 klo 14:00-16:00 ja Ryhmä 2 klo 16:00-18:00
Oppimateriaalit
Oppikirja saatavilla koulun kirjastosta: Isaacs, C. Pesso, P. Rasimus, R. & Rönkä, I. 2022 Eye for Business. Edita. https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/luc_electronic_amk.994816554306246?sid=3657801722
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu 30 "blended" tunnin kontaktiopetuksesta (luokassa ja Zoom) käsittävät pari- ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä oppituntien ulkopuolella.
Läsnäolo ja osallistustuminen tuntien tehtäviin mahdollistaa jatkuvan arvioinnin ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella ja oppia kieltä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallista ja puhuttua ilmaisutaitoa arvioidaan jatkuvasti oppitunneilla.
Kurssin lopussa on kirjallinen ja suullinen loppukokeet, jotka tulee olla suoritettuun onnistuneesti kurssin loppuun mennessä.
Opiskelijat saavat tehdä kokeet uudelleen kahdesti saadakseen hyväksytyn arvosanan.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat hankkivat liiketoimintasanaston ja oppivat monipuolisen englannin kielitaidon liike-elämässä voidakseen kommunikoida suullisesti ja kirjallisesti ammatillisissa olosuhteissa.
Kurssi sisältää ryhmätyön ja itsenäisen opiskelun.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo ja osallistustuminen tuntien tehtäviin mahdollistaa jatkuvan arvioinnin ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella ja oppia kieltä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanat perustuu jatkuvaan arviointiin joka pohjautuu CEFRL:in
https://europa.eu/europass/fi/common-european-framework-reference-language-skills
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 24.09.2024
Ajoitus
25.09.2024 - 27.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
16 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Teresa Chen
Vastuuhenkilö
Teresa Chen
Opiskelijaryhmät
-
TA31L23STradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija oppii käyttämään liiketoimintaan ja sen eri osa-alueisiin sisältyvää sanastoa englannin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti eri käyttötilanteissa. Opiskelijat lukevat liiketoimintaan ja sen osa-alueisiin liittyviä tekstejä ja tekevät erilaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia kielitaitonsa kehittämiseksi ja sanasto-osaamisen laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi.
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan kulttuurienvälisiä viestintätaitoja, jotta hän pystyy toimimaan tehokkaasti nykypäivän moni-ilmeisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija oppii soveltamaan asianmukaisia viestintästrategioita ja käyttämään erilaisia sähköisiä työvälineitä yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä kansainvälisessä liike-elämässä toimiessaan.
Sisältö
Opiskeltava asiakokonaisuus: yrityksen sisäisten ja ulkoisten suhteiden ja asiakassuhteiden hoitaminen kirjallisesti ja suullisesti: kokousten ja neuvotteluiden suunnittelu ja pitäminen kasvokkain ja virtuaalisesti sekä niihin liittyvä kirjallinen viestintä; erilaisten alustusten ja esitysten valmistelu ja pitäminen; yritysvieraiden vastaanottaminen (Kansainvälinen liiketoiminta); messuihin osallistuminen (Kansainvälinen liiketoiminta)
Aika ja paikka
Syksy 2024, Tornio (Zoom)
Keskiviiko-iltaisin klo.17:00-20:45 -> 25.9, 2.10, 9.10, 23.10, 30.10, 6.11, 13.11, (Ma) 25.11, 27.11.
Suuren opiskelijamäärän vuoksi koko luokka jaetaan kahteen ryhmään: alkuilta 17:00-18:45 ja loppuilta 19:00-20:45.
Oppimateriaalit
Oppikirja saatavilla koulun kirjastosta: Isaacs, C. Pesso, P. Rasimus, R. & Rönkä, I. 2022 Eye for Business. Edita. https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/luc_electronic_amk.994816554306246?sid=3657801722
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu 30 Zoom tunnin kontaktiopetuksesta käsittävät pari- ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä oppituntien ulkopuolella.
