Siirry suoraan sisältöön

Markkinointijuridiikan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-10118-CO00FP60-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 200
Opintojakso
C-10118-CO00FP60

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on yksi toteutusosa. Opintojakso suoritetaan useammalla erillisellä verkkotentillä. Näistä tenteistä kolme on tietyssä järjestyksessä suoritettavia ja vaativuudeltaan kasvavia monivalintatenttejä. Neljäs tentti on aineistotentti, jonka kysymyksiin vastataan kysymyksen yhteydessä annettavan aineiston perusteella.

Tavoitteet

Osoitat perehtyneisyyttä markkinointia koskevaan suomalaiseen lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin sekä kuluttajamarkkinoinnin että business to business -markkinoinnin kannalta tarkastellen. Tunnistat Kuluttajansuojalain ja Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain ja niiden mukaisen oikeuskäytännön tärkeimmät määräykset. Olet perehtynyt markkinoinnissa eteen tuleviin tekijänoikeuskysymyksiin ja markkinoinnin valvonta- ja seurantajärjestelmiin sekä henkilötietojen käsittelyyn markkinoinnissa. Sinulla on valmiudet arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa markkinointia juridisesta näkökulmasta. Tunnistat ja osaat kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon.

Sisältö

Mitkä ovat kuluttaja- ja B2B-markkinoinnin keskeiset säännöt? Millaisia toimialakohtaisia markkinoinnin säännöksiä on? Miten suojataan brändejä, tuotteita ja palveluja? Mitä ovat kilpailijoihin kohdistuvat moitittavat markkinoinnin menettelyt? Miten henkilötietoja voidaan käyttää markkinoinnissa? Mitkä ovat seuraamukset sääntöjen vastaisesta markkinoinnista?

Oppimateriaalit

- Koivumäki: Markkinointijuridiikka 2022. Kirja on saatavilla myös e-kirjana - Erillisen aineistotentin yhteydessä ilmoitetut/osoitetut materiaalit. - Markkinointiin liittyvät Learn-alustalla ohjeistetut itsesääntelyohjeet - Muu opintojakson Learn-alustalla ilmoitettu aineisto.

Opetusmenetelmät

Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille. Opintojakso on verkkokurssi ja sen voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta. Opintojakso ei sisällä erillistä luento-opetusta. Opintojakso ei sisällä ryhmätyötä eikä kirjallisia oppimistehtäviä. Käytännössä opintojakso koostuu useammasta, helpommasta vaikeampaan etenevästä verkkotentistä. Tentit voi suorittaa sähköisesti etätentteinä Learn-verkko-oppimisympäristössä oman aikataulun mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä erillistä TKI- tai työelämäyhteistyötä. Opintojakson yhteys työelämään muodostuu ennen kaikkea niiden opiskelijoiden työssä, jotka tarvitsevat tehtävissään markkinointioikeudellista osaamista. Samoin opiskeluaineistoissa nostetaan esille työelämään ja markkinointioikeuteen liittyviä tapauksia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kaikkien tenttien aikataulut on ilmoitettu opintojakson Learn-sivuilla. Tentit ovat vapaasti suoritettavissa opiskelijan oman valinnan mukaan tietyn aikataulun mukaisesti.

Kansainvälisyys

Opintojakso ei sisällä kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, joten opintojakson kokonaistyömäärä on n. 135 tuntia.

Siirry alkuun