Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva ja hyvinvoiva lapsi - ympäristö lapsen pystyvyyttä tukemassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-10126-AH00DH24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
LAB-ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 300
Opintojakso
C-10126-AH00DH24

Arviointikriteerit

Opintojakson tehtävät ja osaamistesti ovat suoritettu hyväksytysti. Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

-Leikki ikäisen lapsen motorisen kehityksen vaiheet ja niihin liittyvät käsitteet - Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden yhteys lapsen toimintakykyyn, kognitiivisiin taitoihin ja pystyvyyteen - Lapsen liikkumisen havainnoinnin ja ohjaamisen perusteet - Liikunnan ja oppimisympäristöjen mahdollisuudet -Ohjauksen eri keinot - Leikki-ikäisen lapsen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa: - Kuvata leikki ikäisen lapsen motorisen kehityksen vaiheet ja niihin liittyvät käsitteet - ymmärtää motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden yhteyden lapsen toimintakykyyn, kognitiivisiin taitoihin ja pystyvyyteen - lapsen liikkumisen havainnoinnin ja ohjaamisen perusteet - käyttää ja soveltaa liikunnan ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia sekä ohjauksen eri keinoja leikki-ikäisen lapsen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemiseen

Aika ja paikka

Opintojakso on avoinna 1.9.-30.11.2025.

Oppimateriaalit

Opiskelun tukena oleva materiaali löytyvät opintojakson Moodlesta. Opintojakson kirjallisuutta ei ole tarpeen ostaa itselle, vaan se on saatavilla kirjastopalveluista ja verkosta. Opintojakson kirjallisuus, jota hyödynnetään oppimistehtävissä soveltuvin, Moodlessa erikseen ilmoitetuin osin. Hämäläinen K. (Toim) 2024 Lasten valmennus ja ohjaus. VK-kustannus. Jääskinen, A-M., ja Pelliccioni, S.2022. Mitä sä rageet? Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten keskus. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura Ry. Pulkkinen, L., Ahonen, T., ja Ruoppala, I.2023. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus. Puustjärvi A. (Toim.) 2024. Aistitiedon käsittelyn vaikeudet - ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Santalahti. Sainio, T., Pajulahti R., ja Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus. Saukkila, K., ja Laane, T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen. KIrsiConsulting. Savikuja, T. & Puustjärvi, A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan sosionomikoulutuksen ja fysioterapiakoulutuksen yhteistyönä Ammattikorkeakoulun opintojakso "Liikkuva ja hyvinvoiva lapsi - ympäristö lapsen pystyvyyttä tukemassa" keskittyy leikki-ikäiseen, eli 2–7 vuotiaiden lasten liikuntaan, kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin. Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa opiskelijan aikataulun mukaisesti, kurssin aukioloaikana. Opintojakso koostuu itsenäisesti perehdyttävistä materiaaleista, monivalintatentistä, sekä oppimistehtävistä.  

Kansainvälisyys

verkkoympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä

Siirry alkuun