Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistoiminnan johtaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK143-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 20.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
Paikat
15 - 45
Koulutus
Master School
Opettajat
Sanna-Mari Renfors
Marja Lempiäinen
Opintojakso
YAMK143

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisältö

- Kehittämistyön ajankohtaiset menettelytavat

- Kehittämistyö osana yrityksen laatujärjestelmää

- Kehittämishankkeen suunnittelun ja seurannan menetelmät ja työvälineet

- Kestävä kehitys liiketoiminnassa

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yrityksen tai työyhteisönsä strategiset verkostot ja osaa kehittää sidosryhmäyhteyksiä. Hän osaa ohjata työyhteisön muutosta ja huomioida kestävän kehityksen vaatimukset. Opiskelija tunnistaa työyhteisönsä toiminnot, osaa määritellä niiden kehittämistarpeita sekä suunnitella ja johtaa kehittämisen toteutuksen. Hän osaa soveltaa liiketalouden tutkimusmenetelmiä työyksikkönsä ammattikäytäntöjen kehittämiseen. Opiskelija osaa suunnitella kehittämistoiminnan tarvitsemat taloudelliset ja osaamisresurssit osana yrityksen tai yksikön muuta toimintaa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys

Sisältö

- Kehittämistyön ajankohtaiset menettelytavat
- Kehittämistyö osana yrityksen laatujärjestelmää
- Kestävä kehitys liiketoiminnassa
- Kehittämishankkeen suunnittelun ja seurannan menetelmät ja työvälineet

Aika ja paikka

Opinnon toteutuaika 12.1. - 20.3.2026.

Oppimisympäristöinä Moodle ja Zoom.
Kontaktitapaamiset verkossa (Zoom):

28.1.2026 klo 16.30 - 20.00
18.2.2026 klo 16.30 - 18-00
19.3.2026 klo 16.30 - 20.00

Oppimateriaalit

Manpower Group. 2025. Työelämän vallankumous ja uudet horisontit. Globaalit työmarkkinatrendit vuonna 2025.



Mäntyneva, M. 2025. Hallittu projekti: Jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen (3., uudistettu painos). Kauppakamari. Helsingin seudun kauppakamari/Helsingin Kamari Oy.



Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T., & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja, 108. Saatavilla: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf 



Schoper, Y. G., Wald, A., Ingason, H. T., & Fridgeirsson, T. V. 2018. Projectification in Western economies: A comparative study of Germany, Norway and Iceland. International Journal of Project Management, Vol 36 No 1, 71-82.



 


Opetusmenetelmät

Opetuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen menetelmää, johon sisältyy ennakkotehtävä, aloitusorientaatio, asiantuntijaluento (verkkotallenne), pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä tiedonhakua, kehittämissuunnitelman ja esityksen tekeminen sekä vertaisarviointi.

Opintojakson tuotokset: kehittämiskohteen valinta ja kuvaus, kehittämissuunnitelma ja niihin liittyvät esitykset.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö asiantuntijaluentona. Näytön sopiminen ohjaajien kanssa. Näytön suoritustavan tarkempi ohjeistus opinnon Moodle työtilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon toteutusaika 12.1 - 20.3.2026.

Oppimistehtävinä ennakkotehtävä ja ryhmätehtävänä laadittu kehittämisuunnitelma.

Ajankäytön suunnitelma:
Ennakkotehtävä 12h
Kehittämiskohteen kuvaus 20h
Kehittämisuunnitelman laatiminen 30h
Tiedonhaku 63h
Esitysten laatiminen 8h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- analysoi työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen tutkivan kehittämisen ja laadunhallinnan menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi ja tulkitsee työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä ja luotettavia johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Siirry alkuun