Läsnäolo ja osallistustuminen tuntien tehtäviin mahdollista jatkuvan arvioinnin ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella ja oppia kieltä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallista ja puhuttua ilmaisutaitoa arvioidaan jatkuvasti oppitunneilla.
Kurssin lopussa on kirjallinen ja suullinen loppukokeet, jotka tulee olla suoritettuun onnistuneesti kurssin loppuun mennessä.
Opiskelijat saavat tehdä kokeet uudelleen kahdesti saadakseen hyväksytyn arvosanan.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat hankkivat liiketoimintasanaston ja oppivat monipuolisen englannin kielitaidon liike-elämässä voidakseen kommunikoida suullisesti ja kirjallisesti ammatillisissa olosuhteissa.
Kurssi sisältää ryhmätyön ja itsenäisen opiskelun.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanat perustuu jatkuvaan arviointiin joka pohjautuu CEFRL:in
https://europa.eu/europass/fi/common-european-framework-reference-language-skills
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 06.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
16 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Teresa Chen
Vastuuhenkilö
Teresa Chen
Opiskelijaryhmät
-
TA31L23KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija oppii käyttämään liiketoimintaan ja sen eri osa-alueisiin sisältyvää sanastoa englannin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti eri käyttötilanteissa. Opiskelijat lukevat liiketoimintaan ja sen osa-alueisiin liittyviä tekstejä ja tekevät erilaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia kielitaitonsa kehittämiseksi ja sanasto-osaamisen laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi.
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan kulttuurienvälisiä viestintätaitoja, jotta hän pystyy toimimaan tehokkaasti nykypäivän moni-ilmeisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija oppii soveltamaan asianmukaisia viestintästrategioita ja käyttämään erilaisia sähköisiä työvälineitä yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä kansainvälisessä liike-elämässä toimiessaan.
Sisältö
Opiskeltava asiakokonaisuus: yrityksen sisäisten ja ulkoisten suhteiden ja asiakassuhteiden hoitaminen kirjallisesti ja suullisesti: kokousten ja neuvotteluiden suunnittelu ja pitäminen kasvokkain ja virtuaalisesti sekä niihin liittyvä kirjallinen viestintä; erilaisten alustusten ja esitysten valmistelu ja pitäminen; yritysvieraiden vastaanottaminen (Kansainvälinen liiketoiminta); messuihin osallistuminen (Kansainvälinen liiketoiminta)
Aika ja paikka
Kevät 2024, Tornio (Zoom)
Maanantaisin iltapäivällä klo 14.00-16.30 -> 22.1., 5.2., 12.2., 19.2., 26.2., 11.3, 18.3., 3.4., 15.4., 6.5.
Oppimateriaalit
Oppikirja: Isaacs, C. Pesso, P. Rasimus, R. & Rönkä, I. 2022 Eye for Business. Edita.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu 30 Zoom tunnin kontaktiopetuksesta käsittävät pari- ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä oppituntien ulkopuolella.
Läsnäolo ja osallistustuminen tuntien tehtäviin mahdollistaa jatkuvan arvioinnin ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella ja oppia kieltä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallista ja puhuttua ilmaisutaitoa arvioidaan jatkuvasti oppitunneilla.
Kurssin lopussa on kirjallinen ja suullinen loppukokeet, jotka tulee olla suoritettuun onnistuneesti kurssin loppuun mennessä.
Opiskelijat saavat tehdä kokeet uudelleen kahdesti saadakseen hyväksytyn arvosanan.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat hankkivat liiketoimintasanaston ja oppivat monipuolisen englannin kielitaidon liike-elämässä voidakseen kommunikoida suullisesti ja kirjallisesti ammatillisissa olosuhteissa.
Kurssi sisältää ryhmätyön ja itsenäisen opiskelun.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanat perustuu jatkuvaan arviointiin joka pohjautuu CEFRL:in
https://europa.eu/europass/fi/common-european-framework-reference-language-skills
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 20.09.2023
Ajoitus
21.09.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
16 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Teresa Chen
Vastuuhenkilö
Teresa Chen
Opiskelijaryhmät
-
TA31L22STradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2022
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija oppii käyttämään liiketoimintaan ja sen eri osa-alueisiin sisältyvää sanastoa englannin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti eri käyttötilanteissa. Opiskelijat lukevat liiketoimintaan ja sen osa-alueisiin liittyviä tekstejä ja tekevät erilaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia kielitaitonsa kehittämiseksi ja sanasto-osaamisen laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi.
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan kulttuurienvälisiä viestintätaitoja, jotta hän pystyy toimimaan tehokkaasti nykypäivän moni-ilmeisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija oppii soveltamaan asianmukaisia viestintästrategioita ja käyttämään erilaisia sähköisiä työvälineitä yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä kansainvälisessä liike-elämässä toimiessaan.
Sisältö
Opiskeltava asiakokonaisuus: yrityksen sisäisten ja ulkoisten suhteiden ja asiakassuhteiden hoitaminen kirjallisesti ja suullisesti: kokousten ja neuvotteluiden suunnittelu ja pitäminen kasvokkain ja virtuaalisesti sekä niihin liittyvä kirjallinen viestintä; erilaisten alustusten ja esitysten valmistelu ja pitäminen; yritysvieraiden vastaanottaminen (Kansainvälinen liiketoiminta); messuihin osallistuminen (Kansainvälinen liiketoiminta)
Aika ja paikka
Syksy 2023, Tornio (Zoom)
Tiistai- ja torstai-iltaisin klo.17:00-20:45 -> 21.9, 3.10, 5.10, 12.10, 26.10, 2.11, 7.11, 14.11, 28.11, 30.11.
Suuren opiskelijamäärän vuoksi koko luokka jaetaan kahteen ryhmään: alkuilta 17:00-18:45 ja loppuilta 19:00-20:45.
Oppimateriaalit
Oppikirja saatavilla koulun kirjastosta: Isaacs, C. Pesso, P. Rasimus, R. & Rönkä, I. 2022 Eye for Business. Edita. https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/luc_electronic_amk.994816554306246
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu 30 Zoom tunnin kontaktiopetuksesta käsittävät pari- ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä oppituntien ulkopuolella.
Läsnäolo ja osallistustuminen tuntien tehtäviin mahdollista jatkuvan arvioinnin ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella ja oppia kieltä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallista ja puhuttua ilmaisutaitoa arvioidaan jatkuvasti oppitunneilla.
Kurssin lopussa on kirjallinen ja suullinen loppukokeet, jotka tulee olla suoritettuun onnistuneesti kurssin loppuun mennessä.
Opiskelijat saavat tehdä kokeet uudelleen kahdesti saadakseen hyväksytyn arvosanan.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat hankkivat liiketoimintasanaston ja oppivat monipuolisen englannin kielitaidon liike-elämässä voidakseen kommunikoida suullisesti ja kirjallisesti ammatillisissa olosuhteissa.
Kurssi sisältää ryhmätyön ja itsenäisen opiskelun.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanat perustuu jatkuvaan arviointiin joka pohjautuu CEFRL:in
https://europa.eu/europass/fi/common-european-framework-reference-language-skills
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 07.02.2023
Ajoitus
08.02.2023 - 10.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
16 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Teresa Chen
Vastuuhenkilö
Teresa Chen
Opiskelijaryhmät
-
TA31L22KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2022
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija oppii käyttämään liiketoimintaan ja sen eri osa-alueisiin sisältyvää sanastoa englannin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti eri käyttötilanteissa. Opiskelijat lukevat liiketoimintaan ja sen osa-alueisiin liittyviä tekstejä ja tekevät erilaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia kielitaitonsa kehittämiseksi ja sanasto-osaamisen laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi.
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan kulttuurienvälisiä viestintätaitoja, jotta hän pystyy toimimaan tehokkaasti nykypäivän moni-ilmeisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija oppii soveltamaan asianmukaisia viestintästrategioita ja käyttämään erilaisia sähköisiä työvälineitä yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä kansainvälisessä liike-elämässä toimiessaan.
