Welfare and Health Promotion (5cr)
Code: YAMK128-3004
General information
- Enrollment
- 01.10.2025 - 31.12.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 02.02.2026 - 02.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- Seats
- 15 - 50
- Degree programmes
- Digital Health Services and Health Promotion
- Teachers
- Anne Puro
- Eija Jumisko
- Course
- YAMK128
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso ajoittuu seitsemän viikon jaksolle:
Viikko 1 ennakkotehtävä: Oman osaamisen arviointi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta
9.2.2026 Zoom-opetus: Johdanto teemaan, keskeiset käsitteet ja teoreettiset näkökulmat
Viikot 1-2 itsenäinen opiskelu: ryhmissä tapahtuva teemaan syventyminen relevanttia lähdetietoa hyödyntämällä, ryhmätehtävän käsikirjoituksen laatiminen
Viikko 3: ryhmätehtävän käsikirjoituksen palautus ja ohjausklinikka
Viikot 3-7 itsenäinen opiskelu: käsikirjoituksen muokkaus palautteen avulla, ryhmätehtävän laatiminen tehtävän tavoitteiden mukaisesti, ryhmätehtävän palautus, opponoitavaan tehtävään perehtyminen
26.3.2026 Zoom-opetus: ryhmätehtävien esittely, opponointi ja palautekeskustelu; katsaus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ajankohtaisiin ja tulevaisuuden näkymiin
Viikko 7: vertaisopponoinnin kirjallinen kooste, itse- ja vertaisarviointi
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia, Hän osaa soveltaa monitieteisiä hyvinvoinnin ja terveyden kansallisia ja kansainvälisiä lähestymistapoja omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa käyttää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä ja interventioita sekä laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa terveyden edistämisen tietoperustan. Opiskelija osaa hyödyntää hyvinvointiin ja terveyteen liittyvää tilastollista tietoa ja indikaattoreita sekä arvioida em. tiedon merkitystä alan työssä. Hän osaa ennakoida, kehittää ja uudistaa terveyden edistämisen toimintaa, menetelmiä ja prosesseja yksilö-, yhteisö- ja aluetasoilla.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen, eettisyys
Content
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monitieteinen tietoperusta
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen strategiat ja ohjelmat kansallisesti ja kansainvälisesti
• Terveyden hyvinvoinnin edistämisen menetelmät ja interventiot
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen indikaattorit
Location and time
9.2.2026 klo 8.30-15.00, Zoomissa
26.3.2026 klo 8.30-15.00, Zoomissa
Lisäksi erikseen sovittavat ohjaustapaamiset Zoomissa.
Materials
Hyvinvointiin ja terveyden edistämiseen liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut ajankohtaiset tietolähteet.
Teaching methods
Opintojakso toteutuu 2.2.2026-2.4.2026. Opintojaksolla hyödynnetään Zoom-sovellusta ja opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä.
Opintojakso sisältää itsenäistä & ryhmissä tapahtuvaa opiskelua. Aikataulutettuja tapaamisia verkossa järjestetään kahden lähipäivän ja erikseen sovittavien ohjaustapaamisten muodossa. Aktiivinen osallistuminen aikataulutettuihin tapaamisiin on tärkeää. Asiantuntija-alustukset, tehtävät, yhteiset keskustelut ja ohjaus tukevat oppimista ja opintojakson tavoitteiden saavuttamista. Oma ymmärrys aiheesta laajenee, kun kaikki osallistujat tuovat päiviin panoksensa ja jakavat osaamistaan. Tallenteiden kuuntelulla ei tavoita samaa. Opintojaksoon kuuluu myös toisten tuotosten reflektointia, vertaispalautteen antamista ja saamista sekä oman osaamisen ja oppimisen arviointia. Oppimistehtävää varten opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia.
Opintojaksolla saa käyttää tekoälyä Arenen keltaisen liikennevalomallin mukaisesti: saa käyttää, pitää kertoa. Lisäksi on noudatettava Lapin ammattikorkeakoulun tekoälyn käyttöön liittyviä muita ohjeistuksia.
Opintojakso arvioidaan opintojaksoon sisältyvien tehtävien pohjalta (1 tehtävä numeraalisesti, muut 2-3 tehtävää hyväksytty-hylätty) Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosäännön mukaisessa aikataulussa.
Employer connections
Opintojaksolla on työelämäedustajan alustus/alustuksia. Opintojakson tehtävät kytkeytyvät työelämän tarpeisiin ja työelämässä vaadittaviin taitoihin.
International connections
Opintojaksoon sisältyy vieraskielistä materiaalia. Lisäksi opiskelijan itsenäinen ja ryhmässä toteutuva kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden haku ja käyttäminen on olennainen osa opintojaksoa.
Completion alternatives
Opintojaksolla on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa:
Voit tehdä opintojakson numeraalisesti arvioitavan tehtävän yksin, pareittan tai ryhmässä. Osallistut opintojakson lähipäiviin ym. toimintaan opintojakson toteutussuunnitelman mukaisesti.
Voit suorittaa opintojakson opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osoitat osaamisesi esimerkiksi kirjallisella raportilla tai portfoliolla.
Student workload
Opintojakson opintopistemäärä 5 op = 135 tuntia opiskelua/opiskelija. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- opintojaksoon orientoituminen, opintojakson tehtävien valmistelu ja tekeminen n. 105-115t.
- opintojakson aikataulutettuhin tapaamisiin valmistautuminen ja osallistuminen n. 20-30 t.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
-hankkii ja arvioi tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoperustaksi laaja-alaisesti.
-tunnistaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä ja interventioita.
-tunnistaa ja analysoi terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon yksilö- yhteisö- ja aluetason osallisuuden.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
-hankkii ja arvioi tietoa terveyden edistämisen tietoperustaksi perustellen ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
-tunnistaa ja arvioi erilaisia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä ja interventioita.
-tuottaa tavoitteellisia, perusteltuja terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon yksilö- yhteisö- ja aluetason osallisuuden.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen terveyden edistämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
-arvioi ja vertaa kriittisesti erilaisia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä ja menetelmiä.
-arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa ottaen huomioon yksilö, yhteisö- ja aluetason osallisuuden.