Development Skills - From an Idea to a Plan (5cr)
Code: YAMK117-3005
General information
- Enrollment
- 01.10.2025 - 31.12.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 13.02.2026 - 12.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- Seats
- 15 - 50
- Degree programmes
- Master of Foresight and Development
- Teachers
- Anzelika Krastina
- Maria Kasanen
- Mirva Tapaninen
- Katri Hendriksson
- Course
- YAMK117
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson suorittaminen jakautuu viikoille 7-15. Ennen jokaista verkossa Zoom-yhteydellä toteutuvaa tapaamista opiskelija valmistautuu tapaamiseen Moodlen materiaaleihin tutustumisen ja itsenäisesti tai pienryhmässä tehtävien ennakkotehtävien avulla. Ennakkotehtävien ja yhteisten tapaamisten sekä pienryhmätyöskentelyn avulla opiskelijat rakentavat hanke-/projektisuunnitelman opintojakson aikana. Pienryhmien hankkimaa osaamista jaetaan opintojaksolla esittelemällä ja reflektoimalla oppimistehtäviä. Opintojakso päättyy osaamisen reflektointiin itse- ja vertaisarvioinnin avulla sekä opintojaksopalautteeseen.
Objective
The student is able to produce a user-oriented research plan, development and innovation activities. He / she is able to proactively analyze the effects of development activities from the perspective of professional ethical principles and multiculturalism. He / she is able to choose operating models that support the open communication and interaction culture of the project team and its actors. The student develops his competence to interact internationally in the context of research and development in his field.
Competences focused on the study unit: proactive development, ethics, internationality and multiculturalism, foresight and development skills.
Content
Key contents
• Refining an idea into a project plan
• Project planning steps and procedures
• Multicultural cooperation
• Research-intensive needs and user-driven development work
• Proactive effectiveness evaluation
• Organization of a development project and support systems in an organization
• Main contents of a development plan
Location and time
Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opiskelua sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.
Aikataulutetut tapaamiset verkossa Zoom-yhteydellä:
• to 26.2.2026 klo 17.00–20.00
• to 12.3.2026 klo 17.00–20.00
• ma 23.3.2026 klo 17.00–20.00
• to 9.4.2026 klo 17.00–20.00
Opintojakso sisältää itsenäisesti suoritettavia ennakkotehtäviä (esim. osaamisen reflektointi, Moodle-tentit, tapaamisiin valmistautuminen jne.) opintojakson edetessä ennen yhteisiä verkossa Zoom-yhteydellä toteutuvia tapaamisia.
Pienryhmätehtävänä suoritettavan oppimistehtävän palautus viimeistään su 12.4.2026.
Materials
Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita ja kirjoja. Oppimateriaali tarkennetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Teaching methods
Opintojakson toteutusaika on 13.2.2026 –12.4.2026.
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä ja opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia verkossa Zoom-yhteydellä.
Aktiivinen osallistuminen tapaamisiin verkossa on suositeltavaa, sillä ne sisältävät yhteisöllistä oppimista ja oppimistehtävien työstämistä, joita tallenne ei voi korvata.
Opiskelu sisältää käänteistä opetusta ja työpajoja sekä itsenäisiä ja pienryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä. Opintojaksolla käytetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä ja oppimistehtävät ovat mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu ja siitä pitää kertoa (keltainen).
Opiskelija voi seurata opintojakson etenemistä Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso arvioidaan itsenäisesti ja pienryhmässä suoritettujen oppimistehtävien perusteella. Tehtävät on palautettava viimeistään 12.4.2026. Opintosuoritukset arvioidaan viimeistään kuukauden kuluessa opintojakson päättymisestä.
Employer connections
Opintojakson oppimistehtävät yhdistyvät omaan työtehtävään, laajemmin oman alan tai työelämän kehittämiseen kehittämistoiminnan suunnitteluun kohdistuvia menetelmiä hyödyntäen.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole lopputenttiä. Osaamista varmistavia tenttejä suoritetaan Moodlessa opintojakson aikana osana oppimistehtäviä.
Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.
Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Uusiminen tapahtuu opettajan ohjeistuksen mukaisesti ja suoritusperiaatteet sovitaan tapauskohtaisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.
International connections
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen ja englannin kielillä sekä oppimistehtävät ovat mahdollisia suorittaa suomeksi tai englanniksi.
Opintojaksolla käsitellään kehittämistoimintaa niin kansainvälisellä kuin kansallisellakin tasolla, joka tarjoaa opiskelijalle valmiuksia suunnitella kehittämistyötä myös monikulttuurisuus ja kansainvälinen yhteistyö huomioiden.
Completion alternatives
Opintojakson oppimistehtävät ovat mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Voit hankkia opintojakson suorittamiseen vaadittavan osaamisen opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osoitat osaamisesi raportilla/portfoliolla, jossa osoitat YAMK-opintojaksojen vaatiman EQF7-tason osaamisen. Opinnollistamisessa sinua ohjaavat opintojakson opettaja sekä yhteistyötahon edustaja (esim. esihenkilö).
Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun EQF7-tason osaamisen aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta opintojen hyväksilukemisena. Osaamisen voi todentaa ja tehdä näkyväksi useilla eri tavoilla (esim. aiemmilla opinnoilla, osaamisen näyttönä kuten esseenä, oppimispäiväkirjana, videotallenteena tms.).
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa opiskelijalle noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
o Yhteiset tapaamiset ja työpajat Zoom-yhteydellä verkossa: 12 h
o Itsenäinen opiskelu, tapaamisiin valmistautuminen ja ennakkotehtävät: 47 h (mm. materiaaleihin tutustuminen ja ennakkotehtävät, opintojaksopalaute jne.)
o Pienryhmätyöskentely, yhteisöllinen oppiminen, oppimistehtävien raportointi: 76 h (mm. pienryhmätyöskentely, itsearviointi ja vertaispalaute)
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: The student
- prepares a plan for need- and user-driven research, development and / or innovation activities.
- defines the basics of ethics, internationality and multiculturalism in his/her development task, and he/she identifies methods of proactive development.
- uses evidence-based references in the learning task.
Assessment criteria, good (3)
3-4: The student
- analyzes realization of ethics, internationality and multiculturalism in the development task, as well as realization of proactive development.
- analyzes the information he/she uses in a user-oriented way and draws logical conclusions using evidence-based references.
- evaluates the results of his/her development task from different perspectives and, based on the task, forms substantiated views on the relevance and success of the choices he/she has made.
Assessment criteria, excellent (5)
5: The student
- demonstrates in the needs- and user-driven development task well-founded evaluation of knowledge and structuring of knowledge in a new way from the perspectives of ethics, internationality and multiculturalism, as well as proactive development.
- uses evidence-based resources as his/her source of information, as a means of reasoning, and as a demonstration of familiarity with the subject. The task leads from interpretation to reasoning.