Professional Interaction and Ethics (7 cr)
Code: K702HL21AOJ-19003
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 11.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.03.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- Nursing, Kemi
- Teachers
- Pipsa Vilen
- Anne Puro
- Eija Kehus
- Heidi Korhonen
- Anitta Örn
- Päivi Hietala
- Teacher in charge
- Eija Kehus
- Scheduling groups
- Ryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Ryhmä A
- Ryhmä B
- Course
- K702HL21AOJ
Evaluation scale
H-5
Objective
Tieto puuttuu
Content
Tieto puuttuu
Location and time
Lähipäivät: 18.-20.3., 30-31.3., 23-24.4., 27.4.
Lähipäivien lisäksi kontaktitunnit AC:ssä.
Materials
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
Haapala, P., Burakoff, K. & Martikainen, K. 2013.Tietoisuus toimivista vuorovaikutustavoistamuuttaa muistisairaanihmisen ja hoitajan kohtaamista. Gerontologia 3/2013. http://elektra.helsinki.fi.ez.lapinamk.fi/se/g/0784-0039/27/3/tietoisu.pdf
Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. & Nurmi, J-E. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
ETENE 2001. Julkaisu1Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet.
ETENE 2011.Julkaisu 32. Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011)
Sairaanhoitajat 2014. Eettisen ongelmientunnistaminen hoitotyössä.https://sairaanhoitajat.fi/artikkeli/eettisten-ongelmien-tunnistaminen-hoitotyossa/
Skhole: Etiikka hoitotyössä ja Monikulttuurisuus hoitotyössä
Duodecim-verkkokurssi:Asiakaspalvelu terveydenhuollossa -verkkokurssi
Skhole: Etiikka hoitotyössä
Välikoski, T. 2015. Kuuntelemisen taito. Viestijät.fi. https://viestijat.fi/kuuntelemisen-taito/
Teaching methods
Opintojaksolla noudatetaan ongelmaperustaisen oppimisen periaatteita ja sovelletaan PBL:n syklimallia.
Oppimistehtävät: työpajat, tutoriaalien loppuraportit, Asiakaspalvelu terveydenhuollossa -verrkokurssi (Oppiportti)
Ohjaus tapahtuu tutoriaaleissa, Moodlessa, AC-yhteyden avulla sekä työpajoissa yksilö- ja ryhmäohjauksina.
Opiskelija saa palautetta oppimisestaan tutoriaaleissa, työpajoissa sekä kirjallisista tehtävistään koko opintojakson ajan.
Oppimisympäristöt: Moodle, AC, luokkahuone, Lapin amk:n kirjasto, SKY
Läsnäolo: tutoriaalit ja työpajat (vuorovaikutus, etiikka, monikulttuurisuus) 100% läsnäolo
Exam schedules
Etiikan verkkotentti ja suullinen ryhmätentti huhtikuu 2020
Uusintatentti kirjallinen yksilötentti uusintatenttipäivänä
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tieto puuttuu
Assessment criteria, good (3)
Hyvä
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Käytät ruotsin kielellä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Qualifications
NULL