Skip to main content

Active and Well-Being Child - Environment Supporting the Child's Competence (5 cr)

Code: C-10126-AH00DH24-3001

General information


Enrollment
08.05.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Institution
LAB University of Applied Sciences, Verkkokampus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 300

Assessment criteria

Opintojakson tehtävät ja osaamistesti ovat suoritettu hyväksytysti. Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Evaluation scale

Approved/Failed

Content scheduling

-Leikki ikäisen lapsen motorisen kehityksen vaiheet ja niihin liittyvät käsitteet - Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden yhteys lapsen toimintakykyyn, kognitiivisiin taitoihin ja pystyvyyteen - Lapsen liikkumisen havainnoinnin ja ohjaamisen perusteet - Liikunnan ja oppimisympäristöjen mahdollisuudet -Ohjauksen eri keinot - Leikki-ikäisen lapsen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen

Objective

Student is able to: - Describe the stages of motor development in preschool children and related concepts - Understand the connection between fundamental motor skills and physical activity with a child's functional capacity, cognitive skills, and self-efficacy - Understand the basics of observing and guiding a child's movement - Utilize and apply the opportunities provided by physical activity and learning environments, as well as various methods of guidance to support the functional capacity and well-being of preschool children

Location and time

Opintojakso on avoinna 1.9.-30.11.2025.

Materials

Opiskelun tukena oleva materiaali löytyvät opintojakson Moodlesta. Opintojakson kirjallisuutta ei ole tarpeen ostaa itselle, vaan se on saatavilla kirjastopalveluista ja verkosta. Opintojakson kirjallisuus, jota hyödynnetään oppimistehtävissä soveltuvin, Moodlessa erikseen ilmoitetuin osin. Hämäläinen K. (Toim) 2024 Lasten valmennus ja ohjaus. VK-kustannus. Jääskinen, A-M., ja Pelliccioni, S.2022. Mitä sä rageet? Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten keskus. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura Ry. Pulkkinen, L., Ahonen, T., ja Ruoppala, I.2023. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus. Puustjärvi A. (Toim.) 2024. Aistitiedon käsittelyn vaikeudet - ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Santalahti. Sainio, T., Pajulahti R., ja Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus. Saukkila, K., ja Laane, T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen. KIrsiConsulting. Savikuja, T. & Puustjärvi, A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan sosionomikoulutuksen ja fysioterapiakoulutuksen yhteistyönä Ammattikorkeakoulun opintojakso "Liikkuva ja hyvinvoiva lapsi - ympäristö lapsen pystyvyyttä tukemassa" keskittyy leikki-ikäiseen, eli 2–7 vuotiaiden lasten liikuntaan, kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin. Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa opiskelijan aikataulun mukaisesti, kurssin aukioloaikana. Opintojakso koostuu itsenäisesti perehdyttävistä materiaaleista, monivalintatentistä, sekä oppimistehtävistä.  

International connections

verkkoympäristö

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä

Go back to top of page