Leikki, liike ja ilmaisu hyvinvoinnin lähteinä (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10126-AH00CY97-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.11.2024 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
03.02.2025 - 30.11.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- LAB-ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 2000
- Opintojakso
- C-10126-AH00CY97
Arviointikriteerit
-Opiskelija kuvaa ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita -Opiskelija tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä -Opiskelija osoittaa ymmärryksensä ja osaamisensa leikkiä ohjauksesta ja mahdollistamisesta vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä -Opiskelija käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia sekä keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä -Opiskelija suorittaa oppimistehtävät tehtävänannon mukaisesti, palauttaen ne annetussa aikataulussa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
-Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa ja leikin teoria -Lapsen motorinen kehitys ja liikkuminen lapsen eri kehitysvaiheissa -Vertaissuhteiden ja osallisuuden tukeminen luovan toiminnan kautta -Leikin, liikkeen ja ilmaisun mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä -Luovuus ja ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena -Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana -Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä -Leikki, leikillisyys ja luovuus osana jokaisen arkea -Ilmaisun eri muodot (musiikki, draama, kuvataide, kädentaidot) ryhmän-/yksilöiden tavoitteellisessa ohjauksessa -Liikkumisen mahdollistaminen ja siihen kannustaminen arjessa
Tavoitteet
-kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita -ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä -tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä -käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä
Aika ja paikka
Opintojakso on avoinna 3.2. - 30.11.2025. Opettajat arvioivat opintojakson tehtäviä palautuspäivästä seuraavan kuukauden loppuun mennessä. Kesä- ja heinäkuun aikana palautuneet tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti, kurssin aukioloaikana 3.2. - 30.11.2025. Toteutukseen sisältyy 5 noin 1 op laajuista osiota. Osiot koostuvat tutkittuun teoriatietoon perustuvasta materiaalista, oppimistehtävistä ja moodletenteistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mahdollisista uusinnoista sovittava opettajien kanssa
Kansainvälisyys
Verkkoympäristö, moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä