Foresight and Goal-oriented Development Work (5cr)
Code: YAMK240-3003
General information
- Enrollment
- 01.10.2025 - 31.12.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 09.01.2026 - 22.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- Seats
- 15 - 50
- Degree programmes
- Master of Foresight and Development
- Teachers
- Maria Kasanen
- Anu Harju-Myllyaho
- Maarit Tihinen
- Tanja Suomalainen
- Teacher in charge
- Maria Kasanen
- Course
- YAMK240
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson suorittaminen jakautuu viikoille 2-8. Opintojakso alkaa (vkot 2-3) keskeisiin käsitteisiin ja menetelmiin tutustumisella Moodlessa. Ennakkotehtävänä ennen ensimmäistä yhteistä Zoom-yhteydellä toteutuvaa tapaamista verkossa on varmistaa käsitteisiin ja menetelmiin liittyvä osaaminen Moodle-tentein ja reflektoida omaa ennakointiosaamista ja tulevaisuustietoisuutta ennakkotehtävänä suoritettavassa itsenäisessä oppimistehtävässä.
Opintojakso etenee (vkot 4-8) yhteisten Zoom-yhteydellä toteutuvien tapaamisten ja pienryhmätyöskenlyn avulla ennakointimenetelmien soveltamiseen ja niiden kautta saatujen tulosten hyödyntämiseen johtamisessa, toiminnan suunnittelussa ja päätöksenteossa. Pienryhmien hankkimaa osaamista jaetaan opintojaksolla esittelemällä ja reflektoimalla oppimistehtäviä. Opintojakso päättyy osaamisen reflektointiin itse- ja vertaisarvioinnin avulla sekä opintojaksopalautteeseen.
Objective
In his / her research and development activities, the student is able to evaluate and apply existing knowledge in solving practical problems and developing new types of solutions. He / she is able to anticipate the future of his / her professional field, changes in the operating environments, and the effects of global development and phenomena. He/she is able to justify the needs of development activities and define goals based on sustainable solutions.
Competencies focused on the study unit are: Learning to learn, proactive development, sustainable development, foresight and development skills.
Content
Key contents:
• Proactive framework for development activities
• Characteristics of research, development and project work
• Financial instruments
• Development work approaches and methods
Location and time
Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.
Aikataulutetut tapaamiset verkossa Zoom-yhteydellä:
- ma 19.1.2026 klo 17.00–20.00
- ti 3.2.2026 klo 17.00–20.00
- ke 18.2.2026 klo 17.00–20.00
Itsenäisesti suoritettavan ennakkotehtävän palautus viimeistään su 18.1.2026.
Pienryhmätehtävänä suoritettavan oppimistehtävän palautus viimeistään su 22.2.2026.
Lisäksi opintojaksolla varmistetaan ennakkomateriaalien tuottamaa osaamista Moodle-tentein pitkin opintojakson toteutusta.
Materials
Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita ja kirjoja. Oppimateriaali tarkennetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Aalto ym. 2022. Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä (kirja)
Ahvenharju et al. 2021. Individual futures consciousness: Psychology behind the five-dimensional Futures Consciousness scale
Börjeson et al. 2006. Scenario types and techniques: Towards a user’s guide
Dufva M. 2019. Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina. Sitran selvityksiä 142.
Megatrendit, Sitra.
TOPI, tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaaleja
Suomen aluekehityksen skenaariot 2040.
Alueelliset kehitysnäkymät TEM 2022.
Teaching methods
Opintojakson toteutusaika on 9.1.2026 –22.2.2026.
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä ja opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia verkossa Zoom-yhteydellä.
Aktiivinen osallistuminen tapaamisiin verkossa on suositeltavaa, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista ja oppimistehtävien työstämistä, joita tallenne ei voi korvata.
Opiskelu sisältää käänteistä opetusta ja työpajoja sekä itsenäisiä ja pienryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä. Opintojaksolla käytetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen ja englannin kielillä ja oppimistehtävät ovat mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu ja siitä pitää kertoa (keltainen).
Opiskelija voi seurata opintojakson etenemistä Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso arvioidaan itsenäisesti ja pienryhmässä suoritettujen oppimistehtävien perusteella. Tehtävät on palautettava viimeistään 22.2.2026. Opintosuoritukset arvioidaan viimeistään kuukauden kuluessa opintojakson päättymisestä.
Employer connections
Opintojakson oppimistehtävät yhdistyvät omaan työtehtävään sekä laajemmin alan ja työelämän kehittämiseen ennakoinnin menetelmiä hyödyntäen.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole lopputenttiä. Osaamista varmistavia tenttejä suoritetaan Moodlessa opintojakson aikana osana oppimistehtäviä.
Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.
Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Uusiminen tapahtuu opettajan ohjeistuksen mukaisesti ja suoritusperiaatteet sovitaan tapauskoh-taisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.
International connections
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä sekä oppimistehtävät ovat mahdollisia suorittaa suomeksi tai englanniksi.
Opintojaksolla käsitellään globaaleja ilmiöitä ja niiden alueellisia ilmentymiä ennakoinnin näkökulmasta, joka tarjoaa opiskelijalle valmiuksia konkretisoida ilmiöiden vaikutuksia eri aloille ja työelämään tulevaisuudessa.
Completion alternatives
Opintojakson oppimistehtävät ovat mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Voit hankkia opintojakson suorittamiseen vaadittavan osaamisen opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osoitat osaamisesi raportilla/portfoliolla, jossa osoitat YAMK-opintojaksojen vaatiman EQF7-tason osaamisen. Opinnollistamisessa sinua ohjaavat opintojakson opettaja sekä yhteistyötahon edustaja (esim. esihenkilö).
Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun EQF7-tason osaamisen aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta opintojen hyväksilukemisena. Osaamisen voi todentaa ja tehdä näkyväksi useilla eri tavoilla (esim. aiemmilla opinnoilla, osaamisen näyttönä kuten esseenä, oppimispäiväkirjana, videotallenteena tms.).
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa opiskelijalle noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
o Yhteiset tapaamiset ja työpajat Zoom-yhteydellä verkossa: 9 h
o Itsenäinen opiskelu, tapaamisiin valmistautuminen ja ennakkotehtävät: 50 h (mm. materiaaleihin tutustuminen ja ennakkotehtävät, opintojaksopalaute jne.)
o Pienryhmätyöskentely, yhteisöllinen oppiminen, oppimistehtävän esittely ja raportointi: 76 h (projektityöskentely, itsearviointi ja vertaispalaute)
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: The student
- is able to justify his / her competence with individual examples in relation to concepts of goal-oriented development work.
- recognizes the link between proactive development and sustainable development in the learning task.
- describes the methods he/she uses, provides examples for his arguments, and highlights individual conclusions by using reliable references.
Assessment criteria, good (3)
3-4: The student
- justifies his / her own competence with the help of concepts related to goal-oriented development work and recognizes his / her own strengths and areas for development.
- experiments with new methods to apply the related concepts to proactive and sustainable development in the learning task.
- analyzes his/her choices by mirroring reliable references and by drawing logical conclusions in his/her learning task.
Assessment criteria, excellent (5)
5: The student
- describes the development needs and methods of his / her competence in goal-oriented development work and how to respond to them.
- compares different method options in the learning task and, when creating a vision for the future, he produces information also in the light of proactive and sustainable development.
- bases his/her analysis on reliable information and draws conclusions and produces new perspectives on the subject.