Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys (7 op)

Toteutuksen tunnus: R702HL21AOJ-19005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 19.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.10.2020 - 02.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
6 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettajat
Anne Puro
Outi Mattila
Tiina Siro
Paula Korteniemi
Susanna Kantola
Leila Nisula
Sirkka Havela
Sari Petäjä
Paula Yliniemi
Anna-Leena Nousiainen
Ajoitusryhmät
Kampusryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Verkkoryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
RA72H20S
Sairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
Pienryhmät
Kampusryhmä
Verkkoryhmä
Opintojakso
R702HL21AOJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää 2 teemaa. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa ja Eettisyys hoitotyössä
Opintojakson toteutus lokakuu - joulukuu 2020

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Osaat ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät ammatillisen vuorovaikutuksen periaatteet myös digitaalisten palvelujen käytössä.
Osaat toimia alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja sen seurauksista.
Osaat toimia alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja sen seurauksista. Osaat erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
- Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus

- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa

- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana, voimavaralähtöisyys

- Psykososiaalinen kasvu ja kehitys

Eettisyys hoitotyössä
- Asiakastyötaidot

- Kulttuuritaustan merkitys asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa

- Keskeiset etiikan teoriat; hyve- seuraus- ja velvollisuusetiikka

- Ammatillinen rooli sosiaalisessa mediassa

Sisältö

Teema 1. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
- Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana, voimavaralähtöisyys
- Psykososiaalinen kasvu ja kehitys
Teema 2. Eettisyys hoitotyössä
- Asiakastyötaidot
- Kulttuuritaustan merkitys asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Keskeiset etiikan teoriat; hyve- seuraus-ja velvollisuusetiikka
Teema 3. Ruotsi

Aika ja paikka

Syksy 2/2020
Rovaniemen kampus ja virtuaaliympäristö

Oppimateriaalit

Kirjat:
- Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
- Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
- Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
- Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. & Nurmi, J-E. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.PS-kustannus
- Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman
Artikkelit
Väitöskirjat
Verkkomateriaali:Skhole
Linkit: www.etene.fi, www.sairaanhoitajaliitto.fi, www.terveydenhoitajaliitto.fi

Opetusmenetelmät

- Lähiopetus
- Työpajat
- Itsenäinen opiskelu
- Verkko-opinnot

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen ryhmätentti marras-/joulukuussa 2020
Tutkintosäännön mukaiset tenttikerrat Exam - järjestelmässä
Uusintatentti toteutetaan kirjallisena yksilötenttinä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritusvaihtoehto 1.
Opiskelija noudattaa annettua toteutussuunnitelmaa. Suorittaa opintojaksoon kuuluvat tehtävät ja tentit sekä osallistuu lähiopetukseen. Opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen kirjallisella tentillä opintojakson lopuksi.
Suoritusvaihtoehto 2
Opiskelija hankkii opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen itsenäisesti. Opiskelija osoittaa teemojen 1 ja 2 osaamisen annettujen materiaalien ja tehtävien mukaisesti.
Itsenäisen suorituksen tehtävät teemoittain:
Teema 1. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa.
Teema 2. Eettisyys hoitotyössä
Sähköinen tentti, osallistuminen teeman aiheeseen liittyvään keskusteluun Moodle keskustelualustalla
Opintojakson lopuksi opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen kirjallisella tentillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija työmäärä on 189 tuntia eli 7 opintopistettä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.

Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.

Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.

Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.

Käytät ruotsin kielellä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.

Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.

Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun