Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK128-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.02.2026 - 02.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
Paikat
15 - 50
Koulutus
Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettajat
Anne Puro
Eija Jumisko
Opintojakso
YAMK128

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia, Hän osaa soveltaa monitieteisiä hyvinvoinnin ja terveyden kansallisia ja kansainvälisiä lähestymistapoja omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa käyttää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä ja interventioita sekä laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa terveyden edistämisen tietoperustan. Opiskelija osaa hyödyntää hyvinvointiin ja terveyteen liittyvää tilastollista tietoa ja indikaattoreita sekä arvioida em. tiedon merkitystä alan työssä. Hän osaa ennakoida, kehittää ja uudistaa terveyden edistämisen toimintaa, menetelmiä ja prosesseja yksilö-, yhteisö- ja aluetasoilla.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen, eettisyys

Sisältö

• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monitieteinen tietoperusta
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen strategiat ja ohjelmat kansallisesti ja kansainvälisesti
• Terveyden hyvinvoinnin edistämisen menetelmät ja interventiot
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen indikaattorit

Aika ja paikka

9.2.2026 klo 8.30-15.00, Zoomissa
26.3.2026 klo 8.30-15.00, Zoomissa
Lisäksi erikseen sovittavat ohjaustapaamiset Zoomissa.

Oppimateriaalit

Hyvinvointiin ja terveyden edistämiseen liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut ajankohtaiset tietolähteet.


Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu 2.2.2026-2.4.2026. Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä.

Opintojakso sisältää itsenäistä & ryhmissä tapahtuvaa opiskelua. Aikataulutettuja tapaamisia verkossa järjestetään kahden lähipäivän ja erikseen sovittavien ohjaustapaamisten muodossa. Aktiivinen osallistuminen aikataulutettuihin tapaamisiin on tärkeää. Asiantuntija-alustukset, tehtävät, yhteiset keskustelut ja ohjaus tukevat oppimista ja opintojakson tavoitteiden saavuttamista. Oma ymmärrys aiheesta laajenee, kun kaikki osallistujat tuovat päiviin panoksensa ja jakavat osaamistaan. Tallenteiden kuuntelulla ei tavoita samaa. Opintojaksoon kuuluu myös toisten tuotosten reflektointia, vertaispalautteen antamista ja saamista sekä oman osaamisen ja oppimisen arviointia.

Opintojaksolla saa käyttää tekoälyä Arenen keltaisen liikennevalomallin mukaisesti: saa käyttää, pitää kertoa. Lisäksi on noudatettava Lapin ammattikorkeakoulun tekoälyn käyttöön liittyviä muita ohjeistuksia.

Opintojakso arvioidaan opintojaksoon sisältyvien tehtävien pohjalta (1 tehtävä numeraalisesti, muut 2-3 tehtävää hyväksytty-hylätty), Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosäännön mukaisessa aikataulussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämäedustajan alustus/alustuksia. Opintojakson tehtävät kytkeytyvät työelämän tarpeisiin ja työelämässä vaadittaviin taitoihin.

Kansainvälisyys

Opintojaksoon sisältyy vieraskielistä materiaalia. Lisäksi opiskelijan itsenäinen ja ryhmässä toteutuva kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden haku ja käyttäminen on olennainen osa opintojaksoa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa:

Voit tehdä opintojakson numeraalisesti arvioitavan tehtävän yksin, pareittan tai ryhmässä. Osallistut opintojakson lähipäiviin ym. toimintaan opintojakson toteutussuunnitelman mukaisesti.

Voit suorittaa opintojakson opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osoitat osaamisesi esimerkiksi kirjallisella raportilla tai portfoliolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson opintopistemäärä 5 op = 135 tuntia opiskelua/opiskelija. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- opintojaksoon orientoituminen, opintojakson tehtävien valmistelu ja tekeminen n. 105-115t.
- opintojakson aikataulutettuhin tapaamisiin valmistautuminen ja osallistuminen n. 20-30 t.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
-hankkii ja arvioi tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoperustaksi laaja-alaisesti.
-tunnistaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä ja interventioita.
-tunnistaa ja analysoi terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon yksilö- yhteisö- ja aluetason osallisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
-hankkii ja arvioi tietoa terveyden edistämisen tietoperustaksi perustellen ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
-tunnistaa ja arvioi erilaisia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä ja interventioita.
-tuottaa tavoitteellisia, perusteltuja terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon yksilö- yhteisö- ja aluetason osallisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen terveyden edistämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
-arvioi ja vertaa kriittisesti erilaisia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä ja menetelmiä.
-arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa ottaen huomioon yksilö, yhteisö- ja aluetason osallisuuden.

Siirry alkuun