Skip to main content

Basics of marketing law (5 cr)

Code: C-10118-CO00FP60-3001

General information


Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.01.2025 - 31.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Institution
South-Eastern Finland University of Applied Sciences Xamk, E-kampus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 200

Evaluation scale

1-5

Content scheduling

Opintojaksolla on yksi toteutusosa. Opintojakso suoritetaan useammalla erillisellä verkkotentillä. Näistä tenteistä kolme on tietyssä järjestyksessä suoritettavia ja vaativuudeltaan kasvavia monivalintatenttejä. Neljäs tentti on aineistotentti, jonka kysymyksiin vastataan kysymyksen yhteydessä annettavan aineiston perusteella.

Objective

Osoitat perehtyneisyyttä markkinointia koskevaan suomalaiseen lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin sekä kuluttajamarkkinoinnin että business to business -markkinoinnin kannalta tarkastellen. Tunnistat Kuluttajansuojalain ja Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain ja niiden mukaisen oikeuskäytännön tärkeimmät määräykset. Olet perehtynyt markkinoinnissa eteen tuleviin tekijänoikeuskysymyksiin ja markkinoinnin valvonta- ja seurantajärjestelmiin sekä henkilötietojen käsittelyyn markkinoinnissa. Sinulla on valmiudet arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa markkinointia juridisesta näkökulmasta. Tunnistat ja osaat kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon.

Content

Mitkä ovat kuluttaja- ja B2B-markkinoinnin keskeiset säännöt? Millaisia toimialakohtaisia markkinoinnin säännöksiä on? Miten suojataan brändejä, tuotteita ja palveluja? Mitä ovat kilpailijoihin kohdistuvat moitittavat markkinoinnin menettelyt? Miten henkilötietoja voidaan käyttää markkinoinnissa? Mitkä ovat seuraamukset sääntöjen vastaisesta markkinoinnista?

Materials

- Koivumäki: Markkinointijuridiikka 2022. Kirja on saatavilla myös e-kirjana - Erillisen aineistotentin yhteydessä ilmoitetut/osoitetut materiaalit. - Markkinointiin liittyvät Learn-alustalla ohjeistetut itsesääntelyohjeet - Muu opintojakson Learn-alustalla ilmoitettu aineisto.

Teaching methods

Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille. Opintojakso on verkkokurssi ja sen voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta. Opintojakso ei sisällä erillistä luento-opetusta. Opintojakso ei sisällä ryhmätyötä eikä kirjallisia oppimistehtäviä. Käytännössä opintojakso koostuu useammasta, helpommasta vaikeampaan etenevästä verkkotentistä. Tentit voi suorittaa sähköisesti etätentteinä Learn-verkko-oppimisympäristössä oman aikataulun mukaisesti.

Employer connections

Opintojakso ei sisällä erillistä TKI- tai työelämäyhteistyötä. Opintojakson yhteys työelämään muodostuu ennen kaikkea niiden opiskelijoiden työssä, jotka tarvitsevat tehtävissään markkinointioikeudellista osaamista. Samoin opiskeluaineistoissa nostetaan esille työelämään ja markkinointioikeuteen liittyviä tapauksia.

Exam schedules

Kaikkien tenttien aikataulut on ilmoitettu opintojakson Learn-sivuilla. Tentit ovat vapaasti suoritettavissa opiskelijan oman valinnan mukaan tietyn aikataulun mukaisesti.

International connections

Opintojakso ei sisällä kansainvälistä yhteistyötä.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, joten opintojakson kokonaistyömäärä on n. 135 tuntia.

Go back to top of page