Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia (10op)
Toteutuksen tunnus: K72G005-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 19.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 20.02.2026 - 10.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Geronomikoulutus
- Opettajat
- Anne Puro
- Tanja Marjanen-Korkala
- Maarit Väärälä
- Vastuuopettaja
- Maarit Väärälä
- Opintojakso
- K72G005
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisällön rakenteen löydät Moodlesta.
Tavoitteet
Tiedät kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologian keskeiset käsitteet.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää yksilöllistä toimintaa, jossa hyödynnät monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja huomioit ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Tunnistat apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuudet ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat huomioida eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.
Suoritustavat
Lähi- ja verkko-opetus, ennakkotehtävä, välitehtäviä sekä oppimistehtävä.
Sisältö
Kuntoutus, kuntoutuminen, gerontologinen kuntoutus ja kuntouttava työote / toimintakyky edistävä toiminta.
Kuntoutusprosessi. Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät. Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät. Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät. Ympäristön merkitys toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Digitaaliset ja teknologiset ratkaisut kuntoutuksessa ja kotona asumisen tukemisessa. Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö.
Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu monimuoto-opiskeluna ajalla 20.2.2026-7.4.2026.Kontaktiopetus toteutetaan Kemin kampuksella sekä etäopetuksena. Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua kontaktipäivien välillä. Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, jonka saat ennen opintojakson alkamista.
Kontaktipäivät ovat:
20.2. Kemin kampuksella
11.3.-13.3. Kemin kampuksella
23.3.-25.3. ZOOM-etäyhteydellä
7.4. ZOOM-etäyhteydellä
Oppimateriaalit
Mm.
Elo, S. 2006. Teoria pohjoissuomalaisten kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia tukevasta ympäristöstä. Oulun yliopisto 2006.
Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki, WSOY.
Koskinen, S., Pitkälä, K. & Saarenheimo M. 2008. Gerontologinen kuntoutus.
Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 1.
Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 2.
Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Anne Viljanen, A. (toim.). 2022. Gerontologia. Duodecim.
Tilvis, Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.) 2016. Geriatria. Duodecim. (Oppiportti)
YMPÄRISTÖMINISTERIÖN RAPORTTEJA 7 / 2017, Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79348/YMra_7_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Muut aiheeseen liittyvät julkaisut.
Opetusmenetelmät
Opetuksessa korostuu itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallisuus ja vastuullisuus. Opetus toteutuu lähi- ja etätunneilla ja opetuksessa hyödynnetään ryhmätyöskentelyä. Oppimistehtävässä jatkat monialainen arviointiosaaminen -opintojakson kummivanhustehtävää laatimalla suunnitelman, joka tukee kummivanhuksen toimijuutta ja toimintakykyä. Suunnitelmassa hyödynnät monialaisesti toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä gerontologisen kuntoutuksen menetelmiä ja geronteknologiaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kummivanhuksen kanssa työskentely hänen omassa elinympäristössään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä/tenttejä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukseen ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 10 op, mikä vastaa noin 270 työtuntia.
Opiskelijat tutustuvat kontaktipäivien välillä opiskeltavaan aiheeseen ennakkoon erilaisen materiaalin avulla ja tekevät erilaisia harjoitustehtäviä. Kontaktitunneilla aiheita käsitellään yhdessä opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa vuorovaikutteisesti.
Opiskelijan läsnäoloa opetukseen edellytetään.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Osaat nimetä kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologian keskeisiä käsitteitä.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää toimintaa ja tunnistat kuntouttavia menetelmiä huomioiden ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Osaat nimetä apuvälineitä sekä teknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat nimetä eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.
T2
Osaat kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologian keskeisiä käsitteitä.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää toimintaa ja kuvaat kuntouttavia menetelmiä huomioiden ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Osaat kuvata apuvälineitä sekä teknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat kuvata eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat kuvata ja selittää kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologia keskeisiä käsitteitä.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää yksilöllistä toimintaa, jossa kuvaat ja selität monialaisia kuntouttavia menetelmiä sekä huomioit ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Osaat kuvata yksilöllisten tarpeiden mukaisia apuvälineitä sekä teknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisess
Osaat huomioida eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.
H4
Osaat kuvata monipuolisesti kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologia keskeisiä käsitteitä.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää yksilöllistä toimintaa, jossa hyödynnät monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja huomioit ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Osaat kuvata perustellen yksilöllisten tarpeiden mukaisia apuvälineitä sekä teknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat huomioida eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
Osaat kuvata ja selittää monipuolisesti kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologia keskeisiä käsitteitä.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää yksilöllistä toimintaa, jossa hyödynnät ja arvioit monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja huomioit ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Osaat kuvata perustellen ja arvioiden yksilöllisten tarpeiden mukaisia apuvälineitä sekä teknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat huomioida eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.
Lisätiedot
Opintojaksolle ilmoittaudut Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisesi Pepissä, saat Moodle-oppimisympäristön käyttöösi viikkoa ennen toteutuksen alkua. Erillisiä kirjautumisavaimia et tarvitse.