Ikääntyvien sosiaaliohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02471-7T00DX97-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 02.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
10.03.2025 - 11.05.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Oulun ammattikorkeakoulu, Linnanmaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Opintojakso
- C-02471-7T00DX97
Arviointiasteikko
0-5
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ikääntymistä ja sen tuomia muutoksia yksilö, yhteisö ja yhteiskunnan tasolla. Opiskelija määrittelee ikääntymistä ja siihen liittyviä keskeisiä ilmiöitä voimavaroja korostavasta, asiakaslähtöisestä gerontologisen sosiaaliohjauksen näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää ikääntymisen tuoman haavoittuvuuden ja erityisentuentarpeen ikääntymisen yhteydessä. Opiskelija soveltaa gerontologisen sosiaaliohjauksen toimintaperiaatteita ikääntyvien asiakkaisiin ja heidän lähiyhteisöön yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa suunnitelmallisesti ja arvioiden. Opiskelija kuvaa sosiaalialan ammatillista osaamista moniammatillisissa verkostoissa ikääntyvien kanssa tehtävässä työssä. Opiskelija soveltaa ikääntyvän toimijuuteen, toimintakykyyn ja palvelutarpeen arviointiin liittyviä teoreettisia lähtökohtia, ja sovellan niitä kotona-asumisen ja itsenäisen arjesta selviytymisen tukemisessa. Opiskelija ymmärtää keskeisen lainsäädännön ja suositukset ikäihmisten sosiaalipalvelujen suunnittelussa ja arvioin niiden toteutumista yksilö- ja yhteisötasolla. Opiskelija käyttää seniori- ja vanhustyön menetelmiä suunnitelmallisesti ja arvioiden ikäihmisten osallistavassa ja voimavaraistavassa toiminnassa, sekä perustelen niiden käyttöä ikääntyvän osallisuuden, toimijuuden ja itsenäisen arjen tukemisessa työtäni ja ammattialaani kehittäen. Opiskelija arvioi kriittisestä näkökulmasta ikäihmisen yhteiskunnalliseen asemaan ja voimavaroihin liittyviä kysymyksiä sosiaalialan periaatteita noudattaen.
Sisältö
Ikääntymisen sosiaaligerontologinen tietoperusta, keskeiset näkökulmat ja käsitteet sekä voimavaisuutta, osallisuutta ja toimijuutta korostavat lähestymistavat. Gerontologisen sosiaaliohjauksen periaatteet ikääntyvien itsenäisen arjen tukemisessa. Teknologian paikka ikääntyvän arjessa. Ikääntyvä sosiaalihuollon asiakkaana, palvelutarpeen arviointi, RAI-arvioinnin lähtökohdat, palvelut ja palvelupolut palvelujärjestelmässä sekä sosiaalialan ammatillisuus monialaisessa työssä ikäihmisten kanssa. Ikääntyviä koskeva lainsäädäntö, suositukset ja soveltamisen periaatteet. Seniori- ja vanhustyön sosiokulttuuriset, osallistavat ja toimijuutta vahvistavien menetelmien lähtökohdat ja menetelmät. Kriittinen näkökulma ikääntymisen ja ikääntyneiden yhteiskunnallisen aseman ja resurssien saavutettavuuden tarkastelussa ja arvioinnissa.
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan kokonaan verkko-opetuksena Moodlen oppimisympäristössä. Opetuksen info pidetään ensimmäisellä opetuskerralla ja siihen osallistuminen on edellytyksenä kurssille osallistumiselle.
Oppimateriaalit
Osa opetusmateriaalista (n.1 op) on yhteneväistä SaamSote -hankkeessa (Opettus ja kulttuuriministeriö: Kulttuurisensitiivisen koulutuksen yhteiskehittäminen saamelaistan sosiaali- ja terveyspalveluille) tuotetun materiaalin kanssa. Sen teemana on kulttuurigerontologinen lähestymistapa ikääntyvien kanssa tehtävään sosiaalialan työhön, case ikääntyvät saamelaiset. Heikkinen, E., Jyrkämä, J., Rantanen R.(toim.) 2013 Gerontologia. Duodecim. seuraavt luvut, tai *vastaavat vuoden 2022 painoksesta 1: II, 7) * Karisto A: Suuret ikäluokat eläkeiässä; 2: 8) Sarvimäki A, Vanheneminen kulttuureissa ja etnisissä ryhmissä; 3: III 23) Heikkinen R.-L. Kokemuksellinen vanheneminen; 4: VI 44) *Koskinen S. ja Seppänen M., Gerontologinen sosiaalityö; 5: 51) *Topo P., Teknologia; 6: 54) *Jyrkämä, J. ja Nikander, P., Vanheneminen, hoiva ja arkietiikka Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. ja Viljanen, A. (toim.), 2022. Gerontologia. Duodecim. seuraavat luvut 1): I: luku 4) Vakimo, S. Kulttuurin näkökulmia vanhenemiseen; 2): V luku 27) Jyrkämä, J. Vanheneminen ja arjen toimijuus. Hakonen. S. ja Marin, M. (toim.) 2003: Seniori ja vanhustyö arjen kulttuurissa. PS-kustannus. Helminen P., 2020 (tai uudempi): Sosiaaliohjaus sosiaaligerontologisessa työssä. teoksessa Helminen J. (toim.) sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä, EDITA e-kirja Tapio T., 2019: Ikääntyminen, koti ja arki maaseutuympäristössä toimijuuden ja jatkuvuuden näkökulmasta, teoksessa: Päällysaho, Haasio, Saarikoski ja Uusimäki (toim.) Moninaista osaamista. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A, tutkimuksia 32 . e-kirja
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan verkossa Zoomin välityksellä verkko-opetuksena, vierailuluentoina, oppimistehtävinä sekä arvioitavana kirjallisena lopputehtävänä. Lisäksi opetuksessa käytetään vierailevia asiantuntijoita gerontologisesta sosiaalityöstä ja ikääntyvien kotikuntoutuksesta ja geroteknologiasta. Osa opetusmateriaalista (n.1 op) on yhteneväistä SaamSote -hankkeessa (Opettus ja kulttuuriministeriö: Kulttuurisensitiivisen koulutuksen yhteiskehittäminen saamelaisten sosiaali- ja terveyspalveluille) tuotetun materiaalin kanssa. Sen teemana on kulttuurigerontologinen lähestymistapa ikääntyvien kanssa tehtävään sosiaalialan työhön, case ikääntyvät saamelaiset. Kurssille kuuluu kevyt ennakkotehtävä, joka annetaan talviloman jälkeen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava opettajien kanssa ennen opetuksen alkua. (ei voi sopia enää opetuksen alettua)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus ja vierailuluennot 1 / 5 Oppimistehtävät 2 /5 Kirjallinen arvioitava tehtävä / essee 2 /5
Esitietovaatimukset
Opiskelija on suorittanut syventäviä opintoja edeltävät opetussuunnitelman mukaiset pakolliset opinnot.