Kehittämistoiminnan johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YAMK143-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 31.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 20.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- Paikat
- 15 - 45
- Koulutus
- Master School
- Opettajat
- Sanna-Mari Renfors
- Marja Lempiäinen
- Opintojakso
- YAMK143
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisältö
- Kehittämistyön ajankohtaiset menettelytavat
- Kehittämistyö osana yrityksen laatujärjestelmää
- Kehittämishankkeen suunnittelun ja seurannan menetelmät ja työvälineet
- Kestävä kehitys liiketoiminnassa
Tavoitteet
Opiskelija tuntee yrityksen tai työyhteisönsä strategiset verkostot ja osaa kehittää sidosryhmäyhteyksiä. Hän osaa ohjata työyhteisön muutosta ja huomioida kestävän kehityksen vaatimukset. Opiskelija tunnistaa työyhteisönsä toiminnot, osaa määritellä niiden kehittämistarpeita sekä suunnitella ja johtaa kehittämisen toteutuksen. Hän osaa soveltaa liiketalouden tutkimusmenetelmiä työyksikkönsä ammattikäytäntöjen kehittämiseen. Opiskelija osaa suunnitella kehittämistoiminnan tarvitsemat taloudelliset ja osaamisresurssit osana yrityksen tai yksikön muuta toimintaa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys
Sisältö
- Kehittämistyön ajankohtaiset menettelytavat
- Kehittämistyö osana yrityksen laatujärjestelmää
- Kestävä kehitys liiketoiminnassa
- Kehittämishankkeen suunnittelun ja seurannan menetelmät ja työvälineet
Aika ja paikka
Opinnon toteutuaika 12.1. - 20.3.2026.
Oppimisympäristöinä Moodle ja Zoom.
Kontaktitapaamiset verkossa (Zoom):
28.1.2026 klo 16.30 - 20.00
18.2.2026 klo 16.30 - 18-00
19.3.2026 klo 16.30 - 20.00
Oppimateriaalit
Manpower Group. 2025. Työelämän vallankumous ja uudet horisontit. Globaalit työmarkkinatrendit vuonna 2025.
Mäntyneva, M. 2025. Hallittu projekti: Jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen (3., uudistettu painos). Kauppakamari. Helsingin seudun kauppakamari/Helsingin Kamari Oy.
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T., & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja, 108. Saatavilla: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Schoper, Y. G., Wald, A., Ingason, H. T., & Fridgeirsson, T. V. 2018. Projectification in Western economies: A comparative study of Germany, Norway and Iceland. International Journal of Project Management, Vol 36 No 1, 71-82.
Opetusmenetelmät
Opetuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen menetelmää, johon sisältyy ennakkotehtävä, aloitusorientaatio, asiantuntijaluento (verkkotallenne), pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä tiedonhakua, kehittämissuunnitelman ja esityksen tekeminen sekä vertaisarviointi.
Opintojakson tuotokset: kehittämiskohteen valinta ja kuvaus, kehittämissuunnitelma ja niihin liittyvät esitykset.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö asiantuntijaluentona. Näytön sopiminen ohjaajien kanssa. Näytön suoritustavan tarkempi ohjeistus opinnon Moodle työtilassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon toteutusaika 12.1 - 20.3.2026.
Oppimistehtävinä ennakkotehtävä ja ryhmätehtävänä laadittu kehittämisuunnitelma.
Ajankäytön suunnitelma:
Ennakkotehtävä 12h
Kehittämiskohteen kuvaus 20h
Kehittämisuunnitelman laatiminen 30h
Tiedonhaku 63h
Esitysten laatiminen 8h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- analysoi työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen tutkivan kehittämisen ja laadunhallinnan menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi ja tulkitsee työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä ja luotettavia johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.