Active and Well-Being Child - Environment Supporting the Child's Competence (5 cr)
Code: C-10126-AH00DH24-3001
General information
- Enrollment
-
08.05.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.09.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- LAB University of Applied Sciences, Verkkokampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 300
- Course
- C-10126-AH00DH24
Assessment criteria
Opintojakson tehtävät ja osaamistesti ovat suoritettu hyväksytysti. Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Evaluation scale
Approved/Failed
Content scheduling
-Leikki ikäisen lapsen motorisen kehityksen vaiheet ja niihin liittyvät käsitteet - Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden yhteys lapsen toimintakykyyn, kognitiivisiin taitoihin ja pystyvyyteen - Lapsen liikkumisen havainnoinnin ja ohjaamisen perusteet - Liikunnan ja oppimisympäristöjen mahdollisuudet -Ohjauksen eri keinot - Leikki-ikäisen lapsen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen
Objective
Student is able to: - Describe the stages of motor development in preschool children and related concepts - Understand the connection between fundamental motor skills and physical activity with a child's functional capacity, cognitive skills, and self-efficacy - Understand the basics of observing and guiding a child's movement - Utilize and apply the opportunities provided by physical activity and learning environments, as well as various methods of guidance to support the functional capacity and well-being of preschool children
Location and time
Opintojakso on avoinna 1.9.-30.11.2025.
Materials
Opiskelun tukena oleva materiaali löytyvät opintojakson Moodlesta. Opintojakson kirjallisuutta ei ole tarpeen ostaa itselle, vaan se on saatavilla kirjastopalveluista ja verkosta. Opintojakson kirjallisuus, jota hyödynnetään oppimistehtävissä soveltuvin, Moodlessa erikseen ilmoitetuin osin. Hämäläinen K. (Toim) 2024 Lasten valmennus ja ohjaus. VK-kustannus. Jääskinen, A-M., ja Pelliccioni, S.2022. Mitä sä rageet? Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten keskus. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura Ry. Pulkkinen, L., Ahonen, T., ja Ruoppala, I.2023. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus. Puustjärvi A. (Toim.) 2024. Aistitiedon käsittelyn vaikeudet - ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Santalahti. Sainio, T., Pajulahti R., ja Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus. Saukkila, K., ja Laane, T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen. KIrsiConsulting. Savikuja, T. & Puustjärvi, A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan sosionomikoulutuksen ja fysioterapiakoulutuksen yhteistyönä Ammattikorkeakoulun opintojakso "Liikkuva ja hyvinvoiva lapsi - ympäristö lapsen pystyvyyttä tukemassa" keskittyy leikki-ikäiseen, eli 2–7 vuotiaiden lasten liikuntaan, kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin. Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa opiskelijan aikataulun mukaisesti, kurssin aukioloaikana. Opintojakso koostuu itsenäisesti perehdyttävistä materiaaleista, monivalintatentistä, sekä oppimistehtävistä.
International connections
verkkoympäristö
Student workload
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä