Siirry suoraan sisältöön

Kuvataide 1900- ja 2000-luvuilla/KESÄOPINNOT 2025 (8 op)

Toteutuksen tunnus: UYLE0331V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.05.2025 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.06.2025 - 31.08.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 - 8
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TTK perustoiminta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 100
Opettajat
Anniina Koivurova
Vastuuopettaja
Anniina Koivurova
Opintojakso
UYLE0331V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa modernismin ja nykytaiteen tyylejä ja ilmiöitä
- arvioida ja selittää nykytaiteen muutosten taustatekijöitä
- hahmottaa nykytaiteen merkityksiä osana yhteiskuntaa

Toteutustavat

Luentotentti, essee, oppimispäiväkirja, tulkintaharjoitus tai kirjatentti

Sisältö

Opiskelija syventää näkemyksiään länsimaisen kuvataiteen ilmiöistä 1900- ja 2000-luvuilla.

Oppimateriaalit

Arnason, H. H. (2003) History of Modern Art. Painting, Sculpture, Architecture, Photography



Avantgarde Suomessa (2021) Toim. Irmeli Hautamäki, Laura Piippo, Helena Sederholm



Barr, Alfred H. (1986) Cubism and abstract art painting, sculpture, constructions, photography, architecture, industrial art



Beardsley, John (1998) Earthworks and beyond Contemporary Art in the Landscape



Benayoun, Robert (1989) Surrealistien nauru



Daval, Jean-Luc (1989) History of Abstract Painting



Granö, Veli (2023) Erkkilys Pirtomas Suomen taidetta pelastamassa. Erkki Pirtolan värikäs elämä



Hautamäki, Irmeli (1997) Marcel Duchamp. Identiteetti ja teos tuotteina



Honnef, Klaus (1992) Nykytaide



Jaukkuri, Maaretta (2010) Muutosten pyörteissä suomalaista kuvataidetta 1960-1980-luvuilta



Kruskopf, Erik (2010) Valon rakentajat. Suomalaista kuvataidetta 1940-1950-luvuilta



Lucie-Smith, Edward (1995) Movements in Art since 1945. Issues and Concepts



Rush, Michael (1999) New Media in the late 20th Century Art



Siukonen, Jyrki (2023) Humpuukia ja hulluutta. Uuden taiteen vastaanotto 1910-luvun Suomessa



Taidetta tunteella : suomalaista ekspressionismia 1900-luvun alusta 1970-luvulle (2022) Toim. Tuija Hautala-Hirvioja, Mervi Löfgren Autti, Ulla Viitanen



The Routledge Companion to Expressionism in a Transnational Context (2019) Ed. Isabel Wünsche (4 op)


Opetusmenetelmät

Esseesuoritus (4-8 op), ohjeet vastuuopettajalta

tai oppimispäiväkirja(t) (2-4 op):
Yle Areenassa on valokuvaaja Meeri Koutaniemen Irti kuvasta -sarja nykytaiteesta. Ensimmäinen (2021) ja toinen kausi (2023) sisältävät kumpikin 8 noin 30 min. mittaisia kiehtovia keskusteluja taiteesta, elämästä ja kuolemasta, vapaudesta ja kontrollista, ja rakkaudesta. Meeri Koutaniemi, irti kuvasta | Yle Areena
• Katso sarjan kausi 1. Tee sen pohjalta oppimispäiväkirja: minimissään 6 ja maksimissaaan 12 liuskaa tekstiä. Se saa olla myös käsin kirjoitettu ja sisältää omia piirroksia sekä kommentteja. 2 op.
• Katso sarjan kausi 2. Ohjeistus sama kuin edellä (1. kausi). 2 op.
Palautus: Anniina Koivurova, sähköpostilla osoitteeseen: anniina.koivurova@ulapland.fi
tai paperilla: Lapin yliopisto / TTK, PL 122, 96101 Rovaniemi, tai F-talon 1. kerroksessa olevaan Anniinan lokerikkoon (ilmoita, jos haluat paperisen suorituksen takaisin).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Katso tarkemmat suoritusohjeet:
https://opinto-opas-lay.peppi4.lapit.csc.fi/fi/ryhmittely/TTKKESA2025-CATEGORY-1000/34455

Siirry alkuun