Siirry suoraan sisältöön

Developing Nature Relationship in Arctic Nature (5op)

Toteutuksen tunnus: VR705LL3OJ-18010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.04.2026 - 10.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
11.05.2026 - 15.06.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
Paikat
0 - 25
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Tommi Haapakangas
Vastuuopettaja
Tommi Haapakangas
Opintojakso
VR705LL3OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaat nimetä luontokasvatusfilosofian periaatteet sekä selität tiedollisten ja emotionaalisten tekijöiden välisiä suhteita arvoihin ja asenteisiin puhuttaessa luontosuhteesta. Ymmärrät erotella erilaiset luontosuhteet ja osaat toteuttaa Luontosuhdetta ja kestävyyttä edistäviä pedagogisia aktiviteettejä. Osaat toimia kestävillä tavoilla kulttuurisesti erilaisissa kansainvälisissä toimintaympäristöissä. Arvioit ja kehität luontoliikuntaympäristöjä kestävyyden näkökulmasta.

Toteutustavat

Kurssi toteutetaan kolmessa osassa.
1. osa on itsenäinen moodlessa toteutettava osio joka on oltava tehtynä ennen intensiivijaksoa.
2. osa on intensiivijakso jossa opiskelijat toimivat monikansallisessa ryhmässä viikon ajan ulkomailla.
3. osio on opiskelijoiden yhdessä järjestämä webinaari, joka toimii loppunäyttönä.
Englanniksi
Kurssi on erasmus rahoitteinen

Sisältö

Tälle kurssille valitaan valikoituja opiskelijoita kaikkialta Euroopasta, jotka ovat kiinnostuneita luontoliikunnan parissa tehtävästä työstä. Kurssin tavoitteena on luoda ymmärrys siitä, miten ulkoilukasvattajat, ohjaajat ja oppaat voivat vaikuttaa myönteisesti asiakkaidensa luonto- ja kulttuurisuhteeseen. Vahva suhde luontoon liittyy psykologiseen hyvinvointiin ja ennakoivaan lähestymistapaan kestävään kehitykseen.
Tällä kurssilla opit ymmärtämään paremmin omaa luontosuhdettasi ja saat valmiudet soveltaa tietojasi asiakastyössä.

Oppimateriaalit

Elonheimo, M. 2002. Eletty luonto ja ymmärretty ympäristö - tutkimus kolmen sukupolven arkielämän luontosuhteista. pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto, Limnologian ja ympäristönsuojelun laitos. 



Hungerford, H. &  Volk, T. 1990. Changing learner behaviour through environmental education. The Journal of Environmental Education 21(3).



Pietarinen, J. 1987. Ihminen ja metsä: neljä perusasennetta. Silva Fennica (21)4: 323-331.



Borg, P. (toim.) 2012. Polkuja Metsään.


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Tunnistat osia luontokasvatuksen filosofiasta, mutta et kykene selittämään eri tekijöiden välisiä vuorovaikutuksia luontosuhteen kehittymisessä. Osaat listata erilaisia luontosuhteita, mutta et osaa soveltaa muistamaasi luontoliikunta aktiviteettien toteutuksessa.

Hyväksytty
Osaat selittää luontokasvatuksen filosofian periaatteet ja eri tekijöiden väliset vuorovaikutukset luontosuhteen kehittymisessä. Osaat ratkaista erilaisista luontosuhteista johtuvat tarpeet luontoliikunta aktiviteettien toteutuksessa.

Siirry alkuun