Alakouluikäisen kokonaisvaltainen kasvattaminen liikuntaan (10 op)
Toteutuksen tunnus: R705LL22OJ-18002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.11.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Urheiluopisto, Hiihtomajantie 2, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Opettajat
- Tommi Haapakangas
- Kaisa Pyykkönen
- Heikki Hannola
- Maarit Kuivila
- Petteri Pohja
- Vastuuopettaja
- Maarit Kuivila
- Opintojakso
- R705LL22OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Teema 1. Liikuntapedagogiikka – kasvaminen liikuntaan
Teema 2. Liikuntakykyisyyden tutkiminen ja arviointi
Teema 3. Liikunnanohjauksen yksilöllinen ja inklusiivinen suunnittelu
Tavoitteet
Opintojaksolla opit ymmärtämään yhteiskunnalliset ja yksilön kasvun perusteet liikuntaan kasvattamiselle. Vakuutut siitä, että lapsuuden liikunnan motivaatioilmasto lisää hyvän kasvun edellytyksiä sekä lisää aikuisiän liikuntaharrastuneisuutta ja parantaa tulevaisuuden työkykyä ja elämänlaatua. Opit liikunnan ohjaamiseen tarvittavat henkilökohtaiset pedagogiset tiedot, taidot ja asenteet.
Sovellat pedagogista osaamistasi erityistä tukea tarvitseville ihmisille tai ryhmille. Käytät erilaisia menetelmiä lasten liikkumisen ja liikuntakykyisyyden analysoimisessa ja mittaamisessa. Kehität englannin kielen osaamistasi.
Teema 1. Liikuntapedagogiikka – kasvaminen liikuntaan
Teema 2. Liikuntakykyisyyden tutkiminen ja arviointi
Teema 3. Liikunnanohjauksen yksilöllinen ja inklusiivinen suunnittelu
Suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa lähiopetuksena päivätoteutuksessa, jolloin läsnäolo tunneilla on välttämätöntä. Lähiopetukseen kuuluu lisäksi virtuaaliopetusta.
Opintojakson suoritustavaksi voi valita myös etäsuorituksen, jolloin opintojakso suoritetaan monimuoto- ja virtuaaliopintoina.
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
07.01. – 23.2.2020 Rovaniemi
Oppimateriaalit
1. Liikuntapedagogiikka. Timo Jaakkola - Jarmo Liukkonen - Arja Sääkslahti (toim.). PS-kustannus 2013.
2. Liikunnan opetusprosessin ABC. Numminen, P. & Laakso, L. (2001 tai uudempi painos). Jyväskylän yliopisto Liikuntakasvatuksen julkaisuja 5.
3. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Kauranen & Nurkka 2010.
4. Liikkuva ihminen. Sandström & Ahonen 2011.
Lisäksi Moodlessa oleva opintojakson materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa on käytössä PBL- ja CBL- menetelmät.
Opintojakson näytöt:
1. Tutoriaalityöskentely (2 sykliä): Läsnäolopakko, raportit. Erillinen ohje. Arviointi hylätty - hyväksytty
2. ”Minä pedagogina” -essee, arviointi 0 (hylätty) – 5 (kiitettävä):
Numeerinen painoarvo 40%. Lapin AMK essee-ohjeistuksen mukainen ja sisältää ainakin ao. osiot:
a. Avainkohdat omasta kasvu- ja oppimishistoriasta (lyhyesti)
b. Oma ihmiskäsitys, minkälainen on ihminen, minkälainen minä olen ihmisenä?
c. Miten luovuus minussa näkyy ja miten haluan sitä kehittää?
d. Oma oppimis- ja opettamiskäsitys, sen syntyminen, mihin se perustuu ja siihen vaikuttavat tekijät
e. Tietoperustaan pohjautuva oman pedagogisen osaamisen reflektiivinen arviointi, vahvuudet ja kehityskohteet
3. Pedagogiikka, arviointi 0 (hylätty) – 5 (kiitettävä):
Tehtäväpaketit + Nettitentti, numeerinen painoarvo 30%.
