Kestävyysosaaminen arktisessa työelämässä (3op)
Toteutuksen tunnus: KOKE_ARK_TYO25-26D-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 30.11.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Heli Alaräisänen
- Anna Vanhala
- Sirpa Purtilo-Nieminen
- Ilkka Ratinen
- Marjaana Kangas
- Vastuuopettaja
- Anna Vanhala
- Opintojakso
- KOKE_ARK_TYO25-26D
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
ymmärtää arktisia kestävyysnäkökulmia työelämässä
ymmärtää, kuinka kestävyysosaamista voi hyödyntää ja edistää omassa työssään
kykenee tarkastelemaan kestävyyskysymyksiä tekoälyä hyödyntämällä omassa työssä ja yhteiskunnallisessa kontekstissa
Toteutustavat
Pohjoisen näkökulmia kestävyyteen MOOC-kurssi suorittaminen 54 h
GreenComp:iin perehtyminen 7 h
Tekoälyavustainen työskentely 20 h
Suoritustavat
Opetusprofiili Itsenäinen verkko-opetus (ETÄ1)
Kurssi toteutetaan itsenäisesti Moodlessa. Kurssi sisältää kolme osiota:
Pohjoisen näkökulmia kestävyyteen MOOC-kurssin suorittaminen (https://blogi.eoppimispalvelut.fi/kestavyys/)
Eurooppalaiseen kestävyysosaamiseen perehtyminen (GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys - Publications Office of the EU)
Reflektoiva kehittymissuunnitelma: oman kestävyysosaamisen syventäminen oman työn ja yhteiskunnallisen merkittävyyden näkökulmasta ChatGPT:n tai Microsoft Copilotin avulla
Sisältö
Kurssilla perehdytään pohjoisen kestävyyden erityispiirteisiin (kestävyysosaaminen, monilajisuus, kaupunkiluonto, kestävyyslainsäädäntö ja luontokulttuuri, metsä ja taide) ja työelämään kestävyysosaamisen näkökulmasta. Kurssitehtävässä reflektoidaan tekoälyä hyödyntämällä omaan työhön liittyvää kestävyysasiantuntijuutta ja ammatillista kehittymistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää MOOC-kurssin suoritusta ja opiskelijan kykyä tunnistaa omaa kestävyysosaamistaan oman työn näkökulmista. Opiskelija ymmärtää kestävyysosaamisen kehittymisen yksilöllisenä ja yhteiskuntaan liittyvä prosessina. Tekoälyä hyödyntävässä reflektiotehtävässä (noin 1500 sanaa) opiskelija osaa tuottaa uskottavan omaan työhön liittyvän kestävyysosaamisen painopisteitä hyödyntävän kehittämissuunnitelman.