Siirry suoraan sisältöön

Datajohdettu palvelumuotoilu (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02507-YTJ250004-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 15.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
06.02.2026 - 13.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK kampus Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisyyden mahdollisuuksia datatalouden arvonluonnin ja kilpailukyvyn kehityksessä. Opiskelija osaa soveltaa tiedolla johtamisen toimintamalleja ja palvelumuotoilun menetelmiä työntekijä- ja asiakaslähtöisesti luodessaan uutta arvoa, kasvua ja kilpailukykyä. Opiskelija ymmärtää datan merkityksen asiakas- ja työntekijäkokemuksen strategisessa kehittämisessä.

Sisältö

Asiakas- ja tarvelähtöinen palvelumuotoilu, dataan perustuva liiketoimintamuotoilu; strateginen datatiekartta ja tiedolla johtamisen priorisoinnit osana muotoilua; digitaalisen asiakaskokemuksen johtaminen, CX (customer experience) ja EX (employee experience), asiakkaiden sitouttamispotentiaali ja arvonluonti; yhteiskehittäminen, työntekijäkokemuksen kehittäminen datajohdetulla, osallistavalla yhteistyöllä; modernit dataohjatut ratkaisut, sujuvuus, tunnekokemus, visuaalisuus, saavutettavuus, datamuotoilu ja tulevaisuuteen suuntaavuus

Aika ja paikka

Teams seminaarit ja Moodle verkkopohja ajalla 6.2.-13.3.2026 Seminaarien aikataulut: 6.2.2026 9.00-12.00 27.2.2026 9.00-12.00 13.3.2026 13.00-16.00

Opetusmenetelmät

Opiskelija kuvaa ja analysoi yrityksen datajohdettua digitalisaatiota palvelumuotoilun keinoin ja tunnistaa dataan ja liiketoimintaan liittyviä kehittämistarpeita. Hän määrittää mittarit asiakaslähtöiselle ja arvopohjaiselle datatalouden johtamiselle ja toiminnan kehittämiselle, ja mittaa kehityksen tehokkuutta, onnistumista sekä kehittää palveluratkaisuja myös kokonaisvaltaisen liikkeenjohdon näkökulmasta. Hän kehittää datasta arvoa ja tulevaisuuden kilpailukykyä ennakoinnin ja johtamisen keinoin. Hän tuntee palvelumuotoilun merkityksen asiakaslähtöisessä ja työntekijälähtöisessä toiminnan kehittämisessä ja arvio sen vaikutuksia liiketoimintaan sekä tulevaisuuden ennakointiin. Lisäksi hän tuntee palvelumuotoilun yhteyden yrityksen strategiaan ja sen johtamiseen. Palvelumuotoilun perusteet, dataohjattu liiketoiminta, datan kaupallistamiseen ja mahdollisuuksien tunnistamiseen liittyvät kysymykset, asiakaslähtöisen arvonluonnin keinot, ongelma- ja kehittämiskohtien tunnistaminen ja analysointi, konseptien ja innovaatioiden onnistumisen mittaaminen, palvelumuotoilun ajattelutavan jalkauttaminen muutoksena, datatalouden kaupallinen tarkastelu

Siirry alkuun