4. Biomekaniikka, arviointi 0 (hylätty) – 5 (kiitettävä): Numeerinen painoarvo 30%:
Nettitentit 3kpl arviointi 0 (hylätty) – 5 (kiitettävä)
Raportti – Moven mittaukset hylätty – hyväksytty
Esitys – Miten biomekaniikan mittaaminen näyttäytyy omassa lajissani? hylätty- hyväksytty +1/-1
5. Pelien oppiminen ja talviliikunta: Työpajat. Arviointi hylätty - hyväksytty
6. Opintojaksoarviointi: Palautekysely Moodlessa. Arviointi hylätty - hyväksytty
Etätoteutuksessa myös muita oppimistehtäviä. Arviointi hylätty - hyväksytty.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Nettitentit opintojakson toteutuksen aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa lähiopetuksessa päiväopiskeluna. Lähiopetukseen kuuluu myös virtuaalitehtäviä Moodlessa.
Opintojakson voi suorittaa etätoteutuksena monimuoto- ja virtuaaliopintoina. Etätoteutus ei ole aikatauluihin sidottu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kuormittavuus:
Kokonaistyömäärä 10 op = 270 h = 38,5 h / vko
Kontaktit n. 110 oppituntia (a 45min), tutoriaalit, asiantuntijaluennot/työpajat/harjoitukset.
Itsenäinen työskentely n. 160, josta tenttiin lukeminen 50h, essee 60h, tehtävät, tiedonhaut ja raportointi 50h.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Tunnistat liikuntapedagogiikkaan liittyviä keskeisiä käsitteitä ja periaatteita.
Osaat ohjatusti mitata liikuntakykyisyyttä.
Osaat nimetä ohjaustoiminnassa käyttämiäsi pedagogisia menetelmiä.
Tunnistat inkluusion käsitteen liikunnan kontekstissa ja osaat nimetä soveltavan liikunnan ja liikunnan soveltamisen periaatteita.
Tyydyttävä 2
Osaat määritellä liikuntapedagogiikkaan liittyviä keskeisiä käsitteitä ja periaatteita.
Osaat ohjatusti mitata ja arvioida liikuntakykyisyyttä.
Osaat perustellusti selittää ohjaustoiminnassa käyttämiäsi pedagogisia menetelmiä.
Osaat määritellä inkluusion käsitteen liikunnan kontekstissa ja osaat määritellä soveltavan liikunnan ja liikunnan soveltamisen periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat selittää ja esitellä liikuntapedagogiikkaan liittyviä keskeisiä käsitteitä ja periaatteita.
Osaat itsenäisesti mitata ja arvioida liikuntakykyisyyttä.
Osaat soveltaa ohjaustoiminnassa käyttämiäsi pedagogisia menetelmiä.
Osaat käyttää inkluusiota liikunnan kontekstissa ja osaat selittää soveltavan liikunnan ja liikunnan soveltamisen periaatteet.
Hyvä 4
Osaat tulkita ja tehdä yhteenvetoja perustellusti liikuntapedagogiikkaan liittyvistä keskeisistä käsitteistä ja periaatteista.
Osaat mitata luotettavasti ja arvioida liikuntakykyisyyttä.
Osaat perustellusti soveltaa ohjaustoiminnassa käyttämiäsi erilaisia pedagogisia menetelmiä.
Osaat soveltaa inkluusiota liikunnan kontekstissa ja osaat esitellä soveltavan liikunnan ja liikunnan soveltamisen periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat soveltaa tietoa ja ymmärrystä perustellusti liikuntapedagogiikkaan liittyvistä keskeisistä käsitteistä ja periaatteista.
Osaat mitata luotettavasti ja arvioida perustellen liikuntakykyisyyttä.
Osaat perustellusti soveltaa ohjaustoiminnassa käyttämiäsi erilaisia pedagogisia menetelmiä ja osaat huomioida yksilön ryhmässä.
Osaat soveltaa inkluusiota liikunnan kontekstissa ja osaat arvioida soveltavan liikunnan ja liikunnan soveltamisen periaatteita.
Esitietovaatimukset
NULL
Lisätiedot
Lähiopetuksessa opiskelijalla on oltava omat luistimet, maastohiihtovälineet ja sisäliikuntavarusteet.