Palvelumuotoilu (5op)
Toteutuksen tunnus: R301LL95OJ-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 24.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2020 - 01.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Ymmärrät, mitä palvelumuotoilu tarkoittaa ja osaat käyttää sen keskeisiä käsitteitä. Opit palvelumuotoilun prosessin. Opit käyttämään palvelumuotoilun perusmenetelmiä erilaisissa suunnittelutehtävissä. Ymmärrät kehittämistyötä ja –projekteja palvelumuotoilun näkökulmasta. Hahmotat asiakasymmärryksen ja käyttäjäkokemuksen merkityksen palveluiden ja tuotteiden kehittämistyössä.
Kompetenssit: Liiketoimintaosaaminen, markkinointiosaaminen, vuorovaikutus- ja viestintäosaaminen, suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen
Sisältö
- Palvelumuotoilun peruskäsitteet ja prosessi
- Palveluiden tuotekehitys
- Arvo-käsite ja arvonluontiprosessit
- Asiakasymmärrys ja käyttäjäkokemus
- Yhteiskehittäminen (co-creation)
- Verkostot palveluliiketoiminnassa.
Oppimateriaalit
Koivisto, M. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Löytyy e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta.
Linkki: https://www.ellibslibrary.com/book/9789521435782
https://blog.practicalservicedesign.com/
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen perehtyminen käytännön case-harjoitusten avulla. Työpaja-tapaamiset, jotka koostuvat teorialuennoista, keskustelusta ja vertaisarvioinneista. Opintojaksolla pidetään digitaalista oppimispäiväkirjaa. Oman osaamisen arviointi ennen ja jälkeen opintojakson.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä ROKKE-hankkeen kanssa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Tunnet palvelumuotoilun keskeiset käsitteet.
Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Tunnistat asiakaslähtöisten palveluiden ja tuotteiden kehittämisen perusteet.
Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat avustettuna hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelujen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Osaat kuvata keskeiset palvelumuotoilun keskeiset käsitteet.
Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Ymmärrät asiakaslähtöisen palveluiden ja tuotteiden kehittämisen periaatteet ja osaat soveltaa tietoa käytäntöön.
Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelujen kehittämisessä.
Osaat tunnistaa asiakastarpeita ja suunnitella niitä vastaavan palvelukokemuksen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Käytät ja yhdistelet erilaisia palvelumuotoilun käsitteitä ja teorioita.
Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Ymmärrät asiakaslähtöisen palveluiden ja tuotteiden kehittämisen periaatteet ja osaat soveltaa tietoa itsenäisesti käytäntöön.
Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelukokemuksen kehittämistyössä. Osaat itsenäisesti tunnistaa asiakastarpeita ja suunnitella niitä vastaavan innovatiivisen palvelukokemuksen.
Esitietovaatimukset
NULL