Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: K702HL41AOJ-19005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettajat
Anne Puro
Eija Kehus
Satu Elo
Vastuuopettaja
Eija Kehus
Ryhmät
K72H18S
Sairaanhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2018
Opintojakso
K702HL41AOJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

- Syksy 2020

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Osaat soveltaa tietojasi ja taitojasi ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntija- tai kehittämistehtävässä.
Kykenet luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen.
Osaat hankkia ja käsitellä tietoa, arvioida teorioita, käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti sekä tehdä ehdotuksia ongelmien ratkaisemiseksi.
Osaat raportoida kehittämistehtäväsi lähtökohdat, toteutuksen ja tulokset.

Sisältö

Opinnäytetyön suunnitelmavaihe

Aika ja paikka

- Kemin kampus ja virtuaaliympäristö

Oppimateriaalit

Tutkimuskurssin aineistot Moodlessa ja muu tutkimuskirjallisuus sekä tieteelliset artikkelit ja tutkimukset.
Kirjallisuus:
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 18. painos. Helsinki:Tammi.
- Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
- Kananen, J. 2008. Kvali - kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
- Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
- Kananen, J. 2011. Kvantti - kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
- Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä -Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas.Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
- Paasivaara, L., Suhonen, M. & Nikkilä, J. 2008. Innostavat projektit. 2008tai uudempi painos. Helsinki: Sairaanhoitajaliitto.
- Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun AMK. Tampere:Suomen yliopistopaino.
- Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2. korjattu painos. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja Sarja A73/2016. Turku: Turun yliopisto.
- TENKin tutkimuseettiset julkaisut.
- Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 6.uudistettu painos. Latvia: Livonia Print.
- Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
- Virtuaaliaineisto Finnassa ja tukiaineistot Moodlessa.
Artikkelit:
- Kyngäs H & Vanhanen L. 1999. Sisällön analyysi. Hoitotiede 11 /1) 1999
- Kyngäs H, Elo S, Pölkki T, Kääriäinen M & Kanste O. 2011. Sisällönanalyysi suomalaisessa hoitotieteellisessä tutkimuksessa. Hoitotiede 23 (2), 138-148
- Elo S & Kyngäs H. 2008. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing. Apr;62(1):107-15

Opetusmenetelmät

Projektityöskentely:
- Opinnäytetyötä työstetään pienryhmässä opettajan ohjauksessa. Ohjausten välillä opiskelijat tekevät opinnäytetyötään itsenäisesti eteenpäin.
Oppimistehtävät:
- Opinnäytetyön suunnitelmaa työstetään hyväksytyn ideapaperin mukaisesti.
- Ryhmäohjaustilanteiden välillä opinnäytetyön suunnitelman edistyessä opiskelija hakee itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kirjaston palveluja tiedonhaussa sekä tekee alustavaa yhteistyötä työelämän toimeksiantajan kanssa.
- Toimeksiantosopimuksen allekirjoittaminen kolmena kappaleena
Oppimisen ohjaus ja palaute:
- Ryhmä- ja yksilohjaus painottuen ryhmäohjaukseen.
- Opiskelija saa jatkuvaa palautetta ohjausprosessin aikana.
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- Työpajat
- AC
- Itsenäinen työskentely
Läsnäolovelvoite:
- Työpajat ja ryhmäohjaukset ovat pakollisia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyön suunnitelmat tuotetaan yhteistyössä työelämän kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 133h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaat tyydyttävästi soveltaa tietojasi ja taitojasi ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntija- tai kehittämistehtävässä.

Kykenet tyydyttävästi luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen.

Osaat tyydyttävästi hankkia ja käsitellä tietoa, arvioida teorioita, käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti sekä tehdä ehdotuksia ongelmien ratkaisemiseksi.

Osaat tyydyttävästi raportoida kehittämistehtäväsi lähtökohdat, toteutuksen ja tulokset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat hyvin soveltaa tietojasi ja taitojasi ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntija- tai kehittämistehtävässä.

Kykenet hyvin luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen.

Osaat hyvin hankkia ja käsitellä tietoa, arvioida teorioita, käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti sekä tehdä ehdotuksia ongelmien ratkaisemiseksi.

Osaat hyvin raportoida kehittämistehtäväsi lähtökohdat, toteutuksen ja tulokset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat kiitettävästi soveltaa tietojasi ja taitojasi ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntija- tai kehittämistehtävässä.

Kykenet kiitettävästi luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen.

Osaat kiitettävästi hankkia ja käsitellä tietoa, arvioida teorioita, käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti sekä tehdä ehdotuksia ongelmien ratkaisemiseksi.

Osaat kiitettävästi raportoida kehittämistehtäväsi lähtökohdat, toteutuksen ja tulokset.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun