Climate Change Education (5 cr)
Code: C-01918-LAER2412V24-3002
General information
- Enrollment
- 03.12.2025 - 02.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 13.01.2026 - 29.01.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Institution
- University of Lapland
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 10
- Course
- C-01918-LAER2412V24
Evaluation scale
H-5
Objective
-
Methods of completion
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, hyväksyttyä luentotenttiä, seminaariesitystä ja sen vertaisarviointia sekä kirjallisuuteen perustuvan projektiraportin kirjoittamista. Reaaliaikainen opetus ja opiskelu järjestetään kokonaan verkon välityksellä (ETÄ 1).
Methods of completion
• Kontaktiopetus 15h, luennot 13 h, luentotentti 2h 1 op • Vertaisopetus 36h: ryhmässä laadittu ilmastokasvatussuunnitelma ja raportti 3 op • Itsenäinen työskentely 57h (sisältyy 3 op:een) • Essee (kestävyyskasvatuksen opiskelijoille) 27 h
Content
• the scientific basis of climate change
Materials
Lehtonen, A., Salonen, A. O., & Cantell, H. (2019). Climate change education: A new approach for a world of wicked problems. In Sustainability, Human well-being, and the future of education (pp. 339-374). Palgrave Macmillan, Cham. Lettenmeier, M., Akenji, L., Toivio, V., Koide, R., & Amellina, A. (2019). 1,5 asteen elämäntavat: Miten voimme pienentää hiilijalanjälkemme ilmastotavoitteiden mukaiseksi? Sitran selvityksiä 148. Ratinen, I. (2016). Primary student teachers' climate change conceptualization and implementation on inquiry-based and communicative science teaching: a design research. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 555. https://urly.fi/Rjf 978-951-39-6667-6 (PDF) Ratinen, I., Kinni, A., Muotka, A., & Sarivaara, E. (2019). Kohti ratkaisukeskeistä ilmastokasvatusta. Suomen ilmastopaneelin raportteja 9/2019. Ratinen, I., Linnanen, L., Claudelin, A., & Halonen, V. (2023). Toward sustainable development: Connecting systems thinking competency and carbon footprint knowledge. Sustainable Development, 31(3), 1593-1605. Räisänen, J. (2012). Ilmastonmuutoksen perusteet. https://www.youtube.com/watch?v=gpYoSgfeXXI Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E., Cantell, H., & Lehtonen, A. (2017). Pirullisen ongelman äärellä: kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja 48 (2017): 5. Salo, M., Savolainen, H., Karhinen, S., & Nissinen, A. (2021). Drivers of household consumption expenditure and carbon footprints in Finland. Journal of Cleaner Production, 289, 125607.