Sisältö
Opiskeltava asiakokonaisuus: yrityksen sisäisten ja ulkoisten suhteiden ja asiakassuhteiden hoitaminen kirjallisesti ja suullisesti: kokousten ja neuvotteluiden suunnittelu ja pitäminen kasvokkain ja virtuaalisesti sekä niihin liittyvä kirjallinen viestintä; erilaisten alustusten ja esitysten valmistelu ja pitäminen; yritysvieraiden vastaanottaminen (Kansainvälinen liiketoiminta); messuihin osallistuminen (Kansainvälinen liiketoiminta)
Aika ja paikka
Kevät 2023, Tornio (Zoom)
Keskiviikkoaamuisin klo 9.00-11.30 -> 8.2, 15.2, 22.2, 1.3, 15.3, 29.3, 12.4, 19.4, 3.5, 10.5.
Oppimateriaalit
Oppikirja:
Isaacs, C. Pesso, P. Rasimus, R. & Rönkä, I. 2022 Eye for Business. Edita.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu 30 Zoom tunnin kontaktiopetuksesta käsittävät pari- ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä oppituntien ulkopuolella.
Läsnäolo ja osallistustuminen tuntien tehtäviin mahdollista jatkuvan arvioinnin ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella ja oppia kieltä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallista ja puhuttua ilmaisutaitoa arvioidaan jatkuvasti oppitunneilla.
Kurssin lopussa on kirjallinen ja suullinen loppukokeet, jotka tulee olla suoritettuun onnistuneesti kurssin loppuun mennessä.
Opiskelijat saavat tehdä kokeet uudelleen kahdesti saadakseen hyväksytyn arvosanan.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat hankkivat liiketoimintasanaston ja oppivat monipuolisen englannin kielitaidon liike-elämässä voidakseen kommunikoida suullisesti ja kirjallisesti ammatillisissa olosuhteissa.
Kurssi sisältää ryhmätyön ja itsenäisen opiskelun.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanat perustuu jatkuvaan arviointiin joka pohjautuu CEFRL:in
https://europa.eu/europass/fi/common-european-framework-reference-language-skills
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
14.09.2022 - 30.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
16 - 28
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Tarja Teixeira
Vastuuhenkilö
Tarja Teixeira
Opiskelijaryhmät
-
TA31L21STradenomikoulutus, liiketalous (verkkoto-opinnot), Tornio, syksy 2021
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija oppii käyttämään liiketoimintaan ja sen eri osa-alueisiin sisältyvää sanastoa englannin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti eri käyttötilanteissa. Opiskelijat lukevat liiketoimintaan ja sen osa-alueisiin liittyviä tekstejä ja tekevät erilaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia kielitaitonsa kehittämiseksi ja sanasto-osaamisen laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi.
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan kulttuurienvälisiä viestintätaitoja, jotta hän pystyy toimimaan tehokkaasti nykypäivän moni-ilmeisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija oppii soveltamaan asianmukaisia viestintästrategioita ja käyttämään erilaisia sähköisiä työvälineitä yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä kansainvälisessä liike-elämässä toimiessaan.
Sisältö
Opiskeltava asiakokonaisuus: yrityksen sisäisten ja ulkoisten suhteiden ja asiakassuhteiden hoitaminen kirjallisesti ja suullisesti: kokousten ja neuvotteluiden suunnittelu ja pitäminen kasvokkain ja virtuaalisesti sekä niihin liittyvä kirjallinen viestintä; erilaisten alustusten ja esitysten valmistelu ja pitäminen; yritysvieraiden vastaanottaminen (Kansainvälinen liiketoiminta); messuihin osallistuminen (Kansainvälinen liiketoiminta)
Aika ja paikka
Kokoontumiskerrat keskiviikkoisin Zoomin välityksellä ovat seuraavat:
Syyskuu
14,21,28
Lokakuu
5,12,26
Marraskuu
2,9,16,23
Oppimateriaalit
Isaacs, C.Pesso, P.Rasimus, R&Rönkä, I.2019
Eye for Business. Edita.
