Siirry suoraan sisältöön

English for Business (5 op)

Toteutuksen tunnus: T31L126OJ-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 20.01.2025

Ajoitus

04.02.2025 - 13.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

16 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Liiketalouden koulutus, Tornio

Opettaja

  • Teresa Chen

Vastuuhenkilö

Teresa Chen

Opiskelijaryhmät

  • TA31L24K
    Tradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2024
  • T31L24S
    Tradenomi (AMK) liiketalous, XBIT-akatemia, päiväopinnot, Tornio, syksy 2024
  • T31L24K
    Tradenomi (AMK) liiketalous, Xbit-akatemia, päiväopinnot, Tornio, kevät 2024

Tavoitteet

Tavoitteena on että opiskelija oppii käyttämään liiketoimintaan ja sen eri osa-alueisiin sisältyvää sanastoa englannin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti eri käyttötilanteissa. Opiskelijat lukevat liiketoimintaan ja sen osa-alueisiin liittyviä tekstejä ja tekevät erilaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia kielitaitonsa kehittämiseksi ja sanasto-osaamisen laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi.

Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan kulttuurienvälisiä viestintätaitoja, jotta hän pystyy toimimaan tehokkaasti nykypäivän moni-ilmeisissä liiketoimintaympäristöissä. Opiskelija oppii soveltamaan asianmukaisia viestintästrategioita ja käyttämään erilaisia sähköisiä työvälineitä yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä kansainvälisessä liike-elämässä toimiessaan.

Sisältö

Opiskeltava asiakokonaisuus: yrityksen sisäisten ja ulkoisten suhteiden ja asiakassuhteiden hoitaminen kirjallisesti ja suullisesti: kokousten ja neuvotteluiden suunnittelu ja pitäminen kasvokkain ja virtuaalisesti sekä niihin liittyvä kirjallinen viestintä; erilaisten alustusten ja esitysten valmistelu ja pitäminen; yritysvieraiden vastaanottaminen (Kansainvälinen liiketoiminta); messuihin osallistuminen (Kansainvälinen liiketoiminta)

Aika ja paikka

Kevät 2025, Kauppakatu 58, Tornio luokassa ja Zoomissa

Tiistaisin iltapäivällä klo 14:00-18:00 (4.2., 11.2., 18.2., 25.2., 11.3., 18.3., 25.3., 8.4., 15.4. & 13.5.)

Suuren opiskelijamäärän vuoksi koko luokka jaetaan kahteen ryhmään:

Ryhmä 1 klo 14:00-16:00 ja Ryhmä 2 klo 16:00-18:00

Oppimateriaalit

Oppikirja saatavilla koulun kirjastosta: Isaacs, C. Pesso, P. Rasimus, R. & Rönkä, I. 2022 Eye for Business. Edita. https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/luc_electronic_amk.994816554306246?sid=3657801722

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu 30 "blended" tunnin kontaktiopetuksesta (luokassa ja Zoom) käsittävät pari- ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä oppituntien ulkopuolella.

Läsnäolo ja osallistustuminen tuntien tehtäviin mahdollistaa jatkuvan arvioinnin ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella ja oppia kieltä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallista ja puhuttua ilmaisutaitoa arvioidaan jatkuvasti oppitunneilla.
Kurssin lopussa on kirjallinen ja suullinen loppukokeet, jotka tulee olla suoritettuun onnistuneesti kurssin loppuun mennessä.
Opiskelijat saavat tehdä kokeet uudelleen kahdesti saadakseen hyväksytyn arvosanan.

Sisällön jaksotus

Opiskelijat hankkivat liiketoimintasanaston ja oppivat monipuolisen englannin kielitaidon liike-elämässä voidakseen kommunikoida suullisesti ja kirjallisesti ammatillisissa olosuhteissa.
Kurssi sisältää ryhmätyön ja itsenäisen opiskelun.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo ja osallistustuminen tuntien tehtäviin mahdollistaa jatkuvan arvioinnin ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella ja oppia kieltä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanat perustuu jatkuvaan arviointiin joka pohjautuu CEFRL:in
https://europa.eu/europass/fi/common-european-framework-reference-language-skills