Skip to main content

Social work with the older adults (5 cr)

Code: C-02471-7T00DX97-3002

General information


Enrollment
25.11.2024 - 02.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.03.2025 - 11.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Institution
Oulu University of Applied Sciences, Linnanmaan kampus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30

Evaluation scale

0-5

Objective

The student understands ageing changes in individual, community’s, and society level, based on ageing study. The student defines ageing applying approach that emphases on empowerment, resources, and client orientation as aged. The student understands the key concepts of ageing studies as evaluating agency and capabilities of aged client and the close ones in demands of everyday life. The student applies the principles of gerontological social work and counselling, as working systematically and evaluatively together with aged clients and their close ones. The student understands legislation and official recommendation as planning systematically and evaluatively social work and counselling practice and social services, also as developing counselling profession. The student uses participatory and empowering methods as working systematically and evaluatively with aged, to reinforce and maintain participation, agency, and independent living in everyday life.

Content

Social gerontology and its key concepts, definitions, and theories, emphasizing resources, participation and agency orientated approaches on ageing and aged in the context of social work and counseling. The main professional practices of gerontological social work and counselling to support independent living of the aged, in the everyday life context. Aged as a client in social welfare and heath care services, service need assessment process and service paths. Legislation and official recommendations as frame, working with aged and their close ones. Participatory and empowering working methods and tools to reinforce and maintain participation and agency of aged. Critical approach as looking at aged as citizens, their resources and status in society.

Location and time

Opetus toteutetaan kokonaan verkko-opetuksena Moodlen oppimisympäristössä. Opetuksen info pidetään ensimmäisellä opetuskerralla ja siihen osallistuminen on edellytyksenä kurssille osallistumiselle.

Materials

Heikkinen, E., Jyrkämä, J., Rantanen R.(toim.) 2013 Gerontologia. Duodecim. seuraavt luvut, tai *vastaavat vuoden 2022 painoksesta 1: II, 7) * Karisto A: Suuret ikäluokat eläkeiässä; 2: 8) Sarvimäki A, Vanheneminen kulttuureissa ja etnisissä ryhmissä; 3: III 23) Heikkinen R.-L. Kokemuksellinen vanheneminen; 4: VI 44) *Koskinen S. ja Seppänen M., Gerontologinen sosiaalityö; 5: 51) *Topo P., Teknologia; 6: 54) *Jyrkämä, J. ja Nikander, P., Vanheneminen, hoiva ja arkietiikka Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. ja Viljanen, A. (toim.), 2022. Gerontologia. Duodecim. seuraavat luvut 1): I: luku 4) Vakimo, S. Kulttuurin näkökulmia vanhenemiseen; 2): V luku 27) Jyrkämä, J. Vanheneminen ja arjen toimijuus. Hakonen. S. ja Marin, M. (toim.) 2003: Seniori ja vanhustyö arjen kulttuurissa. PS-kustannus. Helminen P., 2020 (tai uudempi): Sosiaaliohjaus sosiaaligerontologisessa työssä. teoksessa Helminen J. (toim.) sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä, EDITA e-kirja Tapio T., 2019: Ikääntyminen, koti ja arki maaseutuympäristössä toimijuuden ja jatkuvuuden näkökulmasta, teoksessa: Päällysaho, Haasio, Saarikoski ja Uusimäki (toim.) Moninaista osaamista. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A, tutkimuksia 32 . e-kirja

Teaching methods

Opetus toteutetaan verkossa Zoomin välityksellä verkko-opetuksena, vierailuluentoina, oppimistehtävinä sekä arvioitavana kirjallisena lopputehtävänä. Lisäksi opetuksessa käytetään vierailevia asiantuntijoita gerontologisesta sosiaalityöstä ja ikääntyvien kotikuntoutuksesta ja geroteknologiasta. Osa opetusmateriaalista (n.1 op) on yhteneväistä SaamSote -hankkeessa (Opettus ja kulttuuriministeriö: Kulttuurisensitiivisen koulutuksen yhteiskehittäminen saamelaisten sosiaali- ja terveyspalveluille) tuotetun materiaalin kanssa. Sen teemana on kulttuurigerontologinen lähestymistapa ikääntyvien kanssa tehtävään sosiaalialan työhön, case ikääntyvät saamelaiset. Kurssille kuuluu kevyt ennakkotehtävä, joka annetaan talviloman jälkeen.

Completion alternatives

Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava opettajien kanssa ennen opetuksen alkua. (ei voi sopia enää opetuksen alettua)

Student workload

Verkko-opetus ja vierailuluennot 1 / 5 Oppimistehtävät 2 /5 Kirjallinen arvioitava tehtävä / essee 2 /5

Qualifications

The student has completed the compulsory studies preceding the advanced studies according to the curriculum.

Go back to top of page