Siirry suoraan sisältöön

Matkailualan projektityö (vaihtoehtoinen) (10op)

Toteutuksen tunnus: R81OJ19PROJ-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
08.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 - 10
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Restonomikoulutus
Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jenni Pyhäjärvi
Vastuuopettaja
Jenni Pyhäjärvi
Opintojakso
R81OJ19PROJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kevätlukukauden 2026 projektit toteutuvat ajanjakson tammi-toukokuu aikana.

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.

- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.

Toteutustavat

Toimeksiannot. Omat projektit.

Suoritustavat

Suoritus ja raportointi joko itsenäisesti tai ryhmässä.

Sisältö

- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2026
Oppimisympäristönä työelämän käytännön projektit

Oppimateriaalit

Kaikki Moodlessa ja ohjaustapaamisissa esitetyt lähdesuositukset eri modoissaan



Toimeksiantajan viitoittamat materiaalit



Käytäntöön sovellettava projektinhallinnan teoria



Kerzner, H. 1998. Project Management, A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling (6th ed.)



Silfvenberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Osoitteessa: http://www.helsinki.fi/urapalvelut/materiaalit/liitetiedostot/ideasta_projektiksi.pdf .



Muu materiaali projektin aihealueen mukaan, itseohjautuva tiedonhaku


Opetusmenetelmät

Opinnon aikana työskennellään toimeksiantoprojektissa, joka vahvistaa työelämän taitoja valitulla osaamisalueella. Opinnon voi suorittaa ympäri vuoden 5–10 op laajuudessa, riippuen projektista ja sen laajuudesta.

Projektin rytmitys on toimeksiannon tarpeen mukainen eli ohjaustunnit eivät näy lukujärjestyksessä. Kevätlukukauden 2026 toimeksiannoista tiedotetaan ja opiskelijoita rekrytoidaan projekteihin sähköpostitse ja Moodlessa. Opintojakson työtila aukeaa Moodlessa noin viisi päivää ennen määriteltyä aloitusajankohtaa. Pepissä keväälle määritelty ajankohta on 8.1.2026.

Moodlessa on opintoon liittyvä opintoinfonauhoite, jossa ohjeistetaan tarkemmin opinnon suorittamiseen.

Projektia työstetään vaiheittain projektiryhmässä. Projektia ohjataan toimeksiannon ja opiskelijoiden tarpeen mukaisesti. Ohjaukset sovitaan, kun projektiryhmä on kiinnitetty ja projekti käynnistyy.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toimeksiantoprojektit toteutetaan työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö; portfolio, johon tarkennetut ohjeet vastuuopettajalta. Portfolion tulee sisältää matkailualan projektiosaamisen näyttöjä ja projektiosaamisen teorian / työkalujen soveltavaa osaamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.

Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Lisätiedot

• Toimeksiannon mukainen suunnitelma työskentelyyn, hyv-hyl,
• Loppuraportointi, ml. tuotos 0-5

• Ryhmän arviointimatriisi hyv-hyl (tehdään, jos projektissa enemmän kuin yksi opiskelija)
• Itse- ja vertaisarviointi hyv-hy

Siirry alkuun