Siirry suoraan sisältöön

Markkinoi ja myy urheilua somessa (5op)

Toteutuksen tunnus: R700BE69-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 04.10.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.11.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 80
Koulutus
Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Liikunnanohjaajakoulutus
Opettajat
Kaisa Pyykkönen
Vastuuopettaja
Kaisa Pyykkönen
Opintojakso
R700BE69

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Toteutus itsenäisesti suoritettavana verkkokurssina Moodlessa. Opintojaksolla ei ole aikataulutettuja verkko-opetuskertoja, mutta tehtäville on kuitenkin määritelty tarkat palautusajankohdat toteutuksen aikana suoritusryhmän mukaan. Viimeinen mahdollinen ilmoittautumispäivä on 4.10.2026.

Opiskelija valitsee suoritusryhmän Moodlessa aloittaessaan suorituksen: suoritusryhmä noudattaa tehtävänpalautukseen määriteltyjä ajankohtia.

Tammi-maaliskuu: 12.1.- 8.3.2026 (8 vkoa)
Maalis-toukokuu: 9.3. - 3.5.2026 (8 vkoa)
Touko-kesäkuu: 4.5. - 12.6. (6 vkoa)
Kesä-elokuu: 15.6. - 9.8.2026 (8 vkoa, ei palautetta tehtävistä toteutuksen aikana)
Elo-lokakuu: 10.8. - 4.10.2026 (8 vkoa)
Loka-marraskuu: 5.10. - 29.11.2026 (8 vkoa)

Oppimistehtävän sparrausajankohdan opettajan kanssa varataan sähköpostilla (vapaaehtoinen).

Tavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen:

- Osaat tunnistaa urheilumarkkinoinnin erityispiirteet

- Osaat tunnistaa sosiaalisen median mahdollisuuksia kumppanuuksien kehittämisessä ja brändin rakentamisessa.

- Osaat asettaa tavoitteita ja urheilun myynnille ja markkinoinnille sosiaalisessa mediassa sekä arvioida niiden toteutumista.

- Osaat käyttää sosiaalisen median erilaisia työkaluja ja kanavia myynnissä ja markkinoinnissa.

Sisältö

Teema 1. Urheilumarkkinoinnin erityispiirteet

Teema 1. Kumppanuuksien kehittäminen ja brändäys

Teema 2. Sosiaalisen median markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden asettaminen ja tulosten seuranta

Teema 3. Sosiaalisen median kanavat, työkalut ja kohderyhmien valinta

Aika ja paikka

VERKKO
Toteutus itsenäisesti suoritettavana verkkokurssina Moodlessa. Opintojaksolla ei ole aikataulutettuja verkko-opetuskertoja, mutta tehtäville on kuitenkin määritelty tarkat palautusajankohdat suoritusryhmän mukaan. Opettaja antaa palautetta tehtävistä toteutuksen aikana.

Opiskelija valitsee suoritusryhmän Moodlessa aloittaessaan suorituksen: suoritusryhmä noudattaa tehtävänpalautukseen määriteltyjä ajankohtia.

Suoritusryhmät ja tehtävien palautusaikataulu:

Tammi-maaliskuu: 12.1.- 8.3.2026 (8 vkoa)
- Tehtävien palautukset: 25.1.; 15.2.; 8.3.

Maalis-toukokuu: 9.3. - 3.5.2026 (8 vkoa)
- Tehtävien palautukset: 22.3.; 12.4.; 3.5.

Touko-kesäkuu: 4.5. - 12.6. (6 vkoa)
- Tehtävien palautukset: 17.5.; 31.5.; 12.6.

Kesä-elokuu: 15.6. - 9.8.2026 (8 vkoa, ei palautetta tehtävistä toteutuksen aikana)
- Tehtävien palautukset: 9.8.

Elo-lokakuu: 10.8. - 4.10.2026 (8 vkoa)
- Tehtävien palautukset: 23.8.; 13.9.; 4.10.

Loka-marraskuu: 5.10. - 29.11.2026 (8 vkoa)
- Tehtävien palautukset:18.10.; 8.11.; 29.11.

Oppimistehtävän sparrausajankohdan opettajan kanssa varataan sähköpostilla (vapaaehtoinen).

Oppimateriaalit

Opiskeltavat materiaalit Moodlessa.


Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät voi tehdä omaan toimintaympäristöön. Tehtävissä 1-2 edellytetään sosiaalisen median kanavien käyttöä, tehtävässä 3 sosiaalisen median kanavilla julkaisemista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutus ei sisällä tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää:
- Luentotallenteiden katsominen
- Kirjallisen materiaalin lukeminen
- Oppimistehtäviin liittyvä tiedonhaku, tiedon analysointi ja koonti tehtävänantojen mukaiseen muotoon
- Itsearviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat tunnistaa urheilumarkkinoinnin erityispiirteet.
Osaat tunnistaa sosiaalisen median roolin yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat nimetä erilaisia kohderyhmiä ja heidän käyttämiään sosiaalisen median viestintäkanavia.
Tunnistat ja osaat käyttää perustyökaluja.
Osaat asettaa yksinkertaisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida niiden toteutumista.

Taso 2
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Ymmärrät urheilumarkkinoinnin erityispiirteet.
Osaat suunnitelmallisesti hyödyntää sosiaalista mediaa yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat tunnistaa erilaisia kohderyhmiä ja heidän käyttämiään sosiaalisen median viestintäkanavia.
Osaat käyttää eri työkaluja.
Osaat asettaa monipuolisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida niiden toteutumista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat huomioida urheilumarkkinoinnin erityspiirteet.
Osaat tavoitteellisesti hyödyntää sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.
Osaat tunnistaa sosiaalisen median roolin brändin rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat valita oikeita sosiaalisen median viestintäkanavia eri kohderyhmien tavoittamiseen.
Osaat käyttää eri työkaluja perustellen.
Osaat asettaa monipuolisia laadullisia ja määrällisiä tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille arvioida eri näkökulmista tavoitteiden toteutumista.

Taso 4
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat soveltaa urheilumarkkinointia ja perustella tehtyjä ratkaisuja.
Osaat tavoitteellisesti ja eri vaihtoehtoja arvioiden hyödyntää sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.
Osaat hyödyntää sosiaalista mediaa brändin rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat tavoitteellisesti käyttää erilaisia viestintäkanavia eri kohderyhmien tavoittamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti ja perustellen erilaisia työkaluja.
Osaat asettaa ja seurata monipuolisesti ja perustellen laadullisia ja numeraalisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida eri näkökulmista tavoitteiden toteutumista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat soveltaa urheilumarkkinointia ja perustella ja analysoida tehtyjä ratkaisuja.
Osaat tavoitteellisesti ja kriittisesti eri vaihtoehtoja arvioiden soveltaa sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.
Osaat käyttää monipuolisesti ja tavoitteellisesti sosiaalista mediaa brändin rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat tavoitteellisesti ja kriittisesti tarkastellen hyödyntää erilaisia viestintäkanavia eri kohderyhmien tarpeisiin.
Osaat käyttää monipuolisesti ja perustellen parhaiten soveltuvia työkaluja.
Osaat asettaa ja seurata monipuolisesti laadullisia ja numeraalisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille.
Osaat analysoida perustellen tavoitteiden toteutumista ja laatia muutosehdotuksia.

Lisätiedot

Tietoa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijalle

ILMOITTAUTUMINEN
Valinta opintoihin tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on sitova ja paikkoja rajoitetusti. Ilmoittautumisen jälkeen saat järjestelmän lähettämän vahvistusviestin, jossa on ohjeet opintojen aloittamiseen. Mikäli et saa viestiä tarkistathan roskapostin ja tarvittaessa ole yhteydessä avoinamk@lapinamk.fi.

Huom. Selvitäthän etukäteen opintojen vaikutuksen työttömyysturvaan TE-palveluista.

KÄYTTÄJÄTUNNUKSET
Saat käyttäjätunnuksia koskevan sähköpostiviestin IT-käyttäjähallinnosta noin viikkoa ennen opintojen alkua. Aktivointi tapahtuu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Seuraa myös sähköpostisi roskapostikansiota. Viesti voi mennä roskapostiin.

OPISKELU
Opiskelu edellyttää aktiivista osallistumista. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen suoritusvaatimukset ovat avoimen AMKin opiskelijoille samat kuin tutkinto-opiskelijoille.
Opiskelijalla tulee olla oma (kannettava) tietokone.

LISÄTIETOA
https://lapinamk.fi/koulutus/osaamisen-taydentaminen/avoin-amk/avoin-amk-usein-kysytyt-kysymykset/

www.lapinamk.fi/avoinamk
avoinamk@lapinamk.fi

Siirry alkuun