Skip to main content

R & D Management (5cr)

Code: YAMK143-3005

General information


Enrollment
01.10.2025 - 31.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
19.01.2026 - 20.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
Seats
15 - 45
Degree programmes
Master School
Teachers
Sanna-Mari Renfors
Marja Lempiäinen
Course
YAMK143

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija tuntee yrityksen tai työyhteisönsä strategiset verkostot ja osaa kehittää sidosryhmäyhteyksiä. Hän osaa ohjata työyhteisön muutosta ja huomioida kestävän kehityksen vaatimukset. Opiskelija tunnistaa työyhteisönsä toiminnot, osaa määritellä niiden kehittämistarpeita sekä suunnitella ja johtaa kehittämisen toteutuksen. Hän osaa soveltaa liiketalouden tutkimusmenetelmiä työyksikkönsä ammattikäytäntöjen kehittämiseen. Opiskelija osaa suunnitella kehittämistoiminnan tarvitsemat taloudelliset ja osaamisresurssit osana yrityksen tai yksikön muuta toimintaa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys

Content

- Kehittämistyön ajankohtaiset menettelytavat
- Kehittämistyö osana yrityksen laatujärjestelmää
- Kestävä kehitys liiketoiminnassa
- Kehittämishankkeen suunnittelun ja seurannan menetelmät ja työvälineet

Location and time

Kontaktitapaamiset verkossa (Zoom):

28.1.2026 klo 16.30 - 20.00
18.2.2026 klo 16.30 - 18-00
19.3.2026 klo 16.30 - 20.00

Materials

Manpower Group. 2025. Työelämän vallankumous ja uudet horisontit. Globaalit työmarkkinatrendit vuonna 2025.



Mäntyneva, M. 2025. Hallittu projekti: Jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen (3., uudistettu painos). Kauppakamari. Helsingin seudun kauppakamari/Helsingin Kamari Oy.



Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T., & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja, 108. Saatavilla: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf 



Schoper, Y. G., Wald, A., Ingason, H. T., & Fridgeirsson, T. V. 2018. Projectification in Western economies: A comparative study of Germany, Norway and Iceland. International Journal of Project Management, Vol 36 No 1, 71-82.



 


Teaching methods

Opetuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen menetelmää, johon sisältyy ennakkotehtävä, aloitusorientaatio, asiantuntijaluento (verkkotallenne), pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä tiedonhakua, ryhmäesseen ja esityksen tekeminen sekä vertaisarviointi.

Opintojakson tuotokset: ryhmäessee ja esitys.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- analysoi työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen tutkivan kehittämisen ja laadunhallinnan menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi ja tulkitsee työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä ja luotettavia johtopäätöksiä.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Go back to top of page