Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5op)

Toteutuksen tunnus: R301LL95OJ-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 24.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 01.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettajat
Jorma Mölläri
Kati Koivunen
Vastuuopettaja
Kati Koivunen
Opintojakso
R301LL95OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Ymmärrät, mitä palvelumuotoilu tarkoittaa ja osaat käyttää sen keskeisiä käsitteitä. Opit palvelumuotoilun prosessin. Opit käyttämään palvelumuotoilun perusmenetelmiä erilaisissa suunnittelutehtävissä. Ymmärrät kehittämistyötä ja –projekteja palvelumuotoilun näkökulmasta. Hahmotat asiakasymmärryksen ja käyttäjäkokemuksen merkityksen palveluiden ja tuotteiden kehittämistyössä.


Kompetenssit: Liiketoimintaosaaminen, markkinointiosaaminen, vuorovaikutus- ja viestintäosaaminen, suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen

Sisältö

- Palvelumuotoilun peruskäsitteet ja prosessi

- Palveluiden tuotekehitys

- Arvo-käsite ja arvonluontiprosessit

- Asiakasymmärrys ja käyttäjäkokemus

- Yhteiskehittäminen (co-creation)

- Verkostot palveluliiketoiminnassa.

Oppimateriaalit

Koivisto, M. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Löytyy e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta.
Linkki: https://www.ellibslibrary.com/book/9789521435782
https://blog.practicalservicedesign.com/
Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen perehtyminen käytännön case-harjoitusten avulla. Työpaja-tapaamiset, jotka koostuvat teorialuennoista, keskustelusta ja vertaisarvioinneista. Opintojaksolla pidetään digitaalista oppimispäiväkirjaa. Oman osaamisen arviointi ennen ja jälkeen opintojakson.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä ROKKE-hankkeen kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Tunnet palvelumuotoilun keskeiset käsitteet.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Tunnistat asiakaslähtöisten palveluiden ja tuotteiden kehittämisen perusteet.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat avustettuna hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Osaat kuvata keskeiset palvelumuotoilun keskeiset käsitteet.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Ymmärrät asiakaslähtöisen palveluiden ja tuotteiden kehittämisen periaatteet ja osaat soveltaa tietoa käytäntöön.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelujen kehittämisessä.
Osaat tunnistaa asiakastarpeita ja suunnitella niitä vastaavan palvelukokemuksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Palvelumuotoilun peruskäsitteet:
Käytät ja yhdistelet erilaisia palvelumuotoilun käsitteitä ja teorioita.

Asiakaslähtöinen kehittäminen:
Ymmärrät asiakaslähtöisen palveluiden ja tuotteiden kehittämisen periaatteet ja osaat soveltaa tietoa itsenäisesti käytäntöön.

Palvelumuotoilun menetelmät:
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä palvelukokemuksen kehittämistyössä. Osaat itsenäisesti tunnistaa asiakastarpeita ja suunnitella niitä vastaavan innovatiivisen palvelukokemuksen.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun