Skip to main content

Data-driven Service Design (5cr)

Code: C-02507-YTJ250004-3001

General information


Enrollment
01.12.2025 - 15.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
06.02.2026 - 13.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Institution
Satakunta University of Applied Sciences, SAMK kampus Pori
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 5

Objective

Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisyyden mahdollisuuksia datatalouden arvonluonnin ja kilpailukyvyn kehityksessä. Opiskelija osaa soveltaa tiedolla johtamisen toimintamalleja ja palvelumuotoilun menetelmiä työntekijä- ja asiakaslähtöisesti luodessaan uutta arvoa, kasvua ja kilpailukykyä. Opiskelija ymmärtää datan merkityksen asiakas- ja työntekijäkokemuksen strategisessa kehittämisessä.

Content

Asiakas- ja tarvelähtöinen palvelumuotoilu, dataan perustuva liiketoimintamuotoilu; strateginen datatiekartta ja tiedolla johtamisen priorisoinnit osana muotoilua; digitaalisen asiakaskokemuksen johtaminen, CX (customer experience) ja EX (employee experience), asiakkaiden sitouttamispotentiaali ja arvonluonti; yhteiskehittäminen, työntekijäkokemuksen kehittäminen datajohdetulla, osallistavalla yhteistyöllä; modernit dataohjatut ratkaisut, sujuvuus, tunnekokemus, visuaalisuus, saavutettavuus, datamuotoilu ja tulevaisuuteen suuntaavuus

Location and time

Teams seminaarit ja Moodle verkkopohja ajalla 6.2.-13.3.2026 Seminaarien aikataulut: 6.2.2026 9.00-12.00 27.2.2026 9.00-12.00 13.3.2026 13.00-16.00

Teaching methods

Opiskelija kuvaa ja analysoi yrityksen datajohdettua digitalisaatiota palvelumuotoilun keinoin ja tunnistaa dataan ja liiketoimintaan liittyviä kehittämistarpeita. Hän määrittää mittarit asiakaslähtöiselle ja arvopohjaiselle datatalouden johtamiselle ja toiminnan kehittämiselle, ja mittaa kehityksen tehokkuutta, onnistumista sekä kehittää palveluratkaisuja myös kokonaisvaltaisen liikkeenjohdon näkökulmasta. Hän kehittää datasta arvoa ja tulevaisuuden kilpailukykyä ennakoinnin ja johtamisen keinoin. Hän tuntee palvelumuotoilun merkityksen asiakaslähtöisessä ja työntekijälähtöisessä toiminnan kehittämisessä ja arvio sen vaikutuksia liiketoimintaan sekä tulevaisuuden ennakointiin. Lisäksi hän tuntee palvelumuotoilun yhteyden yrityksen strategiaan ja sen johtamiseen. Palvelumuotoilun perusteet, dataohjattu liiketoiminta, datan kaupallistamiseen ja mahdollisuuksien tunnistamiseen liittyvät kysymykset, asiakaslähtöisen arvonluonnin keinot, ongelma- ja kehittämiskohtien tunnistaminen ja analysointi, konseptien ja innovaatioiden onnistumisen mittaaminen, palvelumuotoilun ajattelutavan jalkauttaminen muutoksena, datatalouden kaupallinen tarkastelu

Go back to top of page