Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys (7 op)
Toteutuksen tunnus: R702HL21AOJ-19005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 19.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.10.2020 - 02.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 60
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
- Opettajat
- Anne Puro
- Outi Mattila
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Susanna Kantola
- Leila Nisula
- Sirkka Havela
- Sari Petäjä
- Paula Yliniemi
- Anna-Leena Nousiainen
- Ajoitusryhmät
- Kampusryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Verkkoryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
RA72H20SSairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
- Pienryhmät
- Kampusryhmä
- Verkkoryhmä
- Opintojakso
- R702HL21AOJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää 2 teemaa. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa ja Eettisyys hoitotyössä
Opintojakson toteutus lokakuu - joulukuu 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Osaat ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät ammatillisen vuorovaikutuksen periaatteet myös digitaalisten palvelujen käytössä.
Osaat toimia alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja sen seurauksista.
Osaat toimia alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja sen seurauksista. Osaat erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
- Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana, voimavaralähtöisyys
- Psykososiaalinen kasvu ja kehitys
Eettisyys hoitotyössä
- Asiakastyötaidot
- Kulttuuritaustan merkitys asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Keskeiset etiikan teoriat; hyve- seuraus- ja velvollisuusetiikka
- Ammatillinen rooli sosiaalisessa mediassa
Sisältö
Teema 1. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
- Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana, voimavaralähtöisyys
- Psykososiaalinen kasvu ja kehitys
Teema 2. Eettisyys hoitotyössä
- Asiakastyötaidot
- Kulttuuritaustan merkitys asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Keskeiset etiikan teoriat; hyve- seuraus-ja velvollisuusetiikka
Teema 3. Ruotsi
Aika ja paikka
Syksy 2/2020
Rovaniemen kampus ja virtuaaliympäristö
Oppimateriaalit
Kirjat:
- Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
- Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
- Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
- Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. & Nurmi, J-E. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.PS-kustannus
- Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman
Artikkelit
Väitöskirjat
Verkkomateriaali:Skhole
Linkit: www.etene.fi, www.sairaanhoitajaliitto.fi, www.terveydenhoitajaliitto.fi
Opetusmenetelmät
- Lähiopetus
- Työpajat
- Itsenäinen opiskelu
- Verkko-opinnot
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ryhmätentti marras-/joulukuussa 2020
Tutkintosäännön mukaiset tenttikerrat Exam - järjestelmässä
Uusintatentti toteutetaan kirjallisena yksilötenttinä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritusvaihtoehto 1.
Opiskelija noudattaa annettua toteutussuunnitelmaa. Suorittaa opintojaksoon kuuluvat tehtävät ja tentit sekä osallistuu lähiopetukseen. Opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen kirjallisella tentillä opintojakson lopuksi.
Suoritusvaihtoehto 2
Opiskelija hankkii opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen itsenäisesti. Opiskelija osoittaa teemojen 1 ja 2 osaamisen annettujen materiaalien ja tehtävien mukaisesti.
Itsenäisen suorituksen tehtävät teemoittain:
Teema 1. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa.
Teema 2. Eettisyys hoitotyössä
Sähköinen tentti, osallistuminen teeman aiheeseen liittyvään keskusteluun Moodle keskustelualustalla
Opintojakson lopuksi opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen kirjallisella tentillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija työmäärä on 189 tuntia eli 7 opintopistettä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Käytät ruotsin kielellä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Esitietovaatimukset
NULL