Yritystoiminnan käynnistäminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: UMUO0204V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2025 - 02.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 09.03.2026 - 26.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 500
- Opettajat
- Jani Wathén
- Opintojakso
- UMUO0204V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää luovan alan yrittäjyyden piirteitä
- tunnistaa erilaisia tapoja käynnistää uutta liiketoimintaa
- osaa arvioida liikeidean toteuttamiskelpoisuutta ja potentiaalia
- osaa analysoida erilaisia yritysmuotoja
- pystyy arvioimaan omia vahvuuksiaan ja verkostoitumisen mahdollisuuksia yrittäjyyden näkökulmasta
- omaa valmiuksia soveltaa sisäisen tai/ja ulkoisen yrittäjyyden näkökulmia työelämässä.
Toteutustavat
Verkkoluennot ja ryhmätyö 21 h, itsenäinen työskentely 60 h.
Reaaliaikainen opetus ja opiskelu järjestetään kokonaan verkon välityksellä ennalta laaditun ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Opintojaksoon voi sisältyä tallenteita ja itsenäisesti suoritettavia tehtäviä.
Suoritustavat
Aktiivinen tehtävien edistäminen: ryhmätyötehtävän suorittaminen ja itsenäisen tehtävän eri osuuksien valmiiksi saattaminen.
Sisältö
Opintojakson keskeinen tavoite on tutustua yritystoiminnan käynnistämiseen luovilla aloilla. Luodaan käsitys mitä luovalla-alalla ja kulttuuriteollisuudella tarkoitetaan. Tunnistetaan yhtiömuotoja ja opitaan niiden eroja. Hahmotetaan omia vahvuuksia, mahdollisia verkostoja ja itseä yrittäjyyden näkökulmasta. Tutustutaan luovan alan yrittäjiin ja yrityksien toimintaan sekä verkostojen merkitykseen. Tunnistetaan ja harjoitellaan yritystoiminnan käynnistämisen tapoja esim. design thinking, customer developmet ja lean start up -mallit. Osataan arvioida uuden liikeidean kannattavuutta esim. business model canvas työkalua käyttäen.
Oppimateriaalit
Alvarez, C. (2017). Lean customer development: Building products your customers will buy. O'Reilly Media
Murtagh, A., Collins, P., Murphy, M., and Cunningham, J., 2018. Creative Business Model Toolkit. Whitaker Institute, National University of Ireland, Galway.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers (Vol. 1). John Wiley & Sons.
Pikala, Ahola, Katajarinne & Parkkola. 2014. Luovuus ja liiketoiminta. Sarja F 27. Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Crown Currency.
Talvela, J., Hyyppä, H., Ahlavuo, M., & Kurkela, M. (2020). Luovien alojen nykytila, näkymät ja kasvupotentiaali-Creve 2.0.-Yrityspalvelut ja yhteistyömallit hankkeen tuloksia ja visioita. Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER 17/2020. Aalto-yliopisto.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Hyväksytty: Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva