Ennakointi ja tavoitteellinen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YAMK240-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 09.01.2026 - 22.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- Paikat
- 15 - 50
- Koulutus
- Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
- Opettajat
- Maria Kasanen
- Anu Harju-Myllyaho
- Maarit Tihinen
- Tanja Suomalainen
- Vastuuopettaja
- Maria Kasanen
- Opintojakso
- YAMK240
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson suorittaminen jakautuu viikoille 2-8. Opintojakso alkaa (vkot 2-3) keskeisiin käsitteisiin ja menetelmiin tutustumisella Moodlessa. Ennakkotehtävänä ennen ensimmäistä yhteistä Zoom-yhteydellä toteutuvaa tapaamista verkossa on varmistaa käsitteisiin ja menetelmiin liittyvä osaaminen Moodle-tentein ja reflektoida omaa ennakointiosaamista ja tulevaisuustietoisuutta ennakkotehtävänä suoritettavassa itsenäisessä oppimistehtävässä.
Opintojakso etenee (vkot 4-8) yhteisten Zoom-yhteydellä toteutuvien tapaamisten ja pienryhmätyöskenlyn avulla ennakointimenetelmien soveltamiseen ja niiden kautta saatujen tulosten hyödyntämiseen johtamisessa, toiminnan suunnittelussa ja päätöksenteossa. Pienryhmien hankkimaa osaamista jaetaan opintojaksolla esittelemällä ja reflektoimalla oppimistehtäviä. Opintojakso päättyy osaamisen reflektointiin itse- ja vertaisarvioinnin avulla sekä opintojaksopalautteeseen.
Tavoitteet
Opiskelija osaa tutkimus- ja kehittämistoiminnassaan arvioida ja soveltaa olemassa olevaa tietoa käytännön ongelmien ratkomisessa ja uudenlaisten ratkaisujen kehittämisessä. Hän osaa ennakoida oman alansa tulevaisuutta, toimintaympäristöjen muutoksia sekä globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia eri tasoille. Hän kykenee perustelemaan kehittämistoimintojen tarpeita ja määrittelemään niille kestäviin ratkaisuihin perustuvia tavoitteita.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompetenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan ennakoiva viitekehys
• Tutkimuksen, kehittämisen ja projektin tunnuspiirteet
• Rahoitusinstrumentit
• Kehittämistoiminnan lähestymistavat ja menetelmiä
Aika ja paikka
Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.
Aikataulutetut tapaamiset verkossa Zoom-yhteydellä:
- ma 19.1.2026 klo 17.00–20.00
- ti 3.2.2026 klo 17.00–20.00
- ke 18.2.2026 klo 17.00–20.00
Itsenäisesti suoritettavan ennakkotehtävän palautus viimeistään su 18.1.2026.
Pienryhmätehtävänä suoritettavan oppimistehtävän palautus viimeistään su 22.2.2026.
Lisäksi opintojaksolla varmistetaan ennakkomateriaalien tuottamaa osaamista Moodle-tentein pitkin opintojakson toteutusta.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita ja kirjoja. Oppimateriaali tarkennetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Aalto ym. 2022. Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä (kirja)
Ahvenharju et al. 2021. Individual futures consciousness: Psychology behind the five-dimensional Futures Consciousness scale
Börjeson et al. 2006. Scenario types and techniques: Towards a user’s guide
Dufva M. 2019. Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina. Sitran selvityksiä 142.
Megatrendit, Sitra.
TOPI, tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaaleja
Suomen aluekehityksen skenaariot 2040.
Alueelliset kehitysnäkymät TEM 2022.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutusaika on 9.1.2026 –22.2.2026.
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä ja opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia verkossa Zoom-yhteydellä.
Aktiivinen osallistuminen tapaamisiin verkossa on suositeltavaa, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista ja oppimistehtävien työstämistä, joita tallenne ei voi korvata.
Opiskelu sisältää käänteistä opetusta ja työpajoja sekä itsenäisiä ja pienryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä. Opintojaksolla käytetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen ja englannin kielillä ja oppimistehtävät ovat mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu ja siitä pitää kertoa (keltainen).
Opiskelija voi seurata opintojakson etenemistä Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso arvioidaan itsenäisesti ja pienryhmässä suoritettujen oppimistehtävien perusteella. Tehtävät on palautettava viimeistään 22.2.2026. Opintosuoritukset arvioidaan viimeistään kuukauden kuluessa opintojakson päättymisestä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät yhdistyvät omaan työtehtävään sekä laajemmin alan ja työelämän kehittämiseen ennakoinnin menetelmiä hyödyntäen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole lopputenttiä. Osaamista varmistavia tenttejä suoritetaan Moodlessa opintojakson aikana osana oppimistehtäviä.
Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.
Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Uusiminen tapahtuu opettajan ohjeistuksen mukaisesti ja suoritusperiaatteet sovitaan tapauskoh-taisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä sekä oppimistehtävät ovat mahdollisia suorittaa suomeksi tai englanniksi.
Opintojaksolla käsitellään globaaleja ilmiöitä ja niiden alueellisia ilmentymiä ennakoinnin näkökulmasta, joka tarjoaa opiskelijalle valmiuksia konkretisoida ilmiöiden vaikutuksia eri aloille ja työelämään tulevaisuudessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson oppimistehtävät ovat mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Voit hankkia opintojakson suorittamiseen vaadittavan osaamisen opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osoitat osaamisesi raportilla/portfoliolla, jossa osoitat YAMK-opintojaksojen vaatiman EQF7-tason osaamisen. Opinnollistamisessa sinua ohjaavat opintojakson opettaja sekä yhteistyötahon edustaja (esim. esihenkilö).
Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun EQF7-tason osaamisen aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta opintojen hyväksilukemisena. Osaamisen voi todentaa ja tehdä näkyväksi useilla eri tavoilla (esim. aiemmilla opinnoilla, osaamisen näyttönä kuten esseenä, oppimispäiväkirjana, videotallenteena tms.).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa opiskelijalle noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
o Yhteiset tapaamiset ja työpajat Zoom-yhteydellä verkossa: 9 h
o Itsenäinen opiskelu, tapaamisiin valmistautuminen ja ennakkotehtävät: 50 h (mm. materiaaleihin tutustuminen ja ennakkotehtävät, opintojaksopalaute jne.)
o Pienryhmätyöskentely, yhteisöllinen oppiminen, oppimistehtävän esittely ja raportointi: 76 h (projektityöskentely, itsearviointi ja vertaispalaute)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa perustella yksittäisin esimerkein osaamistaan suhteessa tavoitteelliseen kehittämiseen liittyviin käsitteisiin.
- tunnistaa soveltavassa tehtävässä yhteyden ennakoivaan kehittämiseen ja kestävään kehitykseen.
- kuvaa käyttämiään menetelmiä, käyttää perusteluissaan esimerkkejä sekä nostaa esille yksittäisiä johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- perustelee tavoitteelliseen kehittämiseen liittyvien käsitteiden avulla omaa osaamistaan, tunnistaen ja tiedostaen omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
- kokeilee uusia menetelmiä soveltaa ennakoivaan kehittämiseen ja kestävään kehitykseen liittyvää käsitteistöä soveltavassa tehtävässä.
- analysoi tehtävässään valintojaan todennettuun tietoon peilaten ja loogisia johtopäätöksiä tehden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- kuvaa tavoitteelliseen kehittämiseen liittyvän osaamisensa kehittämistarpeet ja menetelmät sekä niihin vastaamisen.
- vertailee eri menetelmävaihtoehtoja soveltavassa tehtävässä ja tulevaisuuskuvaa luodessaan hän tuottaa tietoa myös ennakoivan kehittämisen ja kestävän kehityksen valossa.
- perustaa arvionsa todennettuun tietoon ja tekee päätelmiä tuottaen uusia näkökulmia aiheeseen.