Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys (7 op)
Toteutuksen tunnus: K702HL21AOJ-19003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 11.03.2020
Ajoitus
18.03.2020 - 31.07.2020
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
58 % Lähiopetus, 42 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Pipsa Vilen
- Anne Puro
- Eija Kehus
- Heidi Korhonen
- Anitta Örn
- Päivi Hietala
Vastuuhenkilö
Eija Kehus
Ajoitusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
KA72H20KSairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Kemi, kevät 2020
Koulutusryhmat
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Osaat ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat toimia alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja sen seurauksista.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
- Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana, voimavaralähtöisyys
- Psykososiaalinen kasvu ja kehitys
Eettisyys hoitotyössä
- Asiakastyötaidot
- Kulttuuritaustan merkitys asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Keskeiset etiikan teoriat; hyve- seuraus-ja velvollisuusetiikka
Sisältö
Teema 1. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
- Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana, voimavaralähtöisyys
- Psykososiaalinen kasvu ja kehitys
Teema 2. Eettisyys hoitotyössä
- Asiakastyötaidot
- Kulttuuritaustan merkitys asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Keskeiset etiikan teoriat; hyve- seuraus-ja velvollisuusetiikka
Teema 3. Ruotsi
Aika ja paikka
Lähipäivät: 18.-20.3., 30-31.3., 23-24.4., 27.4.
Lähipäivien lisäksi kontaktitunnit AC:ssä.
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
Haapala, P., Burakoff, K. & Martikainen, K. 2013.Tietoisuus toimivista vuorovaikutustavoistamuuttaa muistisairaanihmisen ja hoitajan kohtaamista. Gerontologia 3/2013. http://elektra.helsinki.fi.ez.lapinamk.fi/se/g/0784-0039/27/3/tietoisu.pdf
Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. & Nurmi, J-E. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
ETENE 2001. Julkaisu1Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet.
ETENE 2011.Julkaisu 32. Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011)
Sairaanhoitajat 2014. Eettisen ongelmientunnistaminen hoitotyössä.https://sairaanhoitajat.fi/artikkeli/eettisten-ongelmien-tunnistaminen-hoitotyossa/
Skhole: Etiikka hoitotyössä ja Monikulttuurisuus hoitotyössä
Duodecim-verkkokurssi:Asiakaspalvelu terveydenhuollossa -verkkokurssi
Skhole: Etiikka hoitotyössä
Välikoski, T. 2015. Kuuntelemisen taito. Viestijät.fi. https://viestijat.fi/kuuntelemisen-taito/
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla noudatetaan ongelmaperustaisen oppimisen periaatteita ja sovelletaan PBL:n syklimallia.
Oppimistehtävät: työpajat, tutoriaalien loppuraportit, Asiakaspalvelu terveydenhuollossa -verrkokurssi (Oppiportti)
Ohjaus tapahtuu tutoriaaleissa, Moodlessa, AC-yhteyden avulla sekä työpajoissa yksilö- ja ryhmäohjauksina.
Opiskelija saa palautetta oppimisestaan tutoriaaleissa, työpajoissa sekä kirjallisista tehtävistään koko opintojakson ajan.
Oppimisympäristöt: Moodle, AC, luokkahuone, Lapin amk:n kirjasto, SKY
Läsnäolo: tutoriaalit ja työpajat (vuorovaikutus, etiikka, monikulttuurisuus) 100% läsnäolo
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Etiikan verkkotentti ja suullinen ryhmätentti huhtikuu 2020
Uusintatentti kirjallinen yksilötentti uusintatenttipäivänä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Käytät ruotsin kielellä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutoriaalityöskentely,lopppuraportit ja vertaisarviointi (hyväksytty-hylätty)
Etiikan verkkotentin pistemäärä voi vaikuttaa opintojakson numeroon.
Osaamisen arviointi: Suullinen ryhmätentti (0-5)