Saamen kieli ammatillisena työkielenä - Sámegiella ámmátlaš bargogiellan (5op)
Toteutuksen tunnus: PSAA1106V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Opettajat
- Inker-Anni Linkola-Aikio
- Opintojakso
- PSAA1106V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• on aktivoitunut ja motivoitunut käyttämään saamen kieltä työelämässä
• tuntee laajasti ammattialansa sanastoa
• osaa soveltaa ammattialan sanastoa työelämän eri yhteyksissä
• tiedostaa ammattialansa sanaston kehittämistarpeet
Toteutustavat
Suurryhmäopetus 30 tuntia, itsenäinen ja ryhmätyöskentely 105 tuntia.
Suoritustavat
Projektityö, aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja opetuksessa annettujen tehtävien tekeminen.
Sisältö
• erilaiset työelämässä kirjoitettavat tekstilajit
• opiskelijan ammattisanaston kehittäminen
• sanavaraston laajentaminen ammattialan monipuolisen tekstianalyysin avulla
Oppimateriaalit
Solbakk, Aage 1997: Sámi čállingiela historjá, s. 49–75
Magga, Ole Henrik 1985: Davvisámegiela čállinvuogi gielalaš vuođđu. – Dieđut 2, s. 42–67
Sammallahti, Pekka (1998): Sátnegoallosteapmi ja čállinvuohki. – Tearbmasymposia raporta s. 35−42.Dieđut 3/1994. Guovdageaidnu, Sámi instituhtta
Riektačállinrávvagat. 2015. Sámediggi RIEKTAČÁLLINRÁVVAGAT (ctfassets.net) (84 s.)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
(1)
Opiskelija hallitsee ammattialasanastoaan erittäin puutteellisesti. Opiskelija osoittaa vain erittäin vähän aktiivisuutta ja motivaatiota saamen kielen käyttämiseen.
(2)
Opiskelija hallitsee ammattialasanastoaan puutteellisesti. Opiskelija ei riittävällä tavalla osoita aktiivisuutta ja motivaatiota saamen kielen käyttämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
(3)
Opiskelijalla on hyvät taidot tuottaa saamenkielisiä tekstejä. Hän osoittaa aktiivisuutta ammattisanstonsa kehittämiseksi.
(4)
Opiskelijalla on erittäin hyvät taidot tuottaa saamenkielisiä tekstejä. Hän osoittaa erityistä aktiivisuutta ammattisanastonsa kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa erityistä aktiivisuutta ja motivaatiota ammattisanastonsa laajentamiseksi ja sanaston kehittämiseksi. Opiskelija osoittaa itsenäistä, kriittistä ja aktiivista tekstilajien hallintaa.