Skip to main content

Kestävyysosaaminen arktisessa työelämässä (3cr)

Code: KOKE_ARK_TYO25-26D-3001

General information


Timing
01.09.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
Finnish
Teachers
Heli Alaräisänen
Anna Vanhala
Sirpa Purtilo-Nieminen
Ilkka Ratinen
Marjaana Kangas
Teacher in charge
Anna Vanhala
Course
KOKE_ARK_TYO25-26D

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
ymmärtää arktisia kestävyysnäkökulmia työelämässä
ymmärtää, kuinka kestävyysosaamista voi hyödyntää ja edistää omassa työssään 
kykenee tarkastelemaan kestävyyskysymyksiä tekoälyä hyödyntämällä omassa työssä ja yhteiskunnallisessa kontekstissa 

Execution methods

Pohjoisen näkökulmia kestävyyteen MOOC-kurssi suorittaminen 54 h
GreenComp:iin perehtyminen 7 h
Tekoälyavustainen työskentely 20 h

Accomplishment methods

Opetusprofiili Itsenäinen verkko-opetus (ETÄ1)

Kurssi toteutetaan itsenäisesti Moodlessa. Kurssi sisältää kolme osiota: 
Pohjoisen näkökulmia kestävyyteen MOOC-kurssin suorittaminen (https://blogi.eoppimispalvelut.fi/kestavyys/)
Eurooppalaiseen kestävyysosaamiseen perehtyminen (GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys - Publications Office of the EU)
Reflektoiva kehittymissuunnitelma: oman kestävyysosaamisen syventäminen oman työn ja yhteiskunnallisen merkittävyyden näkökulmasta ChatGPT:n tai Microsoft Copilotin  avulla 

Content

Kurssilla perehdytään pohjoisen kestävyyden erityispiirteisiin (kestävyysosaaminen, monilajisuus, kaupunkiluonto, kestävyyslainsäädäntö ja luontokulttuuri, metsä ja taide) ja työelämään kestävyysosaamisen näkökulmasta. Kurssitehtävässä reflektoidaan tekoälyä hyödyntämällä omaan työhön liittyvää kestävyysasiantuntijuutta ja ammatillista kehittymistä.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää MOOC-kurssin suoritusta ja opiskelijan kykyä tunnistaa omaa kestävyysosaamistaan oman työn näkökulmista. Opiskelija ymmärtää kestävyysosaamisen kehittymisen yksilöllisenä ja yhteiskuntaan liittyvä prosessina. Tekoälyä hyödyntävässä reflektiotehtävässä (noin 1500 sanaa) opiskelija osaa tuottaa uskottavan omaan työhön liittyvän kestävyysosaamisen painopisteitä hyödyntävän kehittämissuunnitelman.

Go back to top of page