Mielenterveystyön menetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa (3 op)
Toteutuksen tunnus: C-02629-TO00CB79-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 24.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.06.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Opintojakso
- C-02629-TO00CB79
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käsitellään käytännönläheisten esimerkkien avulla seuraavat aiheet: • mielenterveysongelmien riskitekijät • mielenterveysongelmilta suojaavat elämäntavat • mielenterveysoireiden arviointi • omahoito-ohjelmat, digitaaliset apuvälineet ja muut menetelmät mielenterveyden tukemisessa. Aiheita käsitellään koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näkökulmasta.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa: - nimetä ja tunnistaa mielenterveysongelmien riskitekijät - ohjata ja kannustaa koululaista, opiskelijaa ja vanhempaa mielenterveysongelmilta suojaaviin elämäntapoihin - arvioida koululaisen ja opiskelijan mielenterveysoireita ja hyödyntää mittareita arvioinnin tukena - hyödyntää omahoito-ohjelmia ja muita digitaalisia apuvälineitä koululaisen ja opiskelijan mielenterveyden tukemisessa - valita ja soveltaa näyttöön perustuvia, mielenterveyttä tukevia menetelmiä osaksi omaa työtään
Oppimateriaalit
• Aalto-Setälä, T., Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H & Marttunen, M. (2020). Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön.THL, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-547-6 • Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K., . . . Aalberg, V. (2016). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.293061 ja https://laurea.finna.fi/Record/3amk.293061 (E-kirja) • Kunttu, K., Komulainen, A., Kosola, S., Seilo, N. & Väyrynen T. (toim.). (2021). Opiskeluterveys. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.292744 ja https://laurea.finna.fi/Record/3amk.295174 (E-kirja)
Opetusmenetelmät
Opinto suoritetaan omaan tahtiin täysin itsenäisesti Canvas-oppimisympäristössä. Opinto edellyttää itseohjautuvuutta. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta: palautteen anto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen sekä mallivastausten jakamiseen tehtävän palautuksen jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sinulla on mahdollisuus suorittaa opinto omassa tahdissa aikavälillä 01.06.2024-31.12.2024. Opinnon kaikki tehtävät on suoritettava ja pyydettävä suoritusmerkintää erillisellä tehtävällä opinnon päättymispäivään mennessä. Suoritusmerkintä merkitään Laurean rekisteriin noin kahden viikon sisällä suoritusmerkinnän pyyntötehtävän jättämisestä. Kesälomakaudella heinäkuussa ja vuodenvaihteen lomien aikana ei kirjata arviointeja. Lukukauden loppuun mennessä tehdyt suoritukset kirjataan kuluneelle lukukaudelle, 31.12. mennessä tehdyt syyslukukaudelle ja 31.7. mennessä tehdyt kevätlukukaudelle.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Kolmen opintopisteen laajuisen opintojakson suorittaminen vie siis keskimäärin 80 tuntia Opintojakson tarkempi kuormittavuus on kuvattu opintojakson oppimisympäristössä.
Esitietovaatimukset
Opinnolle voivat osallistua terveydenhuollon ammattilaiset tai terveydenhuoltoalan opiskelijat. Opinto on suunnattu ensisijaisesti koulu- tai opiskeluterveydenhuollon ympäristöissä työskenteleville terveydenhoitajille.