Siirry suoraan sisältöön

Saamen kieli ammatillisena työkielenä - Sámegiella ámmátlaš bargogiellan (5op)

Opintojakson tunnus: PSAA1106V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• on aktivoitunut ja motivoitunut käyttämään saamen kieltä työelämässä
• tuntee laajasti ammattialansa sanastoa
• osaa soveltaa ammattialan sanastoa työelämän eri yhteyksissä
• tiedostaa ammattialansa sanaston kehittämistarpeet

Sisältö

• erilaiset työelämässä kirjoitettavat tekstilajit
• opiskelijan ammattisanaston kehittäminen
• sanavaraston laajentaminen ammattialan monipuolisen tekstianalyysin avulla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(1)
Opiskelija hallitsee ammattialasanastoaan erittäin puutteellisesti. Opiskelija osoittaa vain erittäin vähän aktiivisuutta ja motivaatiota saamen kielen käyttämiseen.

(2)
Opiskelija hallitsee ammattialasanastoaan puutteellisesti. Opiskelija ei riittävällä tavalla osoita aktiivisuutta ja motivaatiota saamen kielen käyttämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3)
Opiskelijalla on hyvät taidot tuottaa saamenkielisiä tekstejä. Hän osoittaa aktiivisuutta ammattisanstonsa kehittämiseksi.

(4)
Opiskelijalla on erittäin hyvät taidot tuottaa saamenkielisiä tekstejä. Hän osoittaa erityistä aktiivisuutta ammattisanastonsa kehittämiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija osoittaa erityistä aktiivisuutta ja motivaatiota ammattisanastonsa laajentamiseksi ja sanaston kehittämiseksi. Opiskelija osoittaa itsenäistä, kriittistä ja aktiivista tekstilajien hallintaa.

Oppimateriaalit

Solbakk, Aage 1997: Sámi čállingiela historjá, s. 49–75



Magga, Ole Henrik 1985: Davvisámegiela čállinvuogi gielalaš vuođđu. – Dieđut 2, s. 42–67



Sammallahti, Pekka (1998): Sátnegoallosteapmi ja čállinvuohki. – Tearbmasymposia raporta s. 35−42.Dieđut 3/1994. Guovdageaidnu, Sámi instituhtta



Riektačállinrávvagat. 2015. Sámediggi RIEKTAČÁLLINRÁVVAGAT (ctfassets.net) (84 s.)


Lisätiedot

Kaikki opetus tapahtuu pohjoissaameksi ja etäopetuksena verkossa. Ajoitus: Kevät (parilliset vuodet, alkaen 2024)

Toteutustavat

Suurryhmäopetus 30 tuntia, itsenäinen ja ryhmätyöskentely 105 tuntia.

Suoritustavat

Projektityö, aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja opetuksessa annettujen tehtävien tekeminen.

Siirry alkuun