Kehittämisosaaminen - ideasta suunnitelmaan (5op)
Toteutuksen tunnus: YAMK117-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 13.02.2026 - 12.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- Paikat
- 15 - 50
- Koulutus
- Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
- Opettajat
- Anzelika Krastina
- Maria Kasanen
- Mirva Tapaninen
- Katri Hendriksson
- Opintojakso
- YAMK117
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson suorittaminen jakautuu viikoille 7-15. Ennen jokaista verkossa Zoom-yhteydellä toteutuvaa tapaamista opiskelija valmistautuu tapaamiseen Moodlen materiaaleihin tutustumisen ja itsenäisesti tai pienryhmässä tehtävien ennakkotehtävien avulla. Ennakkotehtävien ja yhteisten tapaamisten sekä pienryhmätyöskentelyn avulla opiskelijat rakentavat hanke-/projektisuunnitelman opintojakson aikana. Pienryhmien hankkimaa osaamista jaetaan opintojaksolla esittelemällä ja reflektoimalla oppimistehtäviä. Opintojakso päättyy osaamisen reflektointiin itse- ja vertaisarvioinnin avulla sekä opintojaksopalautteeseen.
Tavoitteet
Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus,
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi
• Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat
• Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä
• Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö
• Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi
• Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa
• Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö
Aika ja paikka
Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opiskelua sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.
Aikataulutetut tapaamiset verkossa Zoom-yhteydellä:
• to 26.2.2026 klo 17.00–20.00
• to 12.3.2026 klo 17.00–20.00
• ma 23.3.2026 klo 17.00–20.00
• to 9.4.2026 klo 17.00–20.00
Opintojakso sisältää itsenäisesti suoritettavia ennakkotehtäviä (esim. osaamisen reflektointi, Moodle-tentit, tapaamisiin valmistautuminen jne.) opintojakson edetessä ennen yhteisiä verkossa Zoom-yhteydellä toteutuvia tapaamisia.
Pienryhmätehtävänä suoritettavan oppimistehtävän palautus viimeistään su 12.4.2026.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita ja kirjoja. Oppimateriaali tarkennetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutusaika on 13.2.2026 –12.4.2026.
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä ja opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia verkossa Zoom-yhteydellä.
Aktiivinen osallistuminen tapaamisiin verkossa on suositeltavaa, sillä ne sisältävät yhteisöllistä oppimista ja oppimistehtävien työstämistä, joita tallenne ei voi korvata.
Opiskelu sisältää käänteistä opetusta ja työpajoja sekä itsenäisiä ja pienryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä. Opintojaksolla käytetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä ja oppimistehtävät ovat mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu ja siitä pitää kertoa (keltainen).
Opiskelija voi seurata opintojakson etenemistä Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso arvioidaan itsenäisesti ja pienryhmässä suoritettujen oppimistehtävien perusteella. Tehtävät on palautettava viimeistään 12.4.2026. Opintosuoritukset arvioidaan viimeistään kuukauden kuluessa opintojakson päättymisestä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät yhdistyvät omaan työtehtävään, laajemmin oman alan tai työelämän kehittämiseen kehittämistoiminnan suunnitteluun kohdistuvia menetelmiä hyödyntäen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole lopputenttiä. Osaamista varmistavia tenttejä suoritetaan Moodlessa opintojakson aikana osana oppimistehtäviä.
Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.
Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Uusiminen tapahtuu opettajan ohjeistuksen mukaisesti ja suoritusperiaatteet sovitaan tapauskohtaisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen ja englannin kielillä sekä oppimistehtävät ovat mahdollisia suorittaa suomeksi tai englanniksi.
Opintojaksolla käsitellään kehittämistoimintaa niin kansainvälisellä kuin kansallisellakin tasolla, joka tarjoaa opiskelijalle valmiuksia suunnitella kehittämistyötä myös monikulttuurisuus ja kansainvälinen yhteistyö huomioiden.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson oppimistehtävät ovat mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Voit hankkia opintojakson suorittamiseen vaadittavan osaamisen opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osoitat osaamisesi raportilla/portfoliolla, jossa osoitat YAMK-opintojaksojen vaatiman EQF7-tason osaamisen. Opinnollistamisessa sinua ohjaavat opintojakson opettaja sekä yhteistyötahon edustaja (esim. esihenkilö).
Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun EQF7-tason osaamisen aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta opintojen hyväksilukemisena. Osaamisen voi todentaa ja tehdä näkyväksi useilla eri tavoilla (esim. aiemmilla opinnoilla, osaamisen näyttönä kuten esseenä, oppimispäiväkirjana, videotallenteena tms.).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa opiskelijalle noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
o Yhteiset tapaamiset ja työpajat Zoom-yhteydellä verkossa: 12 h
o Itsenäinen opiskelu, tapaamisiin valmistautuminen ja ennakkotehtävät: 47 h (mm. materiaaleihin tutustuminen ja ennakkotehtävät, opintojaksopalaute jne.)
o Pienryhmätyöskentely, yhteisöllinen oppiminen, oppimistehtävien raportointi: 76 h (mm. pienryhmätyöskentely, itsearviointi ja vertaispalaute)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä.
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista.
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen.
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista.
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.