Siirry suoraan sisältöön

Ilmastokasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-01918-LAER2412V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 02.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
13.01.2026 - 29.01.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Lapin yliopisto
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: • selittää ilmastonmuutoksen syyt ja seuraukset • perustella ilmastonmuutoksen hillintä- ja sopeutumistoimien tarkoituksenmukaisuutta • määritellä ilmastokasvatuksen laaja-alaisen merkityksen osana kasvatusta • suunnitella oppijalähtöisiä ilmastokasvatustapahtumia

Suoritustavat

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, hyväksyttyä luentotenttiä, seminaariesitystä ja sen vertaisarviointia sekä kirjallisuuteen perustuvan projektiraportin kirjoittamista. Reaaliaikainen opetus ja opiskelu järjestetään kokonaan verkon välityksellä (ETÄ 1).

Suoritustavat

• Kontaktiopetus 15h, luennot 13 h, luentotentti 2h 1 op • Vertaisopetus 36h: ryhmässä laadittu ilmastokasvatussuunnitelma ja raportti 3 op • Itsenäinen työskentely 57h (sisältyy 3 op:een) • Essee (kestävyyskasvatuksen opiskelijoille) 27 h

Sisältö

• ilmastonmuutoksen luonnontieteellinen perusta • ilmastonmuutoksen hillintä ja sopeutuminen • ilmastokasvatuksen laaja-alaiset ja monitieteiset lähestymistavat • ilmastokasvatuksen teoreettiset mallit

Oppimateriaalit

Lehtonen, A., Salonen, A. O., & Cantell, H. (2019). Climate change education: A new approach for a world of wicked problems. In Sustainability, Human well-being, and the future of education (pp. 339-374). Palgrave Macmillan, Cham. Lettenmeier, M., Akenji, L., Toivio, V., Koide, R., & Amellina, A. (2019). 1,5 asteen elämäntavat: Miten voimme pienentää hiilijalanjälkemme ilmastotavoitteiden mukaiseksi? Sitran selvityksiä 148. Ratinen, I. (2016). Primary student teachers' climate change conceptualization and implementation on inquiry-based and communicative science teaching: a design research. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 555. https://urly.fi/Rjf  978-951-39-6667-6 (PDF) Ratinen, I., Kinni, A., Muotka, A., & Sarivaara, E. (2019). Kohti ratkaisukeskeistä ilmastokasvatusta. Suomen ilmastopaneelin raportteja 9/2019. Ratinen, I., Linnanen, L., Claudelin, A., & Halonen, V. (2023). Toward sustainable development: Connecting systems thinking competency and carbon footprint knowledge. Sustainable Development, 31(3), 1593-1605. Räisänen, J. (2012). Ilmastonmuutoksen perusteet. https://www.youtube.com/watch?v=gpYoSgfeXXI Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E., Cantell, H., & Lehtonen, A. (2017). Pirullisen ongelman äärellä: kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja 48 (2017): 5. Salo, M., Savolainen, H., Karhinen, S., & Nissinen, A. (2021). Drivers of household consumption expenditure and carbon footprints in Finland. Journal of Cleaner Production, 289, 125607.

Siirry alkuun