Skip to main content

Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology (10cr)

Code: K72G005-3001

General information


Enrollment
06.10.2025 - 19.02.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
20.02.2026 - 10.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Elderly Care
Teachers
Anne Puro
Tanja Marjanen-Korkala
Maarit Väärälä
Teacher in charge
Maarit Väärälä
Course
K72G005

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson sisällön rakenteen löydät Moodlesta.

Objective

Tiedät kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologian keskeiset käsitteet.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää yksilöllistä toimintaa, jossa hyödynnät monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja huomioit ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Tunnistat apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuudet ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat huomioida eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.

Accomplishment methods

Lähi- ja verkko-opetus, ennakkotehtävä, välitehtäviä sekä oppimistehtävä.

Content

Kuntoutus, kuntoutuminen, gerontologinen kuntoutus ja kuntouttava työote / toimintakyky edistävä toiminta.
Kuntoutusprosessi. Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät. Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät. Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät. Ympäristön merkitys toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Digitaaliset ja teknologiset ratkaisut kuntoutuksessa ja kotona asumisen tukemisessa. Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö.
Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset.

Location and time

Opintojakso toteutuu monimuoto-opiskeluna ajalla 20.2.2026-7.4.2026.Kontaktiopetus toteutetaan Kemin kampuksella sekä etäopetuksena. Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua kontaktipäivien välillä. Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, jonka saat ennen opintojakson alkamista.

Kontaktipäivät ovat:
20.2. Kemin kampuksella
11.3.-13.3. Kemin kampuksella
23.3.-25.3. ZOOM-etäyhteydellä
7.4. ZOOM-etäyhteydellä

Materials

Mm.



Elo, S. 2006. Teoria pohjoissuomalaisten kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia tukevasta ympäristöstä. Oulun yliopisto 2006.



Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki, WSOY.



Koskinen, S., Pitkälä, K. & Saarenheimo M. 2008. Gerontologinen kuntoutus.



Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 1.



Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 2.



Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Anne Viljanen, A. (toim.). 2022. Gerontologia. Duodecim.



Tilvis, Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.) 2016. Geriatria. Duodecim. (Oppiportti)



YMPÄRISTÖMINISTERIÖN RAPORTTEJA 7 / 2017, Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79348/YMra_7_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y



Muut aiheeseen liittyvät julkaisut.



 


Teaching methods

Opetuksessa korostuu itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallisuus ja vastuullisuus. Opetus toteutuu lähi- ja etätunneilla ja opetuksessa hyödynnetään ryhmätyöskentelyä. Oppimistehtävässä jatkat monialainen arviointiosaaminen -opintojakson kummivanhustehtävää laatimalla suunnitelman, joka tukee kummivanhuksen toimijuutta ja toimintakykyä. Suunnitelmassa hyödynnät monialaisesti toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä gerontologisen kuntoutuksen menetelmiä ja geronteknologiaa.

Employer connections

Kummivanhuksen kanssa työskentely hänen omassa elinympäristössään.

Exam schedules

Opintojakso ei sisällä tenttiä/tenttejä.

Completion alternatives

Toteutukseen ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op, mikä vastaa noin 270 työtuntia.

Opiskelijat tutustuvat kontaktipäivien välillä opiskeltavaan aiheeseen ennakkoon erilaisen materiaalin avulla ja tekevät erilaisia harjoitustehtäviä. Kontaktitunneilla aiheita käsitellään yhdessä opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa vuorovaikutteisesti.

Opiskelijan läsnäoloa opetukseen edellytetään.

Assessment criteria, satisfactory (1)

T1
Osaat nimetä kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologian keskeisiä käsitteitä.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää toimintaa ja tunnistat kuntouttavia menetelmiä huomioiden ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Osaat nimetä apuvälineitä sekä teknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat nimetä eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.
T2
Osaat kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologian keskeisiä käsitteitä.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää toimintaa ja kuvaat kuntouttavia menetelmiä huomioiden ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Osaat kuvata apuvälineitä sekä teknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat kuvata eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.

Assessment criteria, good (3)

H3
Osaat kuvata ja selittää kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologia keskeisiä käsitteitä.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää yksilöllistä toimintaa, jossa kuvaat ja selität monialaisia kuntouttavia menetelmiä sekä huomioit ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Osaat kuvata yksilöllisten tarpeiden mukaisia apuvälineitä sekä teknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisess
Osaat huomioida eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.
H4
Osaat kuvata monipuolisesti kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologia keskeisiä käsitteitä.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää yksilöllistä toimintaa, jossa hyödynnät monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja huomioit ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Osaat kuvata perustellen yksilöllisten tarpeiden mukaisia apuvälineitä sekä teknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat huomioida eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.

Assessment criteria, excellent (5)

K5
Osaat kuvata ja selittää monipuolisesti kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologia keskeisiä käsitteitä.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää yksilöllistä toimintaa, jossa hyödynnät ja arvioit monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja huomioit ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Osaat kuvata perustellen ja arvioiden yksilöllisten tarpeiden mukaisia apuvälineitä sekä teknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat huomioida eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.

Further information

Opintojaksolle ilmoittaudut Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisesi Pepissä, saat Moodle-oppimisympäristön käyttöösi viikkoa ennen toteutuksen alkua. Erillisiä kirjautumisavaimia et tarvitse.

Go back to top of page