Digitaalinen oppikirja,jonka saat käyttöösi opiskelusi
ajaksi ammattikorkeakoulun hankkimalla lisenssillä
kirjautumalla Haka-käyttäjätunnuksillasi.
Kappaleet : 1,2,3,7 ja 11
Opetusmenetelmät
Opetusjakson 10:nen kontaktiopetuskertaa keskiviikkoisin sisältävät pari-ja ryhmätyöskentelyä
kommunikointia painottaen.
Opiskelu edellyttää myös itsenäistä työskentelyä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullinen 16.11.
Kirjallinen 23.11.
Sisällön jaksotus
Kokoontumiskerrat keskiviikkoisin Zoomin välityksellä ovat seuraavat:
Syyskuu
14,21,28
Lokakuu
5,12,26
Marraskuu
2,9,16,23
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Arvosanat perustuvat jatkuvaan arviointiin
1-2. Ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää.
3-4. Ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää.
5. Ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen.
Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.02.2022
Ajoitus
17.02.2022 - 12.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
16 - 26
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Teresa Chen
Vastuuhenkilö
Teresa Chen
Opiskelijaryhmät
-
TA31L21KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija oppii käyttämään liiketoimintaan ja sen eri osa-alueisiin sisältyvää sanastoa englannin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti eri käyttötilanteissa. Opiskelijat lukevat liiketoimintaan ja sen osa-alueisiin liittyviä tekstejä ja tekevät erilaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia kielitaitonsa kehittämiseksi ja sanasto-osaamisen laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi.
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan kulttuurienvälisiä viestintätaitoja, jotta hän pystyy toimimaan tehokkaasti nykypäivän moni-ilmeisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija oppii soveltamaan asianmukaisia viestintästrategioita ja käyttämään erilaisia sähköisiä työvälineitä yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä kansainvälisessä liike-elämässä toimiessaan.
Sisältö
Opiskeltava asiakokonaisuus: yrityksen sisäisten ja ulkoisten suhteiden ja asiakassuhteiden hoitaminen kirjallisesti ja suullisesti: kokousten ja neuvotteluiden suunnittelu ja pitäminen kasvokkain ja virtuaalisesti sekä niihin liittyvä kirjallinen viestintä; erilaisten alustusten ja esitysten valmistelu ja pitäminen; yritysvieraiden vastaanottaminen (Kansainvälinen liiketoiminta); messuihin osallistuminen (Kansainvälinen liiketoiminta)
Aika ja paikka
Kevät 2021, Tornio (AC)
Oppimateriaalit
Oppikirja:
Isaacs, C. Pesso, P. Rasimus, R. & Rönkä, I. 2019 Eye for Business. Edita.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu 30 AC tunnin kontaktiopetuksesta käsittävät pari- ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä oppituntien ulkopuolella.
Läsnäolo ja osallistustuminen tuntien tehtäviin mahdollista jatkuvan arvioinnin ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella ja oppia kieltä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallista ja puhuttua ilmaisutaitoa arvioidaan jatkuvasti oppitunneilla.
Kurssin lopussa on kirjallinen ja suullinen loppukokeet, jotka tulee olla suoritettuun onnistuneesti kurssin loppuun mennessä.
Opiskelijat saavat tehdä kokeet uudelleen kahdesti saadakseen hyväksytyn arvosanan.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat hankkivat liiketoimintasanaston ja oppivat monipuolisen englannin kielitaidon liike-elämässä voidakseen kommunikoida suullisesti ja kirjallisesti ammatillisissa olosuhteissa.
Kurssi sisältää ryhmätyön ja itsenäisen opiskelun.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanat perustuu jatkuvaan arviointiin joka pohjautuu CEFRL:in
1-2. Ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää.
3-4. Ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää.
5. Ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta.