Skip to main content

Social Media as a Tool in Sports Marketing and Sales (5cr)

Code: R700BE69-3003

General information


Enrollment
06.10.2025 - 04.10.2026
Registration for the implementation has begun.
Timing
12.01.2026 - 30.11.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
finnish
Seats
15 - 80
Degree programmes
Degree Programme in Business Management
Bachelor of Sports Studies
Teachers
Kaisa Pyykkönen
Teacher in charge
Kaisa Pyykkönen
Course
R700BE69

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutus itsenäisesti suoritettavana verkkokurssina Moodlessa. Opintojaksolla ei ole aikataulutettuja verkko-opetuskertoja, mutta tehtäville on kuitenkin määritelty tarkat palautusajankohdat toteutuksen aikana suoritusryhmän mukaan. Viimeinen mahdollinen ilmoittautumispäivä on 4.10.2026.

Opiskelija valitsee suoritusryhmän Moodlessa aloittaessaan suorituksen: suoritusryhmä noudattaa tehtävänpalautukseen määriteltyjä ajankohtia.

Tammi-maaliskuu: 12.1.- 8.3.2026 (8 vkoa)
Maalis-toukokuu: 9.3. - 3.5.2026 (8 vkoa)
Touko-kesäkuu: 4.5. - 12.6. (6 vkoa)
Kesä-elokuu: 15.6. - 9.8.2026 (8 vkoa, ei palautetta tehtävistä toteutuksen aikana)
Elo-lokakuu: 10.8. - 4.10.2026 (8 vkoa)
Loka-marraskuu: 5.10. - 29.11.2026 (8 vkoa)

Oppimistehtävän sparrausajankohdan opettajan kanssa varataan sähköpostilla (vapaaehtoinen).

Objective

Tämän opintojakson jälkeen:

- Osaat tunnistaa urheilumarkkinoinnin erityispiirteet

- Osaat tunnistaa sosiaalisen median mahdollisuuksia kumppanuuksien kehittämisessä ja brändin rakentamisessa.

- Osaat asettaa tavoitteita ja urheilun myynnille ja markkinoinnille sosiaalisessa mediassa sekä arvioida niiden toteutumista.

- Osaat käyttää sosiaalisen median erilaisia työkaluja ja kanavia myynnissä ja markkinoinnissa.

Content

Teema 1. Urheilumarkkinoinnin erityispiirteet

Teema 1. Kumppanuuksien kehittäminen ja brändäys

Teema 2. Sosiaalisen median markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden asettaminen ja tulosten seuranta

Teema 3. Sosiaalisen median kanavat, työkalut ja kohderyhmien valinta

Location and time

VERKKO
Toteutus itsenäisesti suoritettavana verkkokurssina Moodlessa. Opintojaksolla ei ole aikataulutettuja verkko-opetuskertoja, mutta tehtäville on kuitenkin määritelty tarkat palautusajankohdat suoritusryhmän mukaan. Opettaja antaa palautetta tehtävistä toteutuksen aikana.

Opiskelija valitsee suoritusryhmän Moodlessa aloittaessaan suorituksen: suoritusryhmä noudattaa tehtävänpalautukseen määriteltyjä ajankohtia.

Suoritusryhmät ja tehtävien palautusaikataulu:

Tammi-maaliskuu: 12.1.- 8.3.2026 (8 vkoa)
- Tehtävien palautukset: 25.1.; 15.2.; 8.3.

Maalis-toukokuu: 9.3. - 3.5.2026 (8 vkoa)
- Tehtävien palautukset: 22.3.; 12.4.; 3.5.

Touko-kesäkuu: 4.5. - 12.6. (6 vkoa)
- Tehtävien palautukset: 17.5.; 31.5.; 12.6.

Kesä-elokuu: 15.6. - 9.8.2026 (8 vkoa, ei palautetta tehtävistä toteutuksen aikana)
- Tehtävien palautukset: 9.8.

Elo-lokakuu: 10.8. - 4.10.2026 (8 vkoa)
- Tehtävien palautukset: 23.8.; 13.9.; 4.10.

Loka-marraskuu: 5.10. - 29.11.2026 (8 vkoa)
- Tehtävien palautukset:18.10.; 8.11.; 29.11.

Oppimistehtävän sparrausajankohdan opettajan kanssa varataan sähköpostilla (vapaaehtoinen).

Materials

Opiskeltavat materiaalit Moodlessa.


Teaching methods

Itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).

Employer connections

Oppimistehtävät voi tehdä omaan toimintaympäristöön. Tehtävissä 1-2 edellytetään sosiaalisen median kanavien käyttöä, tehtävässä 3 sosiaalisen median kanavilla julkaisemista.

Exam schedules

Toteutus ei sisällä tenttiä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää:
- Luentotallenteiden katsominen
- Kirjallisen materiaalin lukeminen
- Oppimistehtäviin liittyvä tiedonhaku, tiedon analysointi ja koonti tehtävänantojen mukaiseen muotoon
- Itsearviointi

Assessment criteria, satisfactory (1)

Taso 1
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat tunnistaa urheilumarkkinoinnin erityispiirteet.
Osaat tunnistaa sosiaalisen median roolin yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat nimetä erilaisia kohderyhmiä ja heidän käyttämiään sosiaalisen median viestintäkanavia.
Tunnistat ja osaat käyttää perustyökaluja.
Osaat asettaa yksinkertaisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida niiden toteutumista.

Taso 2
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Ymmärrät urheilumarkkinoinnin erityispiirteet.
Osaat suunnitelmallisesti hyödyntää sosiaalista mediaa yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat tunnistaa erilaisia kohderyhmiä ja heidän käyttämiään sosiaalisen median viestintäkanavia.
Osaat käyttää eri työkaluja.
Osaat asettaa monipuolisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida niiden toteutumista.

Assessment criteria, good (3)

Taso 3
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat huomioida urheilumarkkinoinnin erityspiirteet.
Osaat tavoitteellisesti hyödyntää sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.
Osaat tunnistaa sosiaalisen median roolin brändin rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat valita oikeita sosiaalisen median viestintäkanavia eri kohderyhmien tavoittamiseen.
Osaat käyttää eri työkaluja perustellen.
Osaat asettaa monipuolisia laadullisia ja määrällisiä tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille arvioida eri näkökulmista tavoitteiden toteutumista.

Taso 4
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat soveltaa urheilumarkkinointia ja perustella tehtyjä ratkaisuja.
Osaat tavoitteellisesti ja eri vaihtoehtoja arvioiden hyödyntää sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.
Osaat hyödyntää sosiaalista mediaa brändin rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat tavoitteellisesti käyttää erilaisia viestintäkanavia eri kohderyhmien tavoittamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti ja perustellen erilaisia työkaluja.
Osaat asettaa ja seurata monipuolisesti ja perustellen laadullisia ja numeraalisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille ja arvioida eri näkökulmista tavoitteiden toteutumista.

Assessment criteria, excellent (5)

Taso 5
Urheilumarkkinoinni ja kumppanuuksien kehittäminen:
Osaat soveltaa urheilumarkkinointia ja perustella ja analysoida tehtyjä ratkaisuja.
Osaat tavoitteellisesti ja kriittisesti eri vaihtoehtoja arvioiden soveltaa sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteistyökumppanuuksien rakentamisessa.
Osaat käyttää monipuolisesti ja tavoitteellisesti sosiaalista mediaa brändin rakentamisessa.

Myynti ja markkinointi sosiaalisen median avulla:
Osaat tavoitteellisesti ja kriittisesti tarkastellen hyödyntää erilaisia viestintäkanavia eri kohderyhmien tarpeisiin.
Osaat käyttää monipuolisesti ja perustellen parhaiten soveltuvia työkaluja.
Osaat asettaa ja seurata monipuolisesti laadullisia ja numeraalisia tavoitteita sosiaalisen median kautta tapahtuvalle myynnille ja markkinoinnille.
Osaat analysoida perustellen tavoitteiden toteutumista ja laatia muutosehdotuksia.

Further information

Tietoa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijalle

ILMOITTAUTUMINEN
Valinta opintoihin tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on sitova ja paikkoja rajoitetusti. Ilmoittautumisen jälkeen saat järjestelmän lähettämän vahvistusviestin, jossa on ohjeet opintojen aloittamiseen. Mikäli et saa viestiä tarkistathan roskapostin ja tarvittaessa ole yhteydessä avoinamk@lapinamk.fi.

Huom. Selvitäthän etukäteen opintojen vaikutuksen työttömyysturvaan TE-palveluista.

KÄYTTÄJÄTUNNUKSET
Saat käyttäjätunnuksia koskevan sähköpostiviestin IT-käyttäjähallinnosta noin viikkoa ennen opintojen alkua. Aktivointi tapahtuu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Seuraa myös sähköpostisi roskapostikansiota. Viesti voi mennä roskapostiin.

OPISKELU
Opiskelu edellyttää aktiivista osallistumista. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen suoritusvaatimukset ovat avoimen AMKin opiskelijoille samat kuin tutkinto-opiskelijoille.
Opiskelijalla tulee olla oma (kannettava) tietokone.

LISÄTIETOA
https://lapinamk.fi/koulutus/osaamisen-taydentaminen/avoin-amk/avoin-amk-usein-kysytyt-kysymykset/

www.lapinamk.fi/avoinamk
avoinamk@lapinamk.fi

Go back to top of page