Skip to main content

Visual Arts in the 20th and 21st Century (8 cr)

Code: UYLE0331V24-3003

General information


Enrollment
21.05.2025 - 31.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.06.2025 - 31.08.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
4 - 8
Local portion
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
TTK perustoiminta
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 100
Teachers
Anniina Koivurova
Teacher in charge
Anniina Koivurova
Course
UYLE0331V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa modernismin ja nykytaiteen tyylejä ja ilmiöitä
- arvioida ja selittää nykytaiteen muutosten taustatekijöitä
- hahmottaa nykytaiteen merkityksiä osana yhteiskuntaa

Execution methods

Luentotentti, essee, oppimispäiväkirja, tulkintaharjoitus tai kirjatentti

Content

Opiskelija syventää näkemyksiään länsimaisen kuvataiteen ilmiöistä 1900- ja 2000-luvuilla.

Materials

Arnason, H. H. (2003) History of Modern Art. Painting, Sculpture, Architecture, Photography



Avantgarde Suomessa (2021) Toim. Irmeli Hautamäki, Laura Piippo, Helena Sederholm



Barr, Alfred H. (1986) Cubism and abstract art painting, sculpture, constructions, photography, architecture, industrial art



Beardsley, John (1998) Earthworks and beyond Contemporary Art in the Landscape



Benayoun, Robert (1989) Surrealistien nauru



Daval, Jean-Luc (1989) History of Abstract Painting



Granö, Veli (2023) Erkkilys Pirtomas Suomen taidetta pelastamassa. Erkki Pirtolan värikäs elämä



Hautamäki, Irmeli (1997) Marcel Duchamp. Identiteetti ja teos tuotteina



Honnef, Klaus (1992) Nykytaide



Jaukkuri, Maaretta (2010) Muutosten pyörteissä suomalaista kuvataidetta 1960-1980-luvuilta



Kruskopf, Erik (2010) Valon rakentajat. Suomalaista kuvataidetta 1940-1950-luvuilta



Lucie-Smith, Edward (1995) Movements in Art since 1945. Issues and Concepts



Rush, Michael (1999) New Media in the late 20th Century Art



Siukonen, Jyrki (2023) Humpuukia ja hulluutta. Uuden taiteen vastaanotto 1910-luvun Suomessa



Taidetta tunteella : suomalaista ekspressionismia 1900-luvun alusta 1970-luvulle (2022) Toim. Tuija Hautala-Hirvioja, Mervi Löfgren Autti, Ulla Viitanen



The Routledge Companion to Expressionism in a Transnational Context (2019) Ed. Isabel Wünsche (4 op)


Teaching methods

Esseesuoritus (4-8 op), ohjeet vastuuopettajalta

tai oppimispäiväkirja(t) (2-4 op):
Yle Areenassa on valokuvaaja Meeri Koutaniemen Irti kuvasta -sarja nykytaiteesta. Ensimmäinen (2021) ja toinen kausi (2023) sisältävät kumpikin 8 noin 30 min. mittaisia kiehtovia keskusteluja taiteesta, elämästä ja kuolemasta, vapaudesta ja kontrollista, ja rakkaudesta. Meeri Koutaniemi, irti kuvasta | Yle Areena
• Katso sarjan kausi 1. Tee sen pohjalta oppimispäiväkirja: minimissään 6 ja maksimissaaan 12 liuskaa tekstiä. Se saa olla myös käsin kirjoitettu ja sisältää omia piirroksia sekä kommentteja. 2 op.
• Katso sarjan kausi 2. Ohjeistus sama kuin edellä (1. kausi). 2 op.
Palautus: Anniina Koivurova, sähköpostilla osoitteeseen: anniina.koivurova@ulapland.fi
tai paperilla: Lapin yliopisto / TTK, PL 122, 96101 Rovaniemi, tai F-talon 1. kerroksessa olevaan Anniinan lokerikkoon (ilmoita, jos haluat paperisen suorituksen takaisin).

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Further information

Katso tarkemmat suoritusohjeet:
https://opinto-opas-lay.peppi4.lapit.csc.fi/fi/ryhmittely/TTKKESA2025-CATEGORY-1000/34455

Go back